Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Питання перше: «Суха балка»

Для дніпропетровського губернатора — вступний іспит
1 квітня, 2010 - 00:00

Гірники ВАТ «Суха балка» провели галасливий мітинг біля будівлі міськради Кривого Рогу. Вже цілий місяць працівники цього гірничо-збагачувального комбінату, який займається виробництвом залізняку, перебувають у вимушеній відпустці. Склади «Сухої балки» завалені продукцією, проте доставити її споживачам неможливо. З осені минулого року підприємство, яке належить холдингові «Євраз» російського олігарха Романа Абрамовича, перебуває у «транспортній блокаді». Сусідній Криворізький залізорудний комбінат (КЗРК), яким керують менеджери, близькі до групи «Приват», заблокував залізничні під’їзди, посилаючись на несправність стрілочних переведень. У «Сухій балці» вважають, що причина ця надумана і розцінюють поведінку своїх колег як прояв недобросовісної конкуренції.

За минулих часів КЗРК і «Суха балка» були одним підприємством, яке називалося «Кривбасруда». Проте, перед приватизацією комплекс, з якихось міркувань, був розділений урядовцями на дві компанії. Причому у власність КЗРК перейшла вся інфраструктура, а «Суха балка» залишилася без транспортної розв’язки. До 2007 року обидва підприємства перебували під контролем групи «Приват», але потім І.Коломойський продав Р.Абрамовичу ряд своїх металургійних активів, у тому числі й «Суху балку». Спочатку транспортні проблеми регулювалися угодою про спільне використання під’їзних шляхів, поки наприкінці минулого року не почалися збої в залізничних стрілок. Проблеми з вивозом залізорудної продукції призвели до того, що «Суха балка» не змогла виконати свої зобов’язання перед зарубіжними та внутрішніми споживачами, найбільшим із яких є металургійний комбінат ім. Ілліча. Директор цього підприємства Володимир Бойко давно скаржиться на те, що його беруть в облогу підозрілими позовами міноритарні акціонери, за якими, на його думку, стоїть група «Приват». Тепер у результаті транспортної блокади «Сухої балки» комбінат ім. Ілліча відчуває гострий дефіцит залізняку й вимушений купувати його в КЗРК, причому, за запевненнями самого В.Бойка, за набагато вищою ціною. «Суха балка» спробувала вивозити руду на залізничні станції на великовантажних машинах, але влада Кривого Рога, побоюючись за стан міських доріг, заборонила це робити. Пропозиція відремонтувати горезвісні стрілки зависла в повітрі. В середині березня керівництво Дніпропетровської облдержадміністрації зібрало спеціальну нараду, оскільки бюджети різних рівнів уже недоотримали 20 млн. гривень податків. Проте, як стверджують керівники «Сухої балки», встановлені терміни для врегулювання ситуації знову було порушено. «Створення штучних перешкод для відвантаження продукції ВАТ «Суха балка» може призвести до соціального вибуху в місті, попереджає профспілковий лідер Олександр Бурдейний. — У той час, як у країні катастрофічно зростає невиплата заробітної платні, не можна пробачити блокування роботи успішного підприємства, на якому працює понад три тисячі осіб. Ми прийняли ухвалу звернутися до влади Кривого Рога та Президента України з вимогою розібратися в ситуації та захистити наші інтереси». За словами О.Бурдейного, якщо вимоги трудового колективу ВАТ «Суха балка» як і раніше ігноруватимуться, працівники та профспілковий комітет залишають за собою право продовжити масові акції, аби домогтися швидкого справедливого вирішення питання. Наступний мітинг на захист своїх вимог працівники «Сухої балки» погрожують провести 2 квітня біля будівлі Дніпропетровської облдержадміністрації. Схоже на те, що розв’язання цього конфлікту може стати «вступним іспитом» для нового глави облдержадміністрації Олександра Вілкула. Ситуація довкола «Сухої балки» має бути зрозуміла йому, як нікому — адже до недавніх пір сам О.Вілкул був керівником відразу двох криворізьких гірничо-збагачувальних комбінатів, які входять до бізнес-імперії Ріната Ахметова. До речі, як стверджує друкований орган Дніпропетровської облдержадміністрації — газета «Вісті Придніпров’я», КЗРК, хоча й перебуває в оперативному управлінні менеджерів групи «Приват», проте, при цьому входить «до сфери впливу відразу двох впливових українських бізнесменів — Ігоря Коломойського й Ріната Ахметова». Можливо, тому нова влада, як у Києві, так і на місцях, досі перебуває в роздумах.

Вадим РИЖКОВ, «День», Дніпропетровськ
Газета: 
Рубрика: