Про шляхи транспортування каспійської і, зокрема, казахської нафти до Європи сказано вже чимало. Нижче подається думка з цього питання посла Казахстану. Проте для здійснення його, реальної, у принципі, пропозиції, що дозволяє завантажити нафтопровід Одеса—Броди, слід заручитися згодою Росії, яка підписала наприкінці квітня протокол із «Нафтогазом України» та «Укртранснафтою» про реверсне використання цього нафтопроводу протягом 21 року, і тепер, очевидно, ніяк не зацікавленої в інших варіантах. До 1 липня Кабінет Міністрів України розгляне варіанти розвитку нафтопроводу Одеса — Броди з урахуванням квітневого протоколу. Чи знайдеться при цьому місце для казахського варіанта, поки що не ясно.
Український нафтопровід Одеса—Броди може бути використаний для перекачування в Європу казахської нафти. Про це заявив, перебуваючи у Дніпропетровську, посол Казахстану в Україні Равіль Чердабаєв. За його словами, для реалізації такого проекту необхідно побудувати нафтопровід-«перемичку» між Новоросійськом і Одесою довжиною майже 300 кілометрів. Уже сьогодні, сказав Р. Чердабаєв, до Новоросійська нафтопроводом із Казахстану надходить нафта Тенгіза — одного з найперспективніших родовищ, розвідані запаси якого оцінюються в 13 млрд. тонн. Ще 7—8 млрд. тонн нафти розвідано на Каспійському шельфі біля берегів Казахстану. Та це, за запевненнями посла, аж ніяк не межа, а освоєння двох цих нафтоносних районів у найближчому майбутньому вимагатиме масштабних капіталовкладень. Вартість замовлень на виконання робіт з облаштування родовищ зможе досягти 130 млрд. доларів США. Україна, сказав Р. Чердабаєв, зважаючи на її науковий і промисловий потенціал, здатна запропонувати Казахстану широкий спектр послуг — від проектних робіт до поставки обладнання і, передусім, труб різного діаметра, 80 відсотків яких виготовляють на Дніпропетровщині. Потрібно враховувати, підкреслив посол, що проектна потужність нафтопроводу Тенгіз-Новоросійськ становить 67 млн. тонн на рік, а до 2010 року вона збільшиться до 100 млн. тонн. Водночас через протоки Босфор і Дарданелли можна вивозити не більше 75—85 млн. тонн нафти на рік. Тому український нафтопровід Одеса—Броди зміг би позитивно вплинути на вирішення цієї проблеми.
Проте на шляху співпраці Казахстану й України сьогодні існує чимало проблем. Через нинішні митні тарифи, заявив Р. Чердабаєв, вартість нафти з Тенгіза, яка дорівнює у Казахстані $ 6—9 за тонну, на території Росії збільшується до $ 23—28, а при доставці до Одеси — досягне $ 50.
Не вражає поки й обсяг зовнішньоторговельного обігу двох країн, який у 2002 році становив усього $600 млн.Не найкраще йде торгівля з Дніпропетровщиною, яку вже двічі особисто відвідував Президент Н. Назарбаєв та з якою Казахстан уклав особливий договір про співпрацю. Тільки протягом минулого року товарообіг між ними скоротився майже у 8 разів — із $324,7 тис. до $40,9 тис. дол., і становить менше 4 відсотків від загального товарообігу з країнами СНД. Такий крутий спад у торгівлі посол Казахстану пояснює скороченням імпорту казахських нафтопродуктів, швидше за все через ту причину, що на українському ринку стрімко зміцнюються російські нафтові компанії, які оперативно беруть під контроль як нафтопереробку, так і заправні станції.