Світовий автопром падає... Так, ринки найбільших європейських країн у вересні поводилися по-різному: якщо Франція показала зростання на 8,4%, в Німеччині продаж трохи впав — на 1,5%, то у Великій Британії та Іспанії ринок впав на 21,2% і 32,2% відповідно. Гірше за все справи з продажем автомобілів йшли в Ісландії, яка фактично розорилася — там вони впали на 47%, а також у Латвії — на 46%. Безпосередньо серед автокомпаній ситуація також не найкраща. Лише лідер європейського ринку за кількістю проданих автомобілів — Volkswagen Group — зумів у вересні, всупереч загальній тенденції, збільшити продаж на 1%. Більше нікому з основних гравців ринку наростити продаж не вдалося. У Ford він упав на 12%, у GM — на 18,7%, у Renault — на 4,9%, у BMW — на 15,7%, у PSA — на 9,1%. Гірше за все справи йшли у Chrysler (— 45,3%) і Mitsubishi (— 28,6%).
Услід за падінням світового автопрому почав падати й український. Замість очікуваного осіннього сплеску автопокупок у вересні експерти зафіксували стагнаційні явища: в порівнянні з вереснем-2007 зростання продажу становило 1,98%. Але в порівнянні з серпнем поточного року продаж знизився на 2,7%. На думку експертів AUTO-Consulting, стагнація на авторинку, яка спостерігається другий місяць, не дозволяє говорити про раніше спрогнозований продаж 700 тисяч автомобілів до кінця 2008 року. Показники останніх місяців дають підставу говорити лише про 630 тисяч. Головною причиною різкого скорочення автопродажів вони називають фінансову кризу, яка спровокувала скорочення темпів споживчого кредитування. Проте кількість тих, хто бажає прикупити автомобіль не поменшала. Як запасний варіант деякі автокомпанії пропонують клієнтам лізинг. «День» вирішив з’ясувати, наскільки доцільно використати за нинішніх умов цю послугу...
ВЗЯТИ В ОРЕНДУ
Автолізинг — це купівля лізинговою компанією на замовлення клієнта певного автомобіля у певного продавця. Як правило, клієнтові автомобіль надається у тимчасове користування за певну плату. Термін лізингу звичайно становить декілька років, після закінчення яких клієнт може або викупити авто, або припинити користуватися цією послугою. Купуючи машину в лізинг, клієнт отримує комплексну послугу: страховку, техогляд. Але за рахунок цього вартість автолізингу перевищує автокредит на 4—5%.
За нинішніх умов, коли банки або перестають видавати автокредити, або накручують на них ціни (до 16% і більше), автолізинг залишається як варіант придбання залізного коня. Але використати його в Україні звичайні громадяни не поспішають. Переважно в усіх компаніях, які займаються автолізингом, до 95% таких клієнтів становлять юридичні особи. Тоді як за кордоном основні користувачі — середній і малий бізнес, фізичні особи. Чому так?
«У Європі мати автомобіль у власності — це не щось таке суперпрестижне. Там люди використовують автомобіль, як правило, 3—4 роки, а потім купують інший. У зв’язку з тим, що в них часто відбувається процедура купівлі-продажу автомобіля, їм не цікаво самостійно продавати автомобіль, їздити на якому вони вже не хочуть. Тому вони використовують послуги лізингових компаній, яким платять за економічне зниження вартості автомобіля, який вони використовують 3—4 роки, а подальшим автопродажем займається лізингова компанія. Їм не цікаво витрачати на це свій час. В Україні ж фізичні особи мають велике бажання потримати автомобіль у власності. Потім його самому продати за максимальною ціною», — коментує ситуацію генеральний директор «Євро Лізинг» Роман Іваненко.
БАНКИ ПОВЕРНУТЬ СВОЄ
Якщо хтось втрачає, то обов’язково хтось інший від цього виграє. Після того, як навесні 2008 року Нацбанк обмежив операції з легковими автомобілями (в частині оплати нульового первинного фінансового внеску, резервування капіталу під підвищення ставок на ринку), відразу ж ставлення автодилерів і споживачів до лізингу змінилося... «Це пояснюється тим, що лізингодавачі не є об’єктом регулювання НБУ. І тому компанії, які працюють у лізингу, можуть приймати ті ухвали, які дозволяє наш ризик-менеджмент», — розповідає головуюча Асоціації «Українське об’єднання лізингодавачів» Тетяна Саусь. За її словами, внаслідок усього цього ринок автолізингу 2008 року зріс на 50%, у той час як, за даними AUTO-Consulting, обсяги продажу автодилерів упали на 30—40%.
Прикрощі в банківському секторі дійсно пішли на користь українському автолізингові, але він розвивається повільно, вважають експерти. Так, за словами заступника директора Департаменту нагляду за фінансовими компаніями Держфінпослуг Ірини Соколової, із зареєстрованих 195 лізингових компаній реально працює лише 97 компаній. «З цих 97 лізингових компаній 71 працює в транспортній сфері (легкові та нелегкові автомобілі. — Авт.). Причому, на кінець другого кварталу 2008 року за транспортом ці компанії мають портфель у обсязі 12,3 мільярда гривень», — говорить вона.
У загальному обсязі автопродажів це дуже невеликі цифри, говорять опитані «Днем» автоексперти. Ринок автолізингу розвиватиметься за рахунок світових компаній, які прийдуть працювати на український ринок, і потребуватиме не одного автомобіля, а декількох із максимальним комплексом послуг до них. Лідерські позиції вони залишають за автокредитуванням, яке зараз дійсно трохи загальмувалося. Але варто фінансовій ситуації поліпшитися, воно знову поновиться, адже споживчий попит лише зростатиме.