Аграрна палата України звернулася з листом до Кабінету Міністрів України, в якому пропонує уряду взяти участь у роботі з приєднання двох вітчизняних портів (Рені та Ізмаїл) до Єдиної європейської системи транспортування зерна. Палата пропонує уряду створити робочу групу, результатом роботи якої стане напрацювання пакета документів, які потрібні для звернення Кабміну до Європейської комісії з даного питання. На думку аграрних експертів, приєднання до європейської системи поліпшить технічний стан українських портів та збільшить їхні прибутки завдяки додатковій перевалці зернових.
Нагадаємо, що Європейський Союз в 2010 році планує проводити єдину політику перевалки зернових вантажів у європейських портах для здешевлення транспортних витрат. Така політика досягатиметься шляхом оптимального вирішення питань, пов’язаних з тарифами на доставку зернових, зберігання, завантаження і вивантаження зерна в портах. Тобто мова йде про створення найбільш економічно вигідніших умов транспортування для всіх сільгоспвиробників Євросоюзу. У жовтні 2009 року аграрні палати країн Вишеградської четвірки (Чехія, Словаччина, Угорщина і Польща) підтримали ідею з входження двох вищезгаданих українських портів до європейської системи. Крапку в питанні приєднання Ренійського та Ізмаїльського портів має поставити Європейська комісія. Але цьому повинно передувати офіційне звернення від України з відповідним проханням.
За словами президента Аграрної палати України (АПУ) Дмитра Березовського, Україна повинна зробити все, щоб приєднатися... Така євроінтеграція принесе користь обом сторонам. Так, для компаній Євросоюзу — це означає зниження транспортних витрат при перевезенні зерна. Для України ж економічний зиск — в кількох площинах. По-перше, це щорічно додатково мільйон тонн зерна, яке транспортуватиметься через вже згадані порти. По-друге, європейська система транспортування зерна формується в рамках Європейського Союзу, і оновлення інфраструктури її учасників фінансується з «кишені» ЄС. Тому не варто втрачати такий інвестиційний шанс.
Ідею з приєднанням підтримує й начальник Ренійського морського торговельного порту Сергій Строя. Але, щоб Європа взяла під своє крило українські порти, потрібно збільшити глибину прохідності каналом Дунай—Чорне море, додає він. Адже зараз багато великотоннажних іноземних судів проходять каналом до порту Рені порожніми. Дійшовши ж до порту, і завантажившись, вони виходять у море через значно глибший румунський Сулінський канал.
На думку заступника начальника Управління стратегічного планування європейської інтеграції секретаріату Кабінету Міністрів України Вадима Сидяченко, ініціатива з включення українських портів Рені та Ізмаїл до єдиної європейської транспортної системи, безумовно, принесе країні дивіденди. Однак у цьому контексті урядовим та європейським партнерам необхідні врахувати всі політичні, економічні та юридичні обгрунтування. «Пропозиція АПУ може бути включеною до переговорного процесу з питань запровадження зони вільної торгівлі між Україною та ЄС у рамках асоційованого членства», — висловлює своє бачення подальшого розвитку озвученого питання Сидяченко.
Схвально ставиться до ідеї інтеграції українських портів у європейську транзитну систему другий секретар Департаменту країн ЄС Міністерства закордонних справ України Вікторія Жуля. На її думку, умови та суть цього проекту, можливо, вже будуть обговорені в процесі формування Дунайської стратегії Євросоюзу, попередні переговори про положення якої заплановані на лютий 2010 року у Відні.
Голова ж Маньківської районної державної адміністрації Сергій Стецюк натомість вважає, що Україні не варто включатися у цей проект тільки, аби збільшити об’єми перевезення «чужого» зерна українською територією. За його словами, у названих двох портах вже склалася особлива структура товарообороту, яка відповідає їхнім технічним можливостям і торговельним відносинам. Тому доцільніше шукати кошти і залучати інвесторів для розвитку вже діючої структури, аніж переінакшувати її.
ДО РЕЧI
Темпи експорту вітчизняного зерна знижуються... За даними Української аграрної конфедерації, Україна в січні 2010 року знизила експорт зерна на 9,2% порівняно з груднем 2009-го — до 1,78 мільйона тонн. «Це спричинили несприятливі погодні умови й рекордне невідшкодування ПДВ експортерам зерна», — йдеться у вчорашньому повідомленні конфедерації. Згідно з їхніми даними, найближчими місяцями слід очікувати подальшого зниження експорту зерна через відсутність перспектив вирішення питання відшкодування ПДВ. Експерти конфедерації вважають, що зниження експорту несприятливо позначиться і на цінах на зерно в країні.