Нещодавно Національний банк України подав до Верховної Ради аналітичну довідку про стан грошово-кредитного ринку України в першому півріччі 2010 року. Реально зміст документа, стверджують аналітики, значно ширший за його назву. При детальному аналізі, кажуть вони, стає цілком зрозуміло, що фактично — це аналітична довідка про стан української економіки за першу половину 2010 року. І хоча багато її положень засвідчують позитивну динаміку, так, зокрема, аналітики НБУ вказують на зростання промислового виробництва на 12%, однак що ж до тих сфер, у яких безпосередньо формується продукт для споживання населення, то зрушень у порівнянні з кризовим 2009 роком майже не помітно, вказують експерти. Наприклад, у виробництві продовольчих товарів, де в Україні вдалося зберегти основну роль за національним виробником, відбувся реальний спад. Така ситуація може свідчити лише про погіршення стану харчування наших громадян, зауважують експерти.
Із переліку скорочення продовольчого виробництва чи не найбільший показник зменшення показало виробництва соків. Цієї продукції вироблено всього 86,5% у порівнянні з минулорічним періодом.
ТЕНДЕНЦІЇ СПОЖИВАННЯ НЕВТІШНІ
До світової економічної кризи ринок сокової продукції динамічно розвивався. На час докризового 2008 року провідні вітчизняні компанії з виробництва соків прогнозували зростання ринку ще на 15 — 18%. Однак криза внесла свої корективи. За тяжких фінансових умов люди намагаються економити на всьому окрім продуктів першої необхідності. Як показують цифри, сік для українців таким не став.
Якщо порівняти споживання соків в Україні з іншими країнами, то статистика свідчить, що у нас в державі є величезний потенціал для розвитку культури здорового харчування, а відтак і здорового способу життя. Так, у Західній Європі за рік людина випиває майже 40-50 літрів соку, в Росії — 22 літри, в Україні ж, за даними незалежного дослідження компанії «Канадіан» у 2010-му — 13,6 літра. Не сприяла росту споживання економічна криза, під час якої споживач почав надавати перевагу більш дешевим соковим напоям, або самостійному приготуванню напоїв.
Мотивувало такі зміни бажання економити. «Особливо ця тенденція була помітна у невеличких містах та селах, — інформує директор з маркетингу компанії «Сандора» Олена Стоянова. — З початку цього року ситуація почала змінюватися. Хоча ринок повністю не відновився, проте частка продуктів сегменту вище середнього почала зростати».
«Через зниження купівельної спроможності показники продажу соків у середньому на ринку знизилися приблизно на 25 — 30%», — повідомив маркетинг-директор компанії «Вітмарк-Україна» Денис Барляєв.
Також серед причин скорочення вітчизняного виробництва соків фахівці називають подорожчання сировини, більшу частину якої виробники імпортують. Адже, як виявилось, навіть традиційних фруктів та овочів Україна сьогодні може виробляти недостатньо.
НЕ ВИСТАЧАЄ ВІТЧИЗНЯНИХ ФРУКТІВ ТА ОВОЧІВ
За інформацією експертів інформаційного агентства (ІА) «АПК-ІНФОРМ: овочі і фрукти», в Україні 2010 року склалися несприятливі умови для формування якісного врожаю, зокрема, яблук. Підвищена вологість повітря й постійні проливні дощі в основних виробничих регіонах стимулюють інтенсивний розвиток у садах шкідників і хвороб. Це означає, що виробники вимушені значно збільшити кількість обробок, щоб отримати врожай яблук необхідної якості. За попередніми оцінками, вартість засобів захисту рослин (ЗЗР) у порівнянні з минулим сезоном істотно не змінилася, проте зростання обсягів використання ЗЗР професійними виробниками в порівнянні з минулим сезоном вже зараз оцінюється в 50 — 70%. Таким чином, навіть якщо середня врожайність яблук у поточному сезоні зросте на 10 — 15%, то середня собівартість яблука збільшиться на 35 — 40%, прогнозують аналітики ІА.
Особливо не пощастило українським виробникам персиків і груш. Несприятливі погодні умови й відсутність коштів для своєчасної повноцінної підтримки садів позбавили їх третини врожаю. Фахівці ІА вже підрахували, що збитки вітчизняних фруктових підприємств можуть перевищити 44 мільйони гривень. Зокрема груш цього року Україна, за оцінками експертів, збере менше майже на 40%. Така ситуація з цим фруктом виникла через те, що взимку повимерзали сади.
Утім висока вартість вітчизняної сировини цього року обумовлена не лише складними погодними умовами, які відібрали частину врожаю, а решту зробили неякісним, а й високими витратами, які несуть вітчизняні садівники. За словами незалежного експерта з питань АПК, керівника ІА Андрія Ярмака, інвестиції в сад площею 50 гектарів у нашій країні складають 1—2 мільйона доларів, ще стільки ж потрібно для будівництва сховища. Тому низькі ціни на фрукти та овочі роблять роботу українських виробників просто нерентабельною.
КРОКИ НА ПЕРСПЕКТИВУ
У структурі собівартості сокової продукції сировина займає 60%. В Україні навіть у врожайні роки потреби виробників забезпечуються не більше, ніж на 25%. Українські фермери не готові надати виробникам соків необхідну кількість сировини, зазначають фахівці. Вся річ у тому, кажуть вони, що державою не створені й поки не створюються сприятливі умови для ефективної роботи вітчизняних аграріїв. Інвестиції в сади й виноградники не йдуть, а довгострокового кредитування не передбачено, адже окупність виробництва фруктів починається тільки через три-чотири роки, коли з’являється перший урожай...
Тож вітчизняні виробники соку шукають різноманітні шляхи «порятунку» від дефіциту сировини. Так, наприклад, компанія «Сандора», щоб спробувати нівелювати залежність виробництва соку від урожаю фруктів, не лише веде переговори з іншими країнами про імпортування деяких видів сировини, а й на постійній основі співпрацює з фермерськими господарствами, які постачають фрукти, овочі та ягоди на виробничі комплекси компанії. Надаючи безоплатний фінансовий аванс на початку виробничого циклу своєму постачальнику, «Сандора» тим самим забезпечує собі гарантований об’єм сировини на початок сезону. «Починаючи з лютого ми кредитуємо господарства, з якими співпрацюємо, надаючи їм кошти на закупівлю саджанців, насіння. Тому, коли настає час збирання врожаю, ми гарантовано отримуємо відповідний об’єм якісної сировини», — відзначив директор із закупівель компанії Руслан Денежко.
Утім, дефіцит вітчизняної сировини все ж залишається серйозною проблемою на шляху нарощування обсягів виробництва й для лідерів ринку.
Аби якось виживати, виробники соку будуть змушені підвищувати ціни на свою продукцію, прогнозують експерти. Вітчизняної сировини не вистачає, тому купують за кордоном, там же ціни коливаються мало не щодня, — називають перший аргумент подорожчання фахівці. А з підвищенням ціни на енергоресурси собівартість виробництва соку зросла ще на порядок.