Шосе батьківщини: якщо Вас не вб'ють, то пограбують. Якщо не пограбують, то заразять. Якщо не заразять, то оштрафують...
Олександр ЄРМОЛЕНКО
Що підстерігає людину, яка вирушила Україною автомобілем після зимового відстою? Чи змінилися звички ДАІ після торішнього підвищення штрафів? Скільки коштує попоїсти та переночувати в дорозі? Про це - в репортажі-лоції нашого кореспондента.
Жора вирушав у рейс у зручний для мене час, за найцікавішим маршрутом, а комфортабельність салону його іномарочного вантажного мікроавтобуса обіцяла приємнішу поїздку, ніж у кабіні совдепівського КАМАЗу.
ТРАСИ
Нинішня зима перетворила магістралі України на подобу скоринки хліба поганої випічки. У плачевному стані траса Кіровоград - Миколаїв. Не в кращому - Одеська: від Білої Церкви і до Нової Одеси дороги абсолютно розбиті. Їх стан навряд чи поліпшиться: латати нема за що, та й нема кому. Дрібний щебінь, що лишився неприбраним після ремонту траси Дніпропетровськ-Запоріжжя, "ловить" вітрове скло машин із під коліс автомобілів, що йдуть попереду. Особливо небезпечні есендівські "вісімки" та "дев'ятки", чиї задні колеса часто незахищені бризковиками.
Дорогам Київської області пощастило більше, особливо Бориспільській, яку перед прибуттям до столиці високопоставлених закордонних гостей приводять у відповідний до обличчя столиці стан. Проте, навіть ця єдина в своєму роді українська супертраса небезпечна. Адже колишній директор банку АВАЛЬ загинув, зазнавши аварії саме тут: на обгородженому(!) швидкісному автобані його автомобіль налетів на корову...
ДАІ ТА ШТРАФИ
Помах смугастим жезлом: "Стій!". Зупиняючи на КП, даїшники зазвичай питають водія "по-доброму": "Сам скажеш, за що оштрафувати, чи мені пошукати?". Психологічний тест вельми результативний: коли у водія немає стовідсоткової упевненості в бездоганному стані автомобіля, і немає бажання втрачати час, він заплатить мінімальний штраф за вигадану ним же незначну ваду. Штрафи, що офіційно оформлюються, звичайно виписуються по максимуму. Коли питання вирішується "полюбовно", сума штрафу може бути трохи меншою за допустиму правилами. Саме незрозуміла "виделка" мінімального та максимального штрафів, що встановлюється на розсуд співробітників ДАІ, і породжує зловживання.
СЕРВІС
Перед рейсом я урезонював Жору почекати до ранку, але він, демонструючи повну зневагу до забобонів, виїхав увечері. Через декілька годин колесо нашого мікроавтобуса виявилося пробитим шматком розплющеної металевої миски. Дочекавшись ранку, вирушаємо на пошуки шиномонтажної майстерні. Благо, на пожвавлених трасах вони зустрічаються через кожні 50 кілометрів - на заправках. Ремонт пошкодженої камери коштує 4-8 гривень, зняти, поставити, відбалансувати колесо - 2-3 гривні. Проте, цим послуги дорожнього автосервісу звичайно й обмежуються.
Зате з їжею немає проблем практично на всіх пожвавлених автомагістралях. Перекусити домашнім борщем, шашликом із салатом обійдеться в суму 10 гривень. Та, коли немає часу й бажання харчуватися в стаціонарних кафе і ресторанах, можна підкріпитися, не виходячи з автомобіля. Пиріжки та біляші з різноманітною начинкою (по 50 копійок), можна запити молоком, чаєм або дорожчою кавою (1 гривня). "Виносна" торгівля місцевих жителів часто є для них єдиною можливістю заробити.
Ночують "фури" дальнобійників звичайно на платних стоянках, що охороняються, або біля міліцейських КП.
Та не завжди водієві хочеться спати, скоцюрбившись у кабіні. На цей випадок є комфортабельні кемпінги з кімнатами, душовими й навіть саунами (наприклад, на пожвавленій Харківській трасі). Взагалі, готелі та кемпінги є майже у всіх великих селищах міського типу. Плату за нічліг визначає пожвавленість траси. Більше автомобілів - вища ціна. Середня такса ночівлі на платній стоянці - 3, в кемпінгу з усіма зручностями - 15 гривень, включаючи плату за стоянку авто.
ДАІ З ІНІЦІАТИВОЮ
Ні, не правий той, хто судить про міліцію з анекдотів. Працівники часом мислять творчо. Набув поширення новий спосіб провокування порушень ПДР на дільницях, де обгін заборонений. Ними рясніє гориста місцевість. На Харківській трасі це дільниці від селища Решетилівка до Хоролу й від Хоролу до Лубнів. Пересуваючись на згаданих дільницях дороги в машинах без будь-якої міліцейської атрибутики зі швидкістю на 10-20 км менше за допустиму, даїшники швидко збирають за собою кавалькаду автомобілів. Рано чи пізно хто-небудь із водіїв наважується, порушивши правила, піти на обгін і перетинає суцільну осьову лінію. Цієї ж миті з автомобіля-"провокатора" висовується смугастий жезл і "порушника" штрафують. До такої практики "боротьби" з порушеннями ПДР вдаються і на Одеській трасі. А ось інший варіант міліцейської "творчості". Після закінчення дорожніх робіт часто "забуваються" знаки обмеження швидкості. Оскільки штрафи за порушення швидкісного режиму є для автоінспекції основною "кормовою базою", а знаки забуваються частіше за все неподалік від постів ДАЇ, водії вважають, що причина забудькуватості робітників зовсім не в їх неспритності.
Приводом для штрафу може слугувати яке-небудь незрозуміле попередження. Наприклад: "Рух транзитного транспорту через Полтаву заборонений". А, оскільки ні до, ні після стенду немає ніякого натяку на об'їзд, водії продовжують рух трасою, де на них чекають невсипущі охоронці порядку.
В'їзд до Харкова стереже екологічний контроль. Проте замість контролю вас банально починають умовляти купити талон екологічної перевірки. Та якщо ви, виявивши твердість, відмовилися від операції, від вас можуть і відстати - не пройшло, ну й не треба...
Кордон півострову Крим був і залишається напруженою ділянкою шляху. Окрім екологічного контролю, тут прийнято обшукувати машини на предмет виявлення наркотиків, зброї та інших заборонених речей. Проте таке трапляється і на "споконвічно" українській території, в чому особливо досягає успіху пост Пісочин Харківської області, де співробітники ДАІ часто-густо, не обмежуючись оглядом автомобіля та документації на вантаж, що перевозиться, здійснюють особистий огляд водія, а, простіше кажучи, - нишпорять у кишенях.
ЗЛОЧИННІСТЬ
Єдиний варіант максимально безпечного пересування камеону - в супроводі озброєної охорони. Але послуги Державної служби охорони коштують недешево, і далеко не всі фірми йдуть на ці витрати.
"Навіть якщо мене зупиняє людина у формі співробітника ДАІ, але біля неї немає спеціально обладнаної машини Державтоінспекції, я ніколи не зупинюся", - заявляє Жора. Такі категоричні міркування мають підстави.
До речі, справжні співробітники ДАІ на нічних трасах чергують в обов'язковому порядку у світловідбиваючій формі з автомобілем Державтоінспекції, обладнаним проблисковими маячками, що повинні бути ввімкненими. У іншому випадку ви можете потрапити до пастки замаскованих грабіжників. (До речі, щодо цього багата прикрощами дорога обласного значення Констянтинівка - Артемівськ).
Якщо навіть станеться так, що ви не зупинилися на вимогу справжніх інспекторів, то пов'язані з цим можливі прикрощі виявляться значно безневиннішими, ніж турботи родичів під час розшуку та поховання ваших останків...
ПРОСТИТУЦІЯ
Ще одним видом досить поширеного сервісного обслуговування на трасах є проституція. На околицях міст Ізюм та Артемівськ, Полтави, Миколаєва та Херсону можуть зупинити молоденькі "дівчатка" і поцікавитися: "Як щодо розслабитися?" "Плечових", тобто дорожніх повій, відшукати можна практично де завгодно. Однак, сервіс, що пропонується ними в широкому асортименті, незважаючи на уявну дешевизну (від п'яти гривень), часто багатий на руйнівні, а, подекуди, і на безповоротні наслідки. "Плечові" вважаються у сестер по цеху найнизькопробнішою категорією. Практично всі вони знаходяться на обліку у венеричних диспансерах, куди їх час від часу доставляє міліція, і звідки ті знову вирушають на автотрасу.
"Так це ще що! - продовжує навчати Жора. - Буває й гірше". Я із подивом уточнюю, що, власне, "гірше" він має на увазі? Водій киває у бік досить ефектної блондинки, що голосує: "Гірше - це коли позбавишся і товару, і автомобіля, і життя. Дуже часто дорожні повії працюють наводчицями. І чим симпатичніша її зовнішність, тим більша ймовірність, що працює на паях із бандитами. Посадиш таку до машини, а до тебе на "хвіст" уже "сідає" автомобіль із "бритоголовими", котрі зрештою пограбують. Або й грохнути можуть...".
"Слухай, - не витримую я, - коли все так погано, то яка була б тобі користь від єдиного пасажира, та ще й журналіста?".
"Ти ще не здогадався?" - хитро посміхається водила.
"Напоротися на бандитів, все одно, що на цвях - доля. А не зекономити гроші на "наїздах" даїшників із таким свідком, як журналіст - уже дурість...".
(Київ - Миколаїв - Херсон - Запоріжжя - Дніпропетровськ - Донецьк - Харків - Київ)