З 2012 року з українських доріг зникнуть переобладнані вантажні маршрутні таксі. Таку обіцянку нещодавно озвучив міністр транспорту та зв’язку Костянтин Єфименко. Як повідомив чиновник, відомство зініціює заборону на переобладнання вантажних автомобілів під пасажирські перевезення вже з 2011 року. А з першої половини 2012-го використання таких автобусів буде взагалі заборонено.
Актуальність вищезгаданої ініціативи обумовлена невтішними цифрами останньої статистики дорожньо-транспортних пригод, пояснюють в Мінтрансзв’язку. Адже основні причини ДТП — порушення правил дорожнього руху та технічна несправність транспортного засобу. «І основна маса таких порушень припадає на переобладнані з вантажних автобуси, що здійснюють регулярні пасажирські перевезення, проте маскують їх під нерегулярні», — пояснили «Дню» у прес-службі Мінтрансзв’язку.
Втім, репресивними методами, як зауважили «Дню» представники прес-служби відомства, цій проблемі не зарадиш. Вирішення цього питання криється у поступовій легалізації всього ринку автоперевезення та повернення його в рамки правового поля, зазначають у Мінтрансзв’язку. Тому й була розроблена стратегія щодо виведення з ринку «нелегалів» та переобладнаних транспортних засобів.
УКРАЇНСЬКІ ДОРОГИ ПЕРЕНАСИЧЕНІ МАЛИМИ МАРШРУТКАМИ
На сьогодні, за даними Мінтрансзв’язку, 26,2% від загальної кількості діючих ліцензійних карток, виданих на автобуси, складають такі, що видано на переобладнані транспортні засоби. Якщо ж додати ще мережу нелегальних перевезень, що реально сформувалася за останні роки, особливо у внутрішньообласному та міжобласному сполученнях, то стають очевидними масштаби проблеми.
За словами президента Всеукраїнської асоціації автоперевізників Віталія Реви, українські міста та дороги перенасичені автобусами, особливо малої місткості. Адже сьогодні в Україні працює 70 тисяч автобусів, з яких 30 тисяч — середнього та великого класу. Решта — малої місткості. Наприклад, у Києві 40% пасажироперевезень здійснюють маршрутки. Тоді як за нормативами в містах передбачено, щоб така частка припадала на транспорт великої та надвеликої місткості, 35—40% — середньої і лише решта (15—20%) — малої, пояснює «Дню» Рева.
Крім того, з цих 70-ти тисяч машин, продовжує Рева, технічного оновлення потребують 70%. Саме тому, на думку президента Всеукраїнської асоціації автоперевізників, Мінтрансзв’язку і ставить питання про заміну старих автобусів на нові, більшої місткості, які б відповідали реальному пасажиропотоку. «Якщо все відбудеться, як заплановано, то це не вплине на якість обслуговування пасажирів», — додає він. За новими вимогами всі автобуси мають відповідати європейським стандартам.
А маршрутки, відповідно до цих стандартів, можуть перевозити пасажирів на відстань до 50-ти кілометрів (приміські перевезення). На більші ж відстані перевезення має здійснювати автобус спеціального класу. Це означає, що нинішні «Спринтери», які курсують, наприклад, за напрямком Суми — Київ, будуть змушені оснащуватися автобусами відповідного класу, обладнаними кондиціонерами, туалетами (бо відстань 360 кілометрів) або ж припиняти перевозити. За оцінками Реви, на міжміських маршрутах працює сьогодні близько 1,5 тисячі маршруток.
Автобуси, які переобладнані з вантажівок, не мають права існувати ще й з погляду технічної експлуатації та сертифікації їх як рухомих транспортних засобів. «Вони не мають узгодження на такі дії від заводів-виробників «Мерседесів», «Вольво». І в результаті переобладнаються в достатньо примітивних умовах. Тому в разі аварії спочатку летить лобове скло, далі пасажири, а тоді сидіння. Дуже багато випадків, коли отак вісім-десять пасажирів гинуть», — розповідає Рева.
СИТУАЦІЮ МОЖНА ВИПРАВИТИ ЗА ТРИ-П’ЯТЬ РОКІВ
Для поступового оновлення рухомого складу пасажирських перевезень Мінтрансзв’язку готує зміни до свого наказу «Про внесення змін до наказу Міністерства транспорту та зв’язку України від 12.04.2007 № 285» для надання нелегальним перевізникам, що реально працюють на вже існуючому маршруті, тимчасових дозволів на здійснення своєї діяльності. За термін, що відводиться, автоперевізникам пропонується визначитися з рухомим складом, яким вони користуватимуться надалі, відповідно до діючого транспортного законодавства.
У Мінтрансв’язку передбачають, що за цей період перевізник просто відмовиться від використання переобладнаного автобусу. «Допомогти» прийняти таке вольове рішення йому зможе позбавлення можливості взяти участь у конкурсі на отримання маршруту. «Нинішній мораторій спливає у кінці 2010 року. Після цього буде проведено конкурс, за результатами якого маршрути, на яких нині здійснюються нелегальні перевезення (після приведення автоперевізниками своєї діяльності у відповідність до закону) буде легалізовано», — пояснюють представники Мінтрансзв’язку.
Тож з 2011 року буде актуалізована заборона під час надання послуг з перевезення пасажирів використовувати автобуси, переобладнані з транспортних засобів іншого призначення. При цьому дана вимога стане обов’язковою на міжміських автобусних маршрутах з 1 січня 2011 року, а на інших видах перевезень — з 1 січня 2012 року.
У профільному міністерстві пояснюють, що стимулом до заміни автоперевізником свого рухомого складу, крім заборони використання переобладнаних автобусів, є те, що переважна більшість автобусів, переобладнаних з вантажних транспортних засобів, перша реєстрація яких в Україні проведена до 1 квітня 2008 року, практично вичерпають свій ресурс до 2012 року і не зможуть пройти державну реєстрацію. Таким чином, не маючи можливості провести легалізацію, суб’єкти господарювання, які мають на меті й у подальшому надавати послуги з перевезень пасажирів, логічно дійдуть висновку про необхідність придбання транспортних засобів, призначених для цього.
Як спрацює запропонований міністерством план, президент Всеукраїнської асоціації перевізників не береться прогнозувати. Бо ж за останні десять років у питанні оновлення рухомого складу автопарку нічого не робилося. «Спочатку буде сутужно, але потім перевізники звикнуть і почнуть оновлюватися. Якщо щорічно витрачати на оновлення рухомого складу 300—500 мільйонів гривень, то за три-п’ять років ситуацію можна виправити. За нормативами, кожного року автопарк має оновлюватися в середньому на 10%», — пояснив «Дню» Рева.
НАЦІОНАЛЬНА АЛЬТЕРНАТИВА БЕЗПЕКИ НЕ ДОДАСТЬ
Втім, на що ж перевізникам міняти «Спринтери»? На ті ж «Мерседеси», тільки більші, а відповідно, й дорожчі? Бо на вітчизняну альтернативу ні власники маршрутів, ні самі водії, які обслуговують ринок, погоджуватися не хочуть. Кажуть, немає сенсу. «Міняти «Спринтер» на вітчизняні автобуси, бо так буцімто аварійність зменшиться, — абсурд. Вітчизняний автобус програє навіть переобладнаній німецькій машині і в економічності, і вельми — в безпеці для людей», — розповідає «Дню» водій маршруту Київ — Луцьк Василь Нечипорук (прізвище та ім’я змінено на прохання особи. — Ред.).
Якщо ж ініціатива Мінтрансу має на меті благородну ціль імпортозаміщення, то, як вважають перевізники, досягнути її такими методами на даний момент нереально. «На вітчизняні автобуси ніхто своїх машин не мінятиме доти, доки їх не робитимуть нормальними. Такими, щоб і пального споживали не занадто, і на дорозі трималися добре, — каже водій регіонального маршруту Рівненської області Володимир. — А якщо просто заборонити «Спринтери», то маршрути так само «просто» стануть».
Рева також підтвердив «Дню», що навіть переобладнаний «Мерседес» дійсно надійніший за вітчизняний автобус. «Але виходу немає — треба переходити на те, що вже є», — коментує президент Всеукраїнської асоціації автоперевізників.
Утім, хоча автобусів європейського класу в Україні й не виробляють, однак машин середньої та великої місткості представлено вдосталь, аби забезпечити ринок кількісно. Щодо ціни, то в середньому український автобус великої місткості обійдеться у мільйон гривень, а середньої — у 250—400 тисяч гривень. Здешевлювати українські автобуси для перевізника-покупця Рева пропонує через державну підтримку, як це прийнято у всьому світі. «Пасажирський транспорт — збитковий. Значить, він має отримувати субвенцію від держави», — аргументує експерт.
ДОВIДКА «Дня»
Варто нагадати, що ініціатива заборони використання переобладнаних з вантажівок маршрутних таксі не нова. Ще 2007 року при прийнятті нової редакції Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту за ініціативою Міністерства внутрішніх справ було внесено положення, яке забороняло використання такого транспорту як у регулярних, так і в нерегулярних пасажироперевезеннях. Вже тоді це викликало всеукраїнську хвилю обурень та страйків перевізників. Та незабаром, у травні 2009-го, вищезгадане положення було змінено. І станом на сьогодні нині діючі правила лише забороняють перевозити пасажирів у переобладнаних транспортних засобах за умови відсутності протоколів випробувань на відповідність вимогам правил Європейської економічної комісії. Зокрема, щодо перевірки маркування безпечного скла, пасажиромісткості, вимог до міцності сидінь та елементів їхнього кріплення. Відповідні протоколи повинні бути надані перевізнику акредитованими Національним агентством з акредитації випробувальними лабораторіями.