Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

За півроку — три тисячі жертв

Проблема ДТП стає в Україні все гострішою
4 липня, 2007 - 00:00
ФОТО ДМИТРА ГАВРИША

За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, щороку в світі від ДТП гине понад мільйон людей. Прогнози вчених невтішні — у найближчі 20 років, якщо ситуація не зміниться, ця цифра зросте на 65%. Те ж стосується кількості дорожньо- транспортних пригод на наших дорогах — кількість нещасть на дорогах невпинно зростає, а масштаби травматизму внаслідок ДТП в Україні значно випереджають аналогічні показники більшості країн світу. Головними причинами аварій є відсутність культури водіння, елементарне незнання правил дорожнього руху та неякісні дороги, вважають фахівці.

Одним із основних факторів ризику є відсутність навичок водіння саме у молодих водіїв. До таких висновків прийшли ініціатори обговорення причин ДТП в Україні представники ЗАТ «Український Страховий Дім» та Товариства сприяння обороні України. На їх думку, це питання вже давно має набути загальнодержавного значення — як це прийнято у розвинутих країнах.

«Потрібно негайно змінювати навчальні програми для водіїв. Ті програми, які є нині — це програми, що діяли ще «за царя Гороха», — переконаний президент Асоціації автомобільних шкіл України Мирон Бандрівський. — Зараз змінилися і транспортні засоби, і люди. Сьогодні в школах навчають водіння на моделях, які вже майже не використовуються: ГАЗ-53, КАМАЗ, ВАЗ (які в народі називають «копійками» або «бляшанками»). Ще один недолік — це не зовсім досконале вивчення безпеки дорожнього руху. Нам треба запровадити в автошколах тренування слухачів за психофізіологічними параметрами. Також у навчальних програмах, що діють нині в автошколах, відсутній такий важливий і фактично, незамінний параметр, як паркування. Хоча, звісно, школи вчать своїх курсантів, як правильно паркуватися, бо життя змушує до цього».

На думку начальника Центру безпеки дорожнього руху департаменту ДАІ МВД України, полковника Василя Зайченка, одна з головних причин такої великої кількості ДТП в Україні — недосконалість законодавства. У водіїв є можливість уникати відповідальності за порушення правил дорожнього руху. «Один водій мікроавтобуса 8 разів затримувався в Житомирській області за водіння в нетверезому стані і 8 разів він відбувався попередженням. Такі випадки є неприпустимими», — вважає полковник міліції.

У Європі штрафи за порушення на дорогах — 20— 25 євро, відповідно, й автомобілісти дотримуються правил дорожнього руху, наголошують експерти. Як приклад наводять Німеччину, де транспортний потік рухається досить швидко за рахунок дотримання правил. А що у нас? У великих містах — постійні пробки та ДТП, нехтування правилами, бо штраф за порушення дорівнює вартості 5 літрів бензину.

Ще одна наша біда — дороги. Вони будувалися за часів СРСР і не витримують сучасного потоку машин. Експерти наголошують, що пробки на вулицях великих міст не лише дратують пасажирів, а й часто є причиною аварій. Наприклад, 100 евакуаторів, що діють у Києві, не здатні впоратися з усіма авто, що блокують рух транспорту. Однак чим дорога ширша і має краще покриття — тим більше ДТП, адже більшість аварій трапляються саме через перевищення швидкості.

Щоб вберегти людські життя від машинної навали (кількість авто на українських дорогах щороку зростає), на думку Василя Зайченка, слід прийняти новий закон і передбачити в ньому більш жорсткі міри покарання, зокрема, збільшення штрафів за порушення правил дорожнього руху приблизно у 5 разів. А щоб убезпечити пішоходів та водіїв, поки доводиться чекати нової сесії Верховної Ради.

Марія ГОРБІВНЕНКО
Газета: 
Рубрика: