Сьогодні на розширеному засіданні Кабінету Міністрів України розглянуть питання єдиних тарифів у житлово-комунальному господарстві (ЖКГ). Проте уряд ініціює перегляд не лише тарифів, а й підходів до їхнього формування. Підсумком засідання має стати затвердження єдиного алгоритму розрахунку обгрунтованих тарифів для всіх областей країни.
Та результатом засідання може стати й позбавлення посад керівників деяких регіонів, які допустили необгрунтоване підвищення тарифів. «Ймовірно, деякі з них з цього дня стануть екс-керівниками, адже голова уряду наполягає на персональній відповідальності тих, хто допустив необгрунтоване підвищення тарифів у деяких регіонах, до того ж — в рази», — наголошується в повідомленні на сайті Кабміну.
Якщо уважно простежити за риторикою кабмінівських чиновників, то можна дійти висновку, що орієнтовний список таких претендентів в уряді почали готувати давно. Зокрема, на такі роздуми наштовхують слова першого віце-прем’єр-міністра економічного розвитку й торгівлі України Андрія Клюєва. Раніше він заявив, що не може зрозуміти, чому, наприклад, за гарячу воду в Миколаєві сплачують 9,05 грн. за 1 куб. м, а в Івано-Франківську — 20,43 грн. за 1 куб. м. «Реформа ЖКГ проходить в Україні вже десять років, але результатів — жодних. Процвітає корупція і хабарництво. За останніх п’ять місяців порушено 850 кримінальних справ щодо зловживань у житлово-комунальній сфері», — тоді констатував Клюєв. Словом, місця для поліпшення роботи галузі, в тому числі й із тарифами, більш ніж вдосталь.
Нагадаємо, що привести тарифи до єдиного економічного рівня глава держави призвав уряд ще на початку року. І ось на недавно представленій у Київській держадміністрації стратегії розвитку столиці до 2025 року Президент України Віктор Янукович у досить жорсткій формі публічно нагадав голові Кабміну про своєчасне виконання поставленого завдання.
Вивести єдиний економічно обгрунтований тариф для країни — неможливо, говорить «Дню» екс-міністр з питань ЖКГ Олексій Кучеренко. «Я знаю лише одну країну, де до цих пір однакові тарифи — Білорусь. Але сьогодні — це приклад економічної катастрофи», — пояснює він.
Інша справа, додає Кучеренко, політика вирівнювання тарифів і створення єдиної методології розрахунків тарифів у країні. В цьому випадку, говорить він, методологія розрахунку повинна враховувати заходи щодо енергозбереження (в першу чергу — для теплокомуненерго, щоб вони зменшили виробничі втрати, які сьогодні просто вписують у тариф). Проте й після впровадження цієї системи не варто розраховувати, що на виході громадян чекає комунальна «зрівнялівка». За словами Кучеренка, причина цього — різні витрати й втрати при виробництві комунальних благ, стан комунальних систем і будинків, які обслуговуються.
Якщо ж держава все-таки поставить собі мету і впровадить єдині тарифи по всій країні, тоді треба готувати додаткові кошти з бюджету для виплати субсидій. А це буде немало. Сьогодні, за оцінками Кучеренка, держава субсидує близько 1,2 млн. малозабезпечених громадян. Сума з держбюджету для обслуговування субсидій, що надаються, може вирости, за його словами, ще на 10—12%, оскільки ціни на газ зростають.
На думку голови правління Альянсу «Нова енергія України» Валерія Боровика, єдині тарифи в масштабах країни — міф, але на рівні окремих регіонів — цілком реальні. Структура виробничих витрат і втрат у одному регіоні приблизно однакова, пояснює експерт. Тому встановити однакові тарифи там набагато простіше. Найскладніше буде скласти єдиний тариф щодо тепла й гарячої води, зазначає Боровик.