• Українська
  • Русский
  • English
Where there is no law, but every man does what is right in his own eyes, there is the least of real liberty
Henry M. Robert

Сокуров відмовився від Гран-прі «Кінотавра»

13 January, 2004 - 00:00

У Сочі завершився десятий, ювілейний, «Кінотавр»,
який під завісу все-таки зумів здивувати розімлілу від спекотного сонця
та великої кількості побаченого публіку. У програмі фестивалю було представлено
близько півтори сотні картин — стрічки основного конкурсу, конкурсу дебютантів,
міжнародного, найкраще з минулого кінофестивалю «Білі стовпи» тощо. Але
особливого ажіотажу довкола конкурсного перегляду не спостерігалося. По-перше,
всі фільми (за винятком, мабуть, «Молоха» Олександра Сокурова) вже широко
пройшли в прокаті, і тому розстановка сил у стані претендентів була практично
очевидною. По-друге, в останній момент Микита Михалков зняв iз конкурсу
свого «Сибірського цирульника», чим позбавив «Кінотавр» основної фестивальної
інтриги (а раптом журі ризикнуло б не дати нетлінному витвору Микити Сергійовича
головний приз, а втім навряд чи). «Цирульника» показали поза конкурсом,
і він одержав приз глядацьких симпатій і почесний диплом фестивалю (і дійсно,
як це я могла засумніватися в лояльності журі). 

«Блокпост», за свідченням очевидців, з першого дня й цілком
справедливо ходив у фестивальних лідерах. Це, мабуть, найкраща поки що
картина режисера Олександра Рогожкіна, творця рекордсменів відеопрокату:
«Особливостей національного полювання» та «... риболовлі». Більше того,
«Блокпост» я б назвала найкращою на сьогодні стрічкою про Чечню, і ширше
— про війну в так званих гарячих точках. Режисеру вдалося у фільмі без
напруження, без штучних узагальнень переступити з реалізму в умовність,
притчу, саме ту, яка не вийшла у Сергія Бодрова в «Кавказькому бранці».

Гільдія преси присудила «Блокпосту» свій приз, фільм удостоївся
також спеціальної згадки ФІПРЕССІ й отримав «Золоту троянду» «Кінотавра».

Що стосується найкращої чоловічої ролі, то ще напередодні
фестивалю з великою мірою ймовірності можна було стверджувати, що цього
призу удостоїться Михайло Ульянов. Його Дід у наскрізь соціальному фільмі
Сергія Говорухіна «Ворошиловський стрілець» переводить це кіно в явище
мистецтва. Ульянов грає майстерно й по-акторському з розрахунком. Цей приз
він розділив iз Володимиром Ільїним, з яким все досить кумедно: він — чудовий,
багатогранний актор, якому до снаги зіграти якщо не все, то дуже багато.
І треба ж, щоб Ільїн уже двічі (вперше на «Ніці») отримував приз за роль
у досить посередній комедії Алли Сурикової «Хочу у в'язницю!», де актор
грає геніального винахідника, такого собі сучасного Лівшу, який не через
свою провину переступив закон і добровільно вирішив понести покарання.
Щоправда, в голландській в'язниці.

Журі заснувало також спеціальний приз за акторський ансамбль,
яким нагородило фільм Дениса Євстигнєєва «Мама». Приз за найкращу жіночу
роль отримала Олена Руфанова, яка зіграла Єву Браун у «Молоху». Дія фільму
відбувається протягом одного дня 1942 року на дачі Гітлера в Альпах. Це
типове сокурівське кіно, яке, як відомо, не для всіх. Зате на фестивалях
подібні фільми вітають. Цікаво, що, відправляючи «Молох» у Сочі, режисер
особливо не розраховував бути приголубленим, наголосивши в одному з інтерв'ю,
що його фільм стоїть поза кінематографічним процесом, і тому він позбавлений
будь-яких призових амбіцій.

І ось на закритті фестивалю оголошують володаря Гран-прі:
Олександр Сокуров. На сцену підіймається, намагаючись приховати розгубленість,
продюсер «Молоха» Віктор Сергєєв і повідомляє, що режисер по телефону доручив
йому від призу відмовитися: мовляв, журі, присуджуючи його, керувалося
не художніми, а політичними критеріями. Далі — німа сцена. Так видно було
з телетрансляції закриття.

Наступного ранку я зателефонувала в Сочі, але, на жаль,
ніяких подробиць у прес-службі «Кінотавра» дізнатися не вдалося. Сергєєв
приголомшений і прокоментувати вчинок Сокурова не береться. Проте цей режисер
завжди відрізнявся важким характером і повним набором дивацтв справжнього
генія.

Ризикну висловити одне припущення. В уже згаданому мною
інтерв'ю в словах Олександра Сокурова звучить неприхована образа на рідну
вітчизну, де не надто цікавляться тим, що він робить. От і з «Молохом»:
від закордонних телекомпаній надійшли заявки на телеверсію картини. Сокуров
має намір робити дві серії по 65 хвилин, ввівши нові сюжетні лінії та епізоди,
а російське телебачення мовчить, пожалівся режисер. Взяв та й образився.
Причому настільки, що оконфузив «Кінотавр».

Issue: