Власники автомобілів ось уже кілька місяців напружено стежать за зміною цінових табличок на вітчизняних АЗС. На думку експертів, цінове зростання вже припинилося. Але ось чи піде після цього зниження, залежатиме від міри участі держави в цьому процесі, вважають вони.
За даними Bloomberg, вартість нафти в Нью-Йорку знизилася до 68 дол. за барель. Тобто існують усі передумови для зниження вартості літра бензину імпортного пального. Крім того, як уже писав «День», на внутрішньому ринку сьогодні продається багато вітчизняного пальоного, вартість якого практично не залежить від курсових коливань.
На думку директора ТОВ «Консалтингова група А-95» Сергія Куюна, вартість бензину зменшуватиметься. «Початок вересня приніс досить позитивні прогнози. Ринок показав обнадійливу для споживачів динаміку. Зокрема, світовий ринок пішов на спад, і вже тиждень ми прожили зі стабільним курсом гривні. Все це зміцнює прогноз, що ціна в роздрібній мережі знижуватиметься», — зазначає він. За його даними, оптові партії А-95 та А-92 вже знизилися на 100-150 гривень. Скромніша динаміка зниження ціни дизельного пального — мінус 30-100 гривень за тонну. Загалом по країні роздрібні ціни знизилися в середньому від п’яти до десяти копійок за літр у різних мережах і регіонах.
Однак попри позитивні сигнали цінова динаміка ринку бензину, як і раніше, залежатиме від валютних ризиків, зазначає Куюн. Не менш важливий і інший факт: дефіцит на внутрішньому ринку. «Незважаючи на те, що ціни падають, реальних партій під цими цінами немає. Тобто поки що ми маємо справу з ціновими індикативами, але купити за такими цінами сьогодні досить проблематично. Ідеться про партії, що надійдуть, тому цінове реагування може виявитися не таким швидким, як хотілося б. Якщо уряд утримає курс хоча б у нинішніх стабільних рамках, це дозволить швидко наповнити ринок», — вважає він.
Імпорт йде до країни неохоче, оскільки великі курсові коливання змушують імпортерів істотно знижувати прибутки. Тому багато імпортерів під час валютних стрибків і вирішили перестрахуватися, відмовившись від поставок.
Тим часом заступник директора Центру «Психея» Геннадій Рябцев не бачить передумов для паніки стосовно виникнення бензинового дефіциту. «Минулого і цього місяця українські нафтопереробні заводи виготовили досить бензину й дизпалива, щоб задовольнити весь попит», — розповідає він «Дню». Чекати ажіотажного попиту на ринку, який би міг теоретично породити дефіцит, також не варто. Адже бажаючих купувати великі партії нафтопродуктів зараз просто немає, додає Рябцев.
За словами експерта, на внутрішньому ринку бензинів із кінця минулого тижня намітилася позитивна динаміка. Однак однозначно сказати, як розвиватиметься ситуація, Рябцев не береться, бо на ринок діє дуже багато суб’єктивних чинників. Разом із тим він констатує, що потенціал для подальшого зниження ціни бензину існує. Якщо перерахувати європейські ціни пального на українські роздрібні, то виходить, що в європейців вони на 3-4% або ж на 20 копійок нижчі, ніж вітчизняні. Однак якщо перераховувати за оптовими цінами, то все навпаки: вартість літра бензину необхідно підіймати.
Чому виникають подібні різночитання, Рябцев пояснив так: «Зараз ринок кинули напризволяще і цим користуються трейдери. Крім того, фінансові проблеми призвели до того, що учасники ринку закладають у ціну бензину не лише поточні ризики, але й ризики, що можуть виникнути в найближчому майбутньому. Ось зараз вони бояться, що за тиждень гривня знову впаде. Відповідно, цей страх уже відбивається на ціні нафтопродукту».
На думку заступника директора Центру «Психея», відсутність чіткої державної політики на ринку нафтопродуктів і призводить до плачевних результатів. Щоб подолати їх зараз і попередити в майбутньому, Рябцев пропонує владі задуматися над впровадженням цілого комплексу заходів. Наприклад, підвищити конкуренцію на ринку, ввести систему контролю та підтримки якості бензину, підтримувати виробників, які виготовляють якісний нафтопродукт, ввести систему штрафів для виробників неякісних бензинів, встановити відповідність ціни та якості пального, розвивати нетрадиційні види палива й створити державний стабілізаційний нафтогазовий запас.