Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Електрокари в Україні стають дедалі популярнішими

Марина КИТІНА: «Витрачаю десь 22—25 гривень на 100 км. Тож більше ніколи не сяду на «бензин»
19 грудня, 2018 - 11:01
ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»

Ще кілька років тому в Україні налічували лише три-чотири тисячі електрокарів. Їздили на них здебільшого екоактивісти чи техніки-ентузіасти. Бо без належної інфраструктури підзарядок долати значні відстані за допомогою електротяги можна було не скрізь. Та нині все змінилося. Електропарк країни зріс до 10 тисяч штук. Проте завдяки продовженим податковим пільгам невдовзі ця цифра має шанс зрости в рази, прогнозують фахівці.

Паралельно розвивається мережа зарядних станцій. Нині їх уже понад тисячу. Завдяки цьому подорож за місто перестала бути екстримом. Навіть на маленькому «Ніссані Ліф» — найпопулярнішому електромобілі в Україні з запасом ходу лише в 150 км — киянка Марина проїхала майже всю країну.

«Поїхали в таке турне і проїхали майже чотири тисячі кілометри. Нашою метою було об’їхати всі крайні точки України», — розповідає власниця електрокара Марина КИТІНА.

Її на перший погляд суто міський електромобіль тепер здатен вирушити хоч і за кордон. Головне — знати, де можна швидко підзарядитися. Новітні технології дають можливість зробити це за 15—20 хвилин.

«Я спокійно виїжджаю в різні міста. Тобто мене не зупиняє: Харків це чи Полтава, Одеса чи Запоріжжя, — ділиться досвідом Марина. — Заряджатися можна чотири-п’ять раз, залежно від того, які зарядки вибирати. Якщо тільки швидкі, вистачить чотирьох, аби доїхати до Одеси».

І все це — незрівнянно дешевше, аніж якщо традиційним авто. Проїхати 100 км електромобілем можна фактично за ціною одного літра бензину!

«Витрачаю десь 22—25 гривень на 100 км. Тож більше ніколи не сяду на «бензин», — підсумовує Китіна.

Після продовження податкових пільг для електрокарів ще на чотири роки так можуть сказати ще десятки тисяч українців! Адже без сплати акцизу та ПДВ електромобілі для українців стали доступнішими в середньому на тисячу доларів. Тож на ринку очікується справжній бум. Навіть флагман електрокарів «Тесла» відкрив для України передзамовлення на свою нову модель. Завдяки пільгам люксова «електричка» обійдеться на 10 тис. дешевше — в межах 50 тис. доларів. Хоча це й несправедливо, вважає колишній міністр фінансів, нардеп Віктор ПИНЗЕНИК.

«Є «знедолена» категорія громадян, яких жалісливі народні депутати вирішили звільнити від сплати ПДВ. Вони ж ледь нашкребли 50 тисяч доларів на електромобіль, і додаткових 10 тисяч доларів ПДВ їм аж ніяк не потягнути... А тому ці 10 тисяч їм треба подарувати?» — написав нардеп на своїй фейсбук-сторінці. Крім того, власники електрокарів фактично не фінансують ремонту доріг. Бо не сплачують акцизу, який закладений у ціну традиційного пального. Втім, прихильники електромобілів бачать у цьому лише плюс. Адже більшість пального в Україну імпортують, зокрема із Росії. Тож що менше споживання — то більше грошей залишиться всередині країни.

«Перші 10 тисяч електромобілів уже залишать у країні 60 мільярдів гривень. Наступна планка — це 100 тисяч електромобілів. Я думаю, ми її досягнемо в наступні два роки. А це — 600 мільярдів», — сподівається експерт з електрокарів Олександр ТУЗ.

Ще один, але поки теоретичний плюс від електрокарів — можливість з їхньою допомогою балансувати енергосистему. Вночі, коли споживання електрики падає, електрокари можуть вирівняти графік, заряджаючись. А в денні години пік акумулятори електрокарів, підключені до розеток, могли б повертати струм назад у мережу. Це зекономило би чимало вугілля, яке нині спалюють на теплових електростанціях. Або допомогло б ефективніше засвоювати електрику з альтернативних вітрових станцій.

«Україна могла б балансувати завдяки електрокарам! У вас нині їх дедалі більшає. Тож уночі енергією від, скажімо, вітрових станцій можна заряджати електрокари», — радив українцям німецький енергетичний фахівець, президент Energy Watch Group Ганс-Джозеф ФЕЛЛ.

Принаймні в Європі, США та Японії над такою перспективою уже працюють. В Україні ж поки лише мріють.

Олексій САВИЦЬКИЙ
Газета: 
Рубрика: