Оружие вытаскивают грешники, натягивают лука своего, чтобы перестрелять нищих, заколоть правых сердцем. Оружие их войдет в сердце их, и луки их сломаются.
Владимир Мономах, великий князь киевский (1113-1125), государственный и политический деятель

«Таїнство»

У Львові у Музеї Пінзеля представляють творчість Ярослава Качмара
4 февраля, 2021 - 09:55
ЯРОСЛАВ КАЧМАР

Цю ретроспективну виставку з керамічної скульптури, абстрактного живопису та графіки у Львівській національній галереї мистецтв імені Бориса Возницького анонсували так: «Відновлюємо дискурс про модернізм. У просторі Музею Пінзеля готуємо нову сенсацію, і це — органічна абстракція та перші прояви структуралізму у львівському мистецтві початку 1980-х. Львівський модерніст, про якого знає вся Європа, тільки не ми. Бо не існувало культури споглядання такого мистецтва. Тепер ми її творимо. Зустрічайте невідомі львівські полотна і скульптурні об’єкти Ярослава Качмара».

Майстрові, твори якого зберігаються у приватних, музейних і галерейних колекціях багатьох країн Європи й Азії, — 66 років. Роботи представляв у Польщі, Німеччині, Данії, Японії, Китаї, Іспанії, Італії, Туреччини, Америці... На жаль, мало — в Україні. 

Як виникла ідея організувати виставку «Таїнство», а особливо — з огляду на те, що Ярослав Качмар дуже мало показаний на батьківщині, закритий для українського середовища, «Дню» розповів куратор проекту мистецтвознавець Богдан Мисюга, який з 2016 року вивчає творчість цього Майстра.

«Ярослав Качмар — специфічний персонаж львівської богеми, — говорить Богдан Мисюга. — Його багато років тому відкинули, і він замкнувся років на десять. Довший час співпрацював з галереями Любліна, відповідно, звідти їздив і до Німеччини, і до Швейцарії і так далі. Ним опікувалися закордонні куратори — не українські. Тому в українському просторі він не знаний. Крім того, всім відомо, що львівське середовище забите салонною культурою. Та салонна культура і салонне середовище дуже кристалізовані. І йому нема потреби входити в цей дискурс салонний. На жаль, і в державних музеях зіпсований смак існує... Він просто з тим не контактував. Тут, оскільки я піднімаю пласти модерної культури, а вона в більшості своїй створювалася альтернативно, Ярослав звернувся до мене як до потенційного куратора — попросив, щоби я опікувався його виставкою у галереї». 

А на запитання «В чому оригінальність і неординарність творчості Качмара?», куратор проекту «Таїнство» відповів так:  «Якщо подивитися на його ретроспективну пластику, зокрема, композицію «Дорога до неба», — це 1976 рік. Це асоціативна, напівфігуративна пластика. Такі речі були, в принципі, поза виставковим процесом. Також на виставці є дуже багато абстрактних малюнків 1982—1986 років. Це ж брежнєвські часи, і немислимо було, щоби хтось займався вільнодинамічною чи органічною абстракцією. Це — по-перше. По-друге, я пробував відстежити те, що робилося тоді на виставках, що продавалося, про що писалося в газетах, і це культура, дотична до офіціозу. На мою думку, Качмар переписує історію львівського мистецтва початку 1980-х років. Бо в Україні про органічну абстракцію, а це — один із розділів всесвітньої тенденції безпредметного мистецтва, яке закінчується структуралізмом, взагалі ніхто не говорив. Качмар — це автентичне явище цього виду мистецтва. І тим він є оригінальний. В Качмара є тисячі таких малюнків. Ми представляємо й такі полотна, яких ніхто взагалі ще ніколи не бачив». 

Також Богдан Мисюга розповідає, що Ярослав Качмар — член журі міжнародних симпозіумів графіки. Додає, що для західної публіки Качмар — відома людина. І зазначає, що проект Ярослава Качмара «Таїнство» є «делікатною інтервенцією у простір постійної експозиції Музею Пінзеля, де його керамічна скульптура, абстрактний живопис та рукотворна графіка формують логіку пластичного прочитання барокових ритмів, семантики емоційного піднесення і сакруму християнської таємниці в давньому храмі».

Проект «Таїнство» здійснюється у рамках освітньої платформи Музею модернізму Львівської національної галереї мистецтв імені Бориса  Возницького. Виставка триватиме до початку березня, отже, оглянути її в Музеї Пінзеля (площа Митна, 2) встигнуть всі охочі.

А у галереї вже анонсують велику виставку живопису Ярослава Качмара (у квітні або у серпні цього року), де мають бути виставлені до півтисячі робіт. На думку Богдана Мисюги, це буде чергове відкриття. Крім того, одна велика абстрактно-сюрреалістична робота художника (2,5 м на 1,30 м) буде виставлена у Музеї модернізму. «У Нью-Йорку свого часу цю течію представляв Джон Грехем (українець за походженням, Іван Домбровський), а у Львові — Качмар», — проводить паралелі куратор проекту. І запрошує охочих глибше пізнати «Таїнство» Ярослава Качмара у Музей Пінзеля — на кураторські екскурсії.

ДОВІДКА «Дня»

Ярослав Качмар — український художник, живописець, скульптор. Куратор міжнародних мистецьких проектів. Народився у Львові у 1955 р. З 1976 року бере участь у численних виставках в країні та понад 100 міжнародних симпозіумах і конкурсах по всьому світу. З 1994 року Я. Качмар працював в Бюро художніх виставок в Любліні під керівництвом відомого мистецтвознавця Andrzeja Mroczka. Переможець та учасник численних конкурсів та виставкових проектів. Роботи знаходяться в музейних колекціях Польщі та України, а також у приватних зібраннях.

Тетяна КОЗИРЄВА, «День», Львів. Фото Андрія КУБ’ЯКА та ЛНГМ
Газета: 
Рубрика: 




НОВОСТИ ПАРТНЕРОВ