Учора Кабінет Міністрів домовився з найбільшими нафтотрейдерами про стабілізацію цін на бензин в Україні. «Ми провели нараду експертно-аналітичної групи, проаналізували ситуацію, і тепер можна сказати, що у подальшому зростання цін не буде», — заявив міністр економіки Олександр Шлапак. На його погляд, головною причиною різкого подорожчання палива в червні стало збільшення в два рази експортного мита з боку Росії, а також підвищення світових цін на нафту. Російські видобувні компанії дуже чутливо реагують на будь- які цінові коливання на зовнішніх ринках, і для України, схоже, винятку робити не збираються. Ціна нафти становить близько 70% кінцевої ціни бензину. Крім того, на вартість нафтопродуктів в Україні вплинула домовленість між урядом і нафтотрейдерами про повну сплату податків, в тому числі і акцизного збору. Донедавна більшість нафтотрейдерів через суди успішно домагалися права не сплачувати акциз, і лише після підписання меморандуму про співпрацю з Кабінетом Міністрів майже всі великі компанії фактично на добровільних засадах стали платити цей збір.
Усі перераховані чинники, що визначають сьогоднішню ціну бензину в Україні, мають довгостроковий характер. Це дає привід прогнозувати фіксацію цін на нинішньому рівні, як мінімум, до кінця літа. Міністр економіки Олександр Шлапак учора був, як завжди, оптимістичним, і заявив, що нафта на світових ринках, можливо, «піде вниз», і в такому разі вже в липні бензин в Україні подешевшає. Але напружена ситуація на Близькому Сході і навколо поки не дає підстав для значного падіння світової ціни.
За даними Кабміну, запаси нафтопродуктів в Україні перевищують торішні, так що дефіцит палива країні не загрожує. І все ж міністр Шлапак признався, що зараз на уряд чиниться серйозний тиск з метою дозволити ввезення на пільгових умовах дешевшого бензину з Білорусі. Мінськ є членом Митного союзу, так що підвищення Росією експортного мита цієї країни не торкнулося. У результаті ціна білоруського палива зараз на 15—20% нижча за українську. Завезення пільгового бензину з Білорусі означало б зниження цін у нашій країні. Зрозуміло, що власники українських нафтопереробних заводів на вчорашньому засіданні експертно-аналітичної ради виступили категорично проти цієї ідеї, оскільки це призвело б до дестабілізації ринку і порушення зв’язків, які вже склалися між виробниками і продавцями нафтопродуктів. «Українські НПЗ можуть задовольнити всі потреби країни, так що відкривати дорогу імпорту було б неправильно», — вважає перший заступник голови правління компанії «Лукойл-Україна» (Одеський НПЗ) Сергій Анронов.
І все ж міністр економіки Олександр Шлапак не виключив, що дозвіл на ввезення обмеженого обсягу нафтопродуктів з Білорусі дадуть. За словами міністра, таке рішення буде ухвалене в разі подальшого підвищення цін на нафтопродукти: «Ми з’ясували, що економічних передумов для подорожчання немає, але якщо воно станеться під впливом ажіотажу, ми будемо змушені імпортувати більш дешеві нафтопродукти, щоб стабілізувати ситуацію». Такий своєрідний шантаж, схоже, вже вплинув на великі нафтові компанії. «Ми не маємо мережі заправок, але постараємося домовитися з покупцями нашого бензину про те, щоб ціна залишалася на нинішньому рівні», — пообіцяв генеральний директор компанії «Укртатнафта-Центр» (Кременчуцький НПЗ) Рустам Насиров. Він вважає, що і уряд, і нафтотрейдери сьогодні зацікавлені в стабільному ринку, так що підвищення цін чекати не варто.
І все-таки великі оператори ринку вже приготували «дулю в кишені», якщо ситуація розвиватиметься за песимістичним сценарієм. «Якщо уряд дозволить імпорт, ми не будемо сплачувати податки», — заявив глава правління компанії «ТНК-Україна» (Лисичанський НПЗ) Олександр Городецький. Причому ці слова він сказав в присутності міністра Шлапака (Миколи Азарова поряд не було). Говорячи про можливу несплату податків, Городецький, мабуть, мав на увазі не тільки зниження відрахувань до держбюджету через падіння обсягів реалізації продукції українських НПЗ. Була прозорою і думка про можливість в судовому порядку довести незаконність стягування акцизу, який зараз компанії сплачують суто з гуманістичних міркувань.
Такий взаємний шантаж, що має публічний характер, схоже, може стати непоганою запорукою для реальної стабільності ринку на найближчі місяці. Лобісти, що бажають заробити на пільговому імпорті, на відміну від власників НПЗ, використовують тіньові важелі впливу на владу. І ця різниця, судячи з усього, повинна все-таки схилити керівництво уряду до співпраці з компаніями «Лукойл», «ТНК» , «Казахойл» і «Укртатнафта». Вони, а також Дрогобицький і Надвірнянський заводи на сьогодні забезпечують 95% потреб країни в бензині. Інші 5% припадає на імпортерів, головним козирем яких стала наявність своїх представників у Верховній Раді, які в свою чергу мають зв’язки в уряді. Але хоч би за яким з двох сценаріїв розвивалася ця історія, подальше подорожчання бензину українським водіям, схоже, не загрожує. Якщо, звичайно, світові ціни на нафту не зростатимуть. Падіння ж цін може статися у разі скасування Росією ПДВ на експорт нафти в Україну. Переговори про це проведуть уряди двох країн 21 червня у Харкові. Представники «ТНК» і «Лукойл» учора пообіцяли, що намагатимуться використати для скасування ПДВ всі свої лобістські можливості в Кремлі.