У вівторок глава держави закликав громадян України прийти на виборчі дільниці 25 жовтня та відповісти на п’ять важливих для кожного питань. Водночас конкретно, якими будуть ці п’ять питань, президент не сказав, пообіцявши розповісти пізніше.
«Право народу України на власну думку — священне! Йому не потрібне благословення від політиків і ніщо не заважає нам з тобою просто поговорити відверто. 25 жовтня на виборчій дільниці я задам тобі п’ять важливих питань про те, що ми обговорюємо на вулиці, на кухні та в інтернеті; про що сперечаємось з друзями, батьками або таксистами; про те, що раніше в нас ніколи не питали», — заявив Зеленський у відеозверненні. «Чи не вперше в історії незалежності ми запитуємо: а що думаєш ти? Чому твоя відповідь важлива? Тому що буде так, як вирішиш ти», — додав глава держави.
Згодом Офіс Президента опублікував заяву, в якій роз’яснюється, що ініціатива Президента щодо проведення опитування не матиме прямих юридичних наслідків. «Наголошуємо, що опитування, яке пропонується провести 25 жовтня, на відміну від референдуму, як це визначено для референдуму Конституцією, не матиме прямих юридичних наслідків. Потреба у цій формі безпосередньої демократії зумовлена тим, що зміст політики у державі має визначати народ, а не виключно ті, хто має достатньо медійного впливу та грошей, щоб маніпулювати у своїх особистих інтересах враженням про суспільну думку», — йдеться у заяві.
Безумовно, суспільна думка важлива, влада повинна керуватися інтересами громадян і держави. Однак після відеозвернення Зеленського посипався шквал запитань.
«Поки Зеленський ще не озвучив свої п’ять запитань, які він хоче задати в день проведення місцевих виборів, у мене виникло не менше запитань, — пише у ФБ керівник проекту «Главком» Віктор Шлінчак. — Перше. За чий рахунок буде зроблено цей «опитувальник»? Друге. Хто рахуватиме ці голоси? Якщо члени ДВК, то чи будуть їм доплачувати за цю роботу? Третє. Які наслідки подібного опитування передбачає Офіс Президента? Четверте. Чому це оголошення відбувається за 12 днів до виборів? П’яте. Чи не хоче подібними ініціативами ОП перетворити українців на лохів?». «Опитування, за яким стоїть бажання зняти з себе і свого Офісу відповідальність за взяті обіцянки, переклавши її на народ (виборців), — вважає медіаексперт Олександр Харебін. — Опитування, терміни і форма подачі якого в публічне поле вказую на його виключно технологічну (маніпулятивну) суть і завдання. Опитування, непередбачене Конституцією, Законом про ЦВК, Законом про місцеві вибори... Опитування, фінансування якого (бюлетені, робота рахункових комісій, etc.) не передбачено бюджетним законодавством і який не може бути оплачений з державного бюджету. Опитування, результати якого неможливо верифікувати і які не матимуть юридичної сили, але які легко стануть інструментом риторики Офісу і медіа-маніпуляцій ангажованих ЗМІ і експертів. Опитування, питання якого, включаючи меседж про його доцільність та важливість (народовладдя, програма президента, мир в країні, etc.), а також чергову недвозначну загрозу розпуску Верховної Ради, впевнений — будуть озвучені на засіданні ВРУ 20.10.20 особисто президентом Зеленським з трибуни в його першому щорічному зверненні до народу України. Чи розуміє президент і країна наслідки цієї витонченої політтехнологічної маніпуляції для свого майбутнього і майбутнього України — скоро дізнаємося. За своїми наслідками вона може виявитися порівнянною з аналогічною технологією 2004 року, коли наратив про поділ України на Схід і Захід став усталеним в суспільній свідомості».
«Це можна кваліфікувати як замах на державний переворот, — різко реагує голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко. — Всупереч 19 та 106 статтям Конституції України, і взагалі не посилаючись на Конституцію, В. Зеленський оголошує проведення референдуму чи опитування, на що немає жодних повноважень. Він сам нагадує, Парламент тільки готується ухвалити відповідний закон, але при цьому заявляє, що йому «не потрібне благословення від політиків». ... Це технологія делегітимізації влади і правових основ держави загалом з метою розколу суспільства, відтак унеможливлення опору зовнішній агресії. Те, що заявляє В. Зеленський не відповідає Виборчому кодексу і навіть ще не ухваленому закону про всеукраїнський референдум у редакції його першого читання. ... Ступінь загроз нашій державі від такого кроку можна буде оцінити, коли дізнаємося ті 5 питань. Але акт публічного «топтання» Конституції України і заклик реалізовувати політику розколу українського суспільства вже відбувся».
Схоже, президент із своєю ініціативою викликав, як в його команді полюбляють казати, справжній хайп. Але всі ці запитання і застереження — юридичного, організаційного, фінансового, політичного характеру, виглядають цілком слушними. Те, що Офіс Президента їх не передбачив, викликавши чергову порцію критики на свою адресу, виглядає досить дивно. Будь-яка влада має діяти в рамках закону, пояснюючи свої дії. В даному ж разі все це виглядає грою, хоча йдеться про цілком серйозні речі. Подібна політика є досить небезпечною, особливо в умовах війни.