До кінця 2009 року через Україну планують пустити транснаціональний контейнерний потяг.
У столиці завершився круглий стіл «Німеччина-Україна: можливості співпраці для розвитку транзитного потенціалу між Сходом та Заходом». За його підсумками заступник генерального директора «Укрзалізниці» Віктор Чорний та член правління Deutsche Bahn AG («Німецькі залізниці») Отто Вісхой підписали угоду про стратегічну співпрацю, яка передбачає довгострокову роботу з подальшого збільшення товаропотоку між обома країнами.
«Дійсно, ми дуже довго йшли до підписання такої великої стратегічної угоди з «Німецькими залізницями». Ця угода дозволить спростити питання організації перевезень у прямому сполученні між «Укрзалізницею» та «Німецькими залізницями», питання оптимізації тарифної складової на всьому шляху транспортування і процедуру перетину кордону як для товарів, так і для пасажирів», — повідомив В. Чорний.
Крім того, в рамках співпраці обидві сторони пообіцяли докласти максимум зусиль, щоб прискорити реалізацію проекту із запуску транснаціонального контейнерного потягу в напрямку Західна Європа — Україна — Росія — Казахстан — Китай (його ще називають коридор №3). Схожі маршрути побудовано з Росії до Європи через Прибалтику й щорічно приносять колосальні прибутки країні-сусідці. Україна ж усіляко намагається зав’язати дружні стосунки із залізницями Росії, Білорусі, Молдови, Польщі, Румунії, Словаччини, Угорщини. Результат таких спроб — забезпечення роботи на сорока міжнародних залізничних переводах. Вдома «Укрзалізниця» обслуговує 18 українських морських портів Чорноморсько-Азовського басейну із обсягом переробки вантажів понад 200 мільйонів тонн на рік.
Основні товари, які транспортуються залізницею, — це вугілля, залізорудна сировина, продукція чорних металів, добрива, нафтопродукти та інше. Але період кризи відкриває для України перспективи залучення додаткових об’ємів перевезень у конкурентних сегментах транспортного ринку, зокрема, з допомогою контейнерних поїздів. Тим більше, що розвитку цього напрямку сприяє наявність розробленої та випробуваної на практиці уніфікованої накладної (яку скоро обіцяють перетворити на митну декларацію) ЦІМ/СМГС. Її використання дозволяє скоротити час на доставку вантажу до одержувача на 1,5—2 доби. Сьогодні за обсягами перевезень вантажів українська залізниця займає четверте місце на Євразійському континенті та шосте — у світі. За підсумками 2008 року її потягами було перевезено 500 мільйонів тонн вантажів, із яких 70 мільйонів тонн — транзитні. У разі успішної реалізації коридору №3 Україна значно збільшить частку своїх транзитних перевезень, а отже й доходів.
Головними джерелами фінансування проекту, за словами учасників німецько-українського зібрання, буде ЄБРР, СБ, інвестори та підприємства транспортної інфраструктури Deutsche Bahn та «Укрзалізниці», які готові вкласти частину прибутку у розвиток цієї інфраструктури.
Про проект почали говорити ще 2003 року. За словами екс-міністра економіки Анатолія Кінаха, перший потяг по цьому маршруту заплановано пустити на кінець 2009 року. «На перших етапах мова йде про перевезення вантажів, але в цілому будуть і пасажирські перевезення», — уточнив він «Дню» і додав, що саме сьогодні час збільшувати використання транзитного потенціалу України. Це важливо не тільки для активного оновлення залізничної мережі та заробляння грошей за транзит товарів з інших країн, а ще й зважаючи на значну експортну зорієнтованість української економіки.