Саме так називається унікальна виставка вітражів геніального польського художника і графіка Адама Сталони-Добжанського, представлена в Домініканському монастирі. Експозицію організували поет, архітектор, сценограф і внук А. Сталони-Добжанського Ян Павліцький за підтримки міністра культури і національної спадщини Республіки Польща. Її вже побачили в Софії Київській («День» № 193 від 26 жовтня 2011 року), Свято-Михайлівській церкві в Одесі та у Львівській галереї мистецтв.
«Сотворіння світла» — виставка художника, котрий у ХХ ст., ідучи супроти свого часу, відродив мистецтво ікони. Монументальні твори Адама Сталони-Добжанського — фрески, мозаїки і понад 200 вітражів — прикрашають понад 50 храмів Польщі та два українських — Добромильський костел і греко-католицьку церкву в Тернополі.
Нагадаємо, Адам Сталони-Добжанський народився в Україні. Його мати була українкою-старообрядницею, а батько — поляком і римо-католиком. До 19 років художник жив в Україні, після революції сім’я переїхала до Польщі, де Адам спершу працював у католицькій студії, потім закінчив Академію мистецтв у Кракові і багато років працював професором.
— З одного боку, цей художник перейняв усі канони візантійської ікони, а з іншого — поєднав їх із традицією західного мистецтва — вітражами романських і готичних кафедр Заходу — Франції та Німеччини, — розповідає організатор виставки. — Дивовижно, але всю традицію сакрального мистецтва він зумів передати мовою сучасності. Роботи майстра (їхній натуральний розмір у костелах і кафедрах — 8 — 15 метрів) стоять в одному ряду з шедеврами кубізму, супрематизму, експресіонізму й навіть абстракції. І не дивно, адже Адам Сталони-Добжанський був учнем самих Пабло Пікассо, Казимира Малевича та Василя Кандинського. Проте навіть ті розміри фотокопій вітражів, що їх привезли до Кам’янця (2,5 м), вражають монументальністю, красою, світлом та експресією. Крім того, на виставці представлена й частина майстерні художника, де можна побачити справжні вітражі в ескізах.
«Він придумав, як спіймати світло і переплавити його у скло, — каже Ян ПАВЛІЦЬКИЙ. — Це не традиційне полотно. Воно поєднує ремісництво та мистецтво. Адам Сталони-Добжанський схожий на тих художників, котрі є зачинателями середньовічної культури. Його мистецтво за містикою, силою та енергетикою нагадує роботи візантійського художника XIV — XV стст. Феофана Грека, він — митець майбутнього, пророк часів».