У коментарях стосовно підвищення цін на деякі послуги телефонного зв’язку, «добро» на яке дала Національна комісія з регулювання електрозв’язку, особливо педалюється тема суттєвого зниження обсягів міжміських розмов українських абонентів стаціонарних апаратів, яке сталося внаслідок різкого збільшення числа користувачів мобільних слухавок, що надають їм перевагу при спілкуванні з друзями, колегами, діловими партнерами, які перебувають за межами того чи іншого населеного пункту. Але при цьому практично не згадується та обставина, що останніми роками різко зросло використання послуг інтернету, які надає ВАТ «Укртелеком».
Інші оператори інтернету також платять «Укртелекому» за користування його лініями, і ці суми постійно та суттєво зростають. Згадане підприємство, по суті державне, також одночасно є монополістом у володінні телефонними мережами, якими користувачі інтернету виходять у всесвітню павутину. За деякими даними, в Україні їх зараз понад мільйон. Відповідно значно збільшились суми, які вони сплачують за послуги місцевого електрозв’язку, що нараховуються за час, поки шанувальники інтернету «гуляють» його лабіринтами. Кожний, хто має домашній персональний комп’ютер і користується павутиною, відчув це на власному гаманці. А при підвищенні абонентної плати та цін на місцевий телефонний зв’язок на 70%, що дозволила НКР електрозв’язку, відчує ще більше. Відомо також, що ВАТ «Укртелеком» є суперприбутковим підприємством, тобто не може йтися про компенсування його загальних збитків підвищенням цін. А може, справа в тому, що збільшуючи тарифи, державна організація, якою є НКР електрозв’язку, готує ґрунт для підвищення інвестиційної привабливості «Укртелекому», продаж державної частки акцій якого (або їхньої частини) вже неодноразово відкладався, але може стати на часі у зв’язку з необхідністю поповнення бюджету країни. Не виглядає безпідставною й версія, що підвищення цін на місцевий телефонний зв’язок, який є найбільш масовим технічним видом спілкування і яким найбільше користуються не найбагатші верстви населення, пролобійовано таємними «доброзичливцями» нинішньої влади з чиновників Мінтранспорту і зв’язку з тим, щоб створити їй додаткові труднощі перед наступними парламентськими виборами. Поки що масових протестів пересічних громадян не чути. Але як правило вони починаються, принаймні в Житомирі так відбувалось після підвищення комунальних тарифів, коли громадяни отримують перші квитанції зі значно підвищеними сумами платежів.
КОМЕНТАРІ
Олексій КОСТУСЄВ , голова Антимонопольного комітету України:
— «Укртелеком» хоч і є монополістом на ринку місцевого телефонного зв’язку, але права ні встановлювати, ні підвищувати тарифи на міські телефонні переговори не має. Ці тарифи регулюються державою. Згідно з Законом «Про телекомунікації», на це має повноваження Нацкомісія з питань регулювання зв’язку. Комітет же уповноважений контролювати не самі тарифи, а порядок тарифоутворення, тобто механізм їх встановлення. За нашою інформацією, необхідної розробленої методики на сьогодні немає. Відсутність такого механізму не дозволяє однозначно сказати, наскільки обгрунтоване передбачуване підвищення тарифів. Комітет неодноразово піднімав і піднімає це питання як перед попереднім, так і теперішнім регулятором. Ми вважаємо, що лише за чіткого порядку можна буде встановити обгрунтованість, що й вимагає Комітет.
Зараз ми розглядаємо заяву «Укртелекому» про становище цього підприємства на ринках фіксованого міжміського та міжнародного телефонного зв’язку. Проводимо відповідний аналіз, дізнаємося позиції всіх сторін, вивчаємо досвід зарубіжних регуляторів та експертів. Плануємо ухвалити рішення наприкінці жовтня — на початку листопада, провести публічні слухання. Ось тоді й з’явиться хороша можливість обговорити всі питання як держрегулювання, так і захисту конкуренції в галузі зв’язку у відкритому режимі.
Олександра КУЖЕЛЬ , президент аналітичного центру «Академія»:
— Я давно говорила, що Костусєва треба відправити у відставку, або нехай хтось почне займатися антимонопольною діяльністю. На сьогодні це є монополією, і повинно бути проведене розслідування з підтвердженням правильності встановлення тарифів. Інакше це буде ситуація як з Міністерством транспорту: вони підвищуватимуть тарифи в два-три рази, а людям ніде буде поскаржитися. Для цього я спеціально, ще під час другого скликання парламенту, провела всі необхідні закони для Антимонопольного комітету і без їх узгодження монополіст не може підвищувати тариф. Це просто недопустимо.
Крім того, це дуже сильно вплине на перерозподіл коштів на ринку зв’язку. Це, на мою думку, якраз і робиться для того, щоб люди дали максимальну можливість заробити всім операторам мобільного зв’язку. Тепер люди просто уникатимуть установки міських телефонів і братимуть мобільні. Так уже роблять деякі мери міст: замість того, щоб, наприклад, поставити ветерану телефон, вони вручають йому мобільник з карткою. Це йде конкурс на ринковій території, але якби працював Антимонопольний комітет, цього б не було.