«Укрзалізниця» останнім часом приклала багато зусиль для того, щоб про неї регулярно, а не лише в День залізничника згадувала вся Україна. Майже щодня всі вітчизняні ЗМІ оцінювали два маштабних нововведення, що викликали безліч суперечливих думок як з боку громадськості, так і з боку фахівців.
Введення іменних квитків з 20 липня ц.р. як засіб боротьби зі спекулянтами та перекупниками квитків не виправдав себе і, навпаки, додав пасажирам безліч зайвих клопотів. Біля залізничних кас, як і раніше, пропонують свої послуги всюдисущі перекупники, яких для проформи час від часу затримує міліція і, примусивши сплатити через суд штраф у розмірі 102 гривень, відпускає. Обов’язковість наявності документа, що засвідчує особу, при посадці створила додаткові можливості для розквіту грошових здирств із боку провідників і бригадирів потягів. А взяти квиток на потяг у «дефіцитному» напрямкові за три-чотири дні і навіть раніше — неможливо. Щоправда, кажуть, міліції стало легше ловити злочинців. Але чи не дуже дорого розплачується суспільство за сумнівне полегшення службових обов’язків працівників правоохоронних органів?
Пізніше, щоб зняти певну роздратованість громадян з приводу іменних квитків, а переважно — з приводу їх вічної відсутності в касах, «Укрзалізниця» вирішила зробити ще один радикальний крок, котрий має викликати однозначне схвалення в тієї частини українського населення, що має дітей до 16 років. З 1 серпня діти та підлітки (а їх близько 10 млн.) можуть їхати залізницею безкоштовно (окрім, зрозуміло, спальних вагонів). Даний пільговий проїзд, як повідомило УНІАН, посилаючись на інформацію «Укрзалізниці», діятиме до кінця цього року. У той же час перший заступник начальника головного пасажирського управління «Укрзалізниці» Володимир Седляр передав слова гендиректора «Укрзалізниці», що безкоштовні квитки для дітей існуватимуть доти, «доки батьки не матимуть можливості самі платити за них», повідомив Інтерфакс. Для забезпечення цих пільг передбачається виділення 200 млн. грн. за рахунок прибутку «Укрзалізниці».
З огляду на це зацікавлюють такі дані вищезгаданого відомства, надані в першій половині липня на прес-конференції міністра транспорту України Леоніда Костюченка. За даними «Укрзалізниці», рентабельність залізничних перевезень загалом становить сьогодні 0,61%, на оновлення основних фондів спрямовується 10-15% від потреби. Зношеність основних фондів залізничного транспорту досягла 54%. Чи не виглядало б більш логічним при таких показниках спрямувати прибуток на оновлення потягiв і хоча б мінімальне наближення якості послуг залізничного транспорту України до світових стандартів?
За три дні до початку функціонування нових правил придбання квитків, тобто 17 липня, заступник міністра транспорту Аркадій Демиденко назвав ухвалу Державного департаменту залізничного транспорту України ( «Укрзалізниці») з запровадження «іменних» квитків «правомірною», повідомив Інтерфакс-Україна. За словами заступника міністра, організація має право приймати подібні ухвали. Відповідно, «Укрзалізниця» має також повне право зробити безкоштовним проїзд для дітей, виходячи лише з власних, а не суспільних міркувань. У прес- службі Антимонопольного комітету України «Дневі» повідомили, що разом із деякими іншими організаціями «Укрзалізниця» є «природним монополістом». Тобто, «на цій залізниці ніякого іншого конкурента, поки що, немає і навряд чи буде». Відповідно, і їздити нам доведеться ще дуже довго в брудних вагонах, з тарганами та блощицями, нестерпною спекою влітку і не менш нестерпним холодом взимку, в електричках з поламаними сидіннями, жебраками та туалетним смородом.