Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

На добудовування «України» не вистачає грошей

10 лютого, 2000 - 00:00

Закладений на стапелі в Миколаєві ще в бутність СРСР під ім’ям «Адмірал Лобов», цей крейсер призначався для радянських ВМС. Після розвалу Союзу доля корабля, готовність якого становила понад 95%, протягом декількох років залишалася невизначеною: Росія від нього відмовилася (на цьому ж заводі нещодавно завершено ремонт аналогічного російського крейсера «Москва» — колишня «Слава»), продаж третій країні не був можливим — корабель виявився «носієм секретів» колишнього радянського ВПК. Зі скептицизмом фахівці ставилися й до можливості добудовування крейсера для українського флоту, оскільки використання корабля подібного класу в Чорному морі, зоні інтересів України, вважається недоцільним і накладним. Крім того, за проектом крейсер має оснащуватися стратегічними ракетами з ядерними боєголовками, а, враховуючи без’ядерний статус України, він може нести лише звичайне озброєння, що «не до лиця» кораблю подібного класу.

Проте майбутній флагман українського флоту двічі ставав флагманом регіональної передвиборної кампанії. Спочатку 1998 року прем’єр-міністр і лідер НДП В.Пустовойтенко, проводячи у Миколаєві нараду напередодні парламентських виборів, заявив, що крейсер буде добудовано для українських ВМС. Після виборів обіцянку забули, а рік тому про корабель згадав міністр оборони України, який тоді в інтерв’ю кореспонденту «Дня» заявив, що перейменований в «Україну» «Адмірал Лобов» стане до строю кораблів українського військово-морського флоту в листопаді 2000 року, що його прийматиме особисто Президент Л.Кучма і що для завершення будівництва корабля заводу ім. 61 комунара буде перераховано 100 тисяч гривень.

З ідеологічної точки зору все було зроблено: на крейсер поселений екіпаж, піднято державний прапор (хоча зазвичай на флоті ця процедура здійснюється вже після здачі корабля). Роботи ж із безпосереднього добудовування проводилися в мінімальному обсязі — за минулий рік борг Міністерства оборони становить 36 млн. грн. Ще 1,1 млн. грн. військові винні за електроенергію. До речі, неврегульованим залишається й питання про оплату ремонту крейсера «Москва», переданого минулого року російському флоту.

При цьому, за словами Михайла Жела, в разі фінансування добудовування «України» в повному обсязі, корабель уже наприкінці нинішнього року можна буде відправити на ходові випробування. Водночас це дозволить забезпечити роботою близько півтори тисячі чоловік на підприємстві, що практично простоює.

Данило КЛЯХІН, «День»
Газета: 
Рубрика: