Соціологи ТОВ «Інмарк- Інформація та маркетинг» озвучили результати чергового соціологічного дослідження електоральних орієнтацій населення столиці щодо виборів міського голови. У трійку лідерів увійшли: Леонід Черновецький (27,8%), Віталій Кличко (16,9%) і Олександр Турчинов (10,2%). Далі — Віктор Пилипишин (6,8%), Микола Катеринчук (4,5%), Олександр Омельченко (3,9%) і Василь Горбаль (1,3%). А 20,5% респондентів досі не визначилися, і ще 3,3% прийдуть на виборчі дільниці, щоб проголосувати проти всіх.
Цікаво, що більшість людей, які не підтримують жодного кандидата, не визначилися, за кого голосувати, чи взагалі не збираються виконувати свій громадянський обов’язок — це молодь. «Але вона може і піти (на вибори. — Ред. ), — уточнює нестабільну позицію «молодих» 20% соціолог Костянтин Корж і додає, що «зараз в основному боротьба йде саме за ці 20%». «За тих, хто визначився, боротися не потрібно», — зазначає він. Крім того, не останню роль у явці населення на виборчі дільниці зіграє і те, що вибори проходитимуть на День Києва. «А якщо буде хороша погода, то молодь кудись поїде», — розмірковує соціолог.
Зате, на відміну від молоді, пенсіонери на дільниці прийдуть, прогнозують соціологи. «Переважна більшість — це буде електорат Леоніда Черновецького, — впевнений Корж. — Зрозуміло, що він виграє. Це вже однозначно: якщо нічого не трапиться надзвичайного, то, ясна річ, він пройде». Всього ж, за даними ТОВ «Інмарк-Інформація та маркетинг», на вибори прийдуть близько 60% виборців.
Виходить, що лідери згуртували довкола себе два типи електорату — молодь і пенсіонерів. «У Кличка електорат — молодь, — пояснює Корж. — Вони (В.Кличко і Л.Черновецький. — Ред. ) чітко взяли своє електоральне поле і сегмент політичного ринку». Але, на відміну від Кличка, на думку експертів, у Черновецького більш стабільний і краще сформований електорат. «Черновецький відпрацював свій сегмент повністю за цей час, це абсолютно його... Розрив між ним і Кличко — це логічно, тому що Черновецький дуже багато зробив, щоб сформувати цей сегмент ринку, свій електорат, — розповідає Корж і додає: — Він його створив, він його тримає, електорат його любить і він з ним, я думаю, ще довго буде». Експерти пояснюють це тим, що для пенсіонерів реально додані 100—200 гривень до пенсій важливіші, ніж ілюзорні, обіцяні значно більші суми. І легендарні вже продуктові набори зіграли не останню роль. На сьогодні статистика така, що серед пенсіонерів віком від 61 року голосувати за нинішнього мера збирається близько 70%, а серед людей віком від 50 до 60 років — близько 30%, підкреслюють соціологи.
Корж зазначає: «Якби вибори були в два тури, то, можливо, щось би і змінилось, а сокільки ми матимемо один тур, то тут майже немає сумнівів, що мером стане Черновецький». Попри те, соціологи, спираючись на прогнози політологів, не відкидають можливість другого туру виборів. Корж пояснює, чому інші кандидати набрали такий невеликий відсоток голосів: «Вони набрали невелику кількість голосів, бо тут орієнтація іде на так званий середній клас. Це найбільш пасивний електорат. Навіть молодь більш активно іде за того ж Кличка, а ці люди, які складають фінансову основу нашого міста, які створюють його бюджет, найбільш пасивні».
Соціологи вказують, що у порівнянні з попереднім дослідженням нинішні показники не надто змінилися. «Трошки втратив Кличко, трошки піднявся Турчинов, у Пилипишина є тенденція до незначного збільшення голосів. Але всі ці «трошки» — в межах похибки виборки — 3—3,5%».
Що стосується рейтингу політичних блоків, які теоретично можуть потрапити до Київради, то він має певні розбіжності з рейтингом кандидатів у мери. Перше місце посідає блок Черновецького (20,2%), друге — Блок Юлії Тимошенко (16,4%), далі — блок Кличка (12,2%), за ним — блок Володимира Литвина (7,6%)... За словами директора «Інмарк-Інформація та маркетинг» Віктора Береста, це пов’язано з тим, що електорату може подобатися кандидат, але не подобатися його команда. Вибори мера у нас занадто заполітизовані.
«Ми можемо дати лише тенденцію. На даний момент вона дуже чітко відслідковується і продовжуватиметься, хоча можливі певні коливання в той чи інший бік, зокрема, й через активність партій, кандидатів у мери», — зазначає Берест. На його думку, результати дослідження можна вважати більш-менш об’єктивними, бо воно мало не соціологічний, а маркетологічний характер, а значить, переслідувало не політичні, а інші цілі.
Замовником комплексного маркетингового дослідження, в яке входить і дане дослідження настроїв електорату, виступив банк, який побажав зберегти анонімність. «Зараз період, коли іноземні банки активно виходять на наш ринок і цікавляться не тільки тим, як населення збирається розпоряджатися своїми коштами, а й політичною ситуацією всередині країни — чим стабільніша в країні політична ситуація, тим краще для інвестора», — пояснює мотивацію замовника Корж.
Опитування проводилось у столиці з 7 по 12 травня. Всього було опитано 1612 респондентів. Допустима статистична помилка 2,5%. «Ми проводили дослідження за класичним методом — це так звана квотна вибірка, — пояснює Корж. — Київ був розбитий на певні регіончики, і проводилося опитування по районах. Так само по кожному району ми розраховували вік і стать, освіту».
ДО РЕЧІ
На тиждень раніше своє соціологічне дослідження провів Центр соціальних і політичних досліджень «СОЦИС», в ході якого було опитано 2000 осіб. За результатами експертів, 80,3% киян готові прийти на виборчі дільниці. За даними Центру, лідером залишається Леонід Черновецький з 34,5%. Цікаво, що рейтинг Кличка трохи «сповз» (на 6,2% до 12,6%), а Миколи Катеринчука трохи підріс. Соціологи пояснюють це тим, що електорату подобається кандидатура Кличка, проте не викликає довіри його команда, в той же час, Катеринчук з командою є альтернативою Кличку. Рейтинг же Олександра Турчинова експерти пов’язують, в першу чергу, з рейтингом Юлії Тимошенко.