Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

У бій ідуть «адмінресурси»... і не тільки

Ольга АЙВАЗОВСЬКА: «Нинішня парламентська кампанія є менш конкурентною, ніж попередня»
6 вересня, 2012 - 00:00
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Використання адміністративного ресурсу та підкуп виборців — найпоширеніші порушеннями виборчого процесу. Громадянська мережа «Опора» днями презентувала результати інтерактивної мапи порушень і моніторингового звіту виборчої кампанії за серпень. Їх розміщено на сайті організації. Зафіксовано 109 інцидентів із використанням адмінресурсів у всіх регіонах України і 76 — в одномандатних мажоритарних виборчих округах. Не відстає пункт про підкуп виборців як метод незаконного матеріального стимулювання виборців. Спостерігачам удалося зафіксувати 103 випадки у 23 областях та 82 округах. На третьому місці — перешкоджання діяльності партій і кандидатів: 58 зафіксованих інцидентів у 20 областях і 38 округах. Поширеним явищем є й порушення порядку проведення агітації: 42 рази в 19 областях і 30 виборчих округах. Останнє місце посідає силовий ресурс як метод впливу правоохоронних органів на виборчий процес — 9 разів у 8 регіонах та 7 округах.

Найбільшим порушником серед політичних партій і кандидатів виявилася Партія регіонів. На її рахунку — 188 інцидентів, друге місце — за кандидатами-самовисуванцями в одномандатних мажоритарних округах — 47 порушень, третє — КПУ з шістьма випадками, четверте — за ВО «Батьківщина» із чотирма. Народна партія, «УДАР», ВО «Свобода» та «Єдиний центр» мають по два порушення, Українська платформа «Собор» — одне. Про результати дослідження говоримо із координатором виборчих програм Громадянської мережі «Опора» Ольгою АЙВАЗОВСЬКОЮ.

— Ольго, як ці порушення вплинуть на вибори, результати голосування?

— Як ми і прогнозували, адмінресурс і підкуп виборців — наразі найбільша проблема цієї виборчої кампанії. Є таке поняття, як рівні можливості кандидатів у виборчому процесі, — це один із основоположних принципів організації демократичних конкурентних виборів. Якщо немає рівності можливостей кандидатів, то вибори не є виборами. Адмінресурс як явище дуже поширений, самі цифри доводять це, тому він матиме серйозний вплив на результати виборів. Підкуп виборців — це незаконна форма ведення агітації і кримінальне правопорушення, за яке повинні карати до двох років ув’язнення, відповідно до Кримінально-процесуального кодексу. Знову ж таки масовість цього явища може свідчити про те, що його досить широко використовують у рамках виборчої кампанії кандидати й політичні партії. На жаль, використовують, зокрема, протягом останніх декількох місцевих виборів, зважаючи на ефективність цього методу, а також виходячи з безкарності.

— Хто має притягати до відповідальності порушників?

— Якщо говорити про підкуп виборців, то тут є два моменти: це явище можна розглядати в адміністративному та кримінальному порядку. Насамперед треба зафіксувати порушення, далі правоохоронні органи повинні, виконуючи свої службові обов’язки, належно відреагувати в рамках виборчого законодавства (дослідити тему). Якщо є суб’єкт виборчого процесу, який готовий звертатися до суду, то має бути рішення щодо встановлення факту порушення. Далі реагує Центральна виборча комісія, або якщо це явище розглядається в розрізі Кримінально-процесуального кодексу, правоохоронні органи. Також ЦВК може винести попередження кандидатові.

— Якщо порівнювати нинішню й минулу парламентські кампанії, яка «брудніша»?

— Попередню виборчу кампанію парламентських виборів 2007 року спостерігачами, представниками громадських організацій, міжнародними місіями визнано демократичною. Нинішня виборча кампанія є менш конкурентною за попередню.

— Яка небезпека невизнання цьогорічних виборів?

— Жодна професійна місія чи організація, яка тепер проводить спостереження, не зможе сказати, чи буде вибори визнано. Тому що важливим компонентом оцінювання виборів є довготерміновий контекст, а ми маємо ще два місяці кампанії. Зазначені види порушень можуть збільшуватися чи зменшуватися за наявності політичної волі й адекватної реакції виборчих комісій на виявлені правопорушення правоохоронних органів. Крім того, є питання дня голосування і підрахунку голосів, які дуже важливі в контексті виборів. Наразі можна однозначно сказати, що за ними слідкує дуже багато працівників міжнародної професійної спільноти, які розуміється у виборчому процесі. Представників місії міжнародного спостереження в Україні буде дуже багато.

Іван КАПСАМУН, «День»
Газета: 
Рубрика: