Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Який зв’язок між протестною активністю людей і ...шумом

12 липня, 2007 - 00:00
ТИША ДЛЯ ДВОХ У ЦЕНТРІ МЕГАПОЛІСУ СТАЄ ДЕФІЦИТОМ / ФОТО ПРЕС-КIТ

Недарма жителі великих міст прагнуть хоча б на кілька тижнів виїхати з мегаполісу, щоб слухати не шум моторів, а плескіт морських хвиль, шум вітру, щебетання птахів. Фахівці стверджують, що шум ні в якій мірі не сприяє відпочинку, а навпаки, — постійний шум сприяє нервовій збудливості, дратівливості, погіршенню сну тощо. Опитування, проведене Інститутом гігієни та медичної екології ім. О. М. Марзеєва, свідчить, що 51% киян у тій чи іншій мірі скаржаться на шум, крім того, рівень шумового забруднення у великих містах постійно зростає. Про шкідливість шумового забруднення та способи захисту — в інтерв’ю з доктором медичних наук, професором, завідувачем лабораторії гігієни шуму і житлових та громадських споруд Інституту гігієни та медичної екології ім. О. М. Марзеєва Володимиром АКІМЕНКОМ.

— Володимире Яковичу, як діє шум на організм людини? Які захворювання він може викликати?

— Кожен звук, який дратує, заважає, стає шумом. Існує багато наукових праць, які говорять про те, що люди, які живуть у шумних умовах, частіше страждають на хвороби серцево-судинної, нервової систем. Загалом людей шум турбує, роздратування може стати сильним настільки, що вони стають агресивно налаштованими, починають блокувати траси, протестувати проти значного шумового забруднення. Зараз в Україні мешканці деяких районів влаштовують протести через шумне будівництво біля їх помешкань. Також скаржаться і на шум в районах Бориспільского та Жулянського аеропортів. Факт залишається фактом: певні рівні шуму не дають людині спати, перешкоджають нормальному спілкуванню, знижують продуктивність праці. Вплив шуму залежить також і від рівня шуму, його тривалості, характеру. Наприклад, імпульсний шум від петард, звучання якого менше однієї секунди, також має негативний вплив на організм людини. Чимало скарг періодично надходить до нас від мешканців київського проспекту Перемоги, будинки якого оточені великими автомагістралями та залізничними коліями. Допустимі рівні шуму перевищуються, але й заборонити рух транспорту теж неможливо.

— Як впливає шум на сон людини?

— Відсоток людей, які не можуть спати через шум, збільшується. У моїй практиці був такий випадок. До нас за порадою звернулася одна жінка. Біля її будинку стояла машина, у якій всю ніч спрацьовувала сигналізація. Тоді роздратована жінка зібрала сусідів, і... стали бити машину. Потім почалася судова тяганина. Таким чином, хто винен: мешканка будинку чи господар, який залишив свою автівку? Ця жінка звернулася до нас з питанням, чи може шум привести до такого нервового стану. І ми відповіли, що дійсно може. Тобто це обставини, які повинні враховуватись при оцінці впливу шуму.

— Як регулює законодавство поведінку галасливих жителів будинків?

— Треба щоб взаємна поведінка людей була цивілізована. Така, як в Європі, наприклад. В Європі організовувати вечірку можна лише за згоди сусідів. А якщо їх не попереджають, то вони викликають поліцію, яка приходить і штрафує порушників тиші. За українським же законодавством на сусідів також треба зважати. Наприклад, ремонт можна робити лише за їх згоди. Всі люди зрозуміють, погодяться на це. Але сприйняття сусідами звуків буде зовсім інакшим, якщо їх попросили, це абсолютно точно. Тоді людину не дратує шум. Також актуальним залишається питання про шум у нічний час. Закон визначає, що заборонено шуміти з 10 години, а санітарні правила з — 11 години ночі. За кордоном ще ввели вечірній час, щоб уникнути ситуації, коли людина приходить втомлена після роботи, хоче відпочивати, а в цей час повертається сусід, і в нього є час для ремонту.

— Розкажіть, будь-ласка, про шум у висотних житлових будинках.

— Для того, щоб висотний житловий будинок функціонував, він повинен бути технічно забезпеченим уже навіть не так, як це було колись. Раніше бойлерні і трансформаторні підстанції стояли осторонь будинку. Функціонування нових житлових комплексів вимагає іншого ставлення до шуму. В них є різні підкачуючі насоси, вентиляційні системи, системи опалення, водопостачання, сміттєпроводів. Все це може бути стаціонарним джерелом внутрішнього шуму. Саме у нових висотних будівлях до внутрішнього шуму більш жорсткі вимоги. В денний час доби це не так помітно, а вночі, коли зовнішній шумовий фон понижується, всі внутрішні шуми стають чутними. Люди, що живуть в таких будинках, дуже погано реагують навіть на рівні шуму нижчі, ніж нормативні.

— Чи можна, на вашу думку, захиститися від зовнішнього шуму в приміщенні, щоб відпочити від роботи?

— Є речі, які не залежать від мешканця певного району. Наприклад, транспортний потік. Питання дозволу на прокладання вулиць вирішує влада. Від того, яка буде вулиця: міська, міжрайонна чи магістраль міждержавного значення залежить рівень транспортного потоку. Звичайне вікно знімає приблизно 10—15 дБ (децибел) звуку, що проникає у приміщення. А в умовах, коли створюються рівні шуму понад 70 дБ, коли біля вікон пролягають автомагістраль та трамвайні лінії, то, звичайно, захиститись від шуму практично неможливо. Тільки з’являється якась щілина у вікні — звук проникає у приміщення миттєво. Зараз промисловість пропонує склопластикові вікна, які можуть знімати до 40—45 дБ звуку. Також винайдені пристрої, які пропускають повітря в приміщення, але глушать звук. Чесно кажучи, людина, в якої немає достатніх коштів, захистити себе від шуму ніяк не може. Вона може лише змінити місце проживання. У деяких країнах, де людина мешкає в акустично дискомфортних умовах, наприклад, в районі летовищ, вона отримує певні кошти від держави для створення звукоізоляції в своєму будинку. Питання забудови місцевості в районі аеродромів актуальне й в Україні. В деяких зонах взагалі заборонена житлова забудова, але у зв’язку зі зміною економічної ситуації забудова йде в сторону аеродромів. Тому виникає багато питань. Перше — це безпека польотів. Є державні документи, які стверджують, що в районі аеродрому має бути система моніторингу, мають стояти датчики, і за кордоном так воно і є. Друге питання — це авіаційні двигуни. Зараз йде боротьба за створення менш шумних двигунів.

Марія ГОРБІВНЕНКО
Газета: 
Рубрика: