Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Перегляд кредитної політики МВФ

28 березня, 2009 - 00:00

Міжнародний валютний фонд повинен стати неодмінним портом заходу для ринків, що розвиваються, і країн, які зіткнулися з фінансовими проблемами. Враховуючи спроможність МВФ мобілізувати значні фінансові ресурси і підтримувати авторитетність політики, він може допомогти скоротити величезні економічні та соціальні витрати, що часто виникають у зв’язку з кризою. У період кризи світ об’єднався в цьому контексті для того, щоб радикально перебудувати структуру надання позик МВФ.

Сьогодні і в майбутньому світ потребує МВФ для можливості гнучко та ефективно відповідати на потреби своїх членів. Передусім, наші пакети фінансової допомоги повинні бути досить великими відносно розміру проблеми, щоб мати можливість якось на неї впливати. Крім того, відсутність схеми страхування кредитів МВФ за прийнятними умовами, було головною прогалиною в глобальній фінансовій архітектурі, особливо для економік, що розвиваються, які за своєю природою є динамічнішими. І це все всупереч усім свідченням про переваги завчасного доступу до фінансування МВФ, перш ніж складна ситуація переросла в кризу.

Крім того, незважаючи на важливість отримання умов страхування програмами МВФ, ці програми повинні бути зосереджені безпосередньо на розв’язанні критичних проблем країни таким чином, щоб умови були доречними, а не нав’язливими.

Надаючи підтримку своїм членам, ми проводимо важливі реформи нашої кредитної політики, що заохочує вступ країн у переговори з МВФ на ранньому етапі, перш ніж кризові ситуації посиляться і стануть практично неконтрольованими. Реформа включає в себе три основні елементи.

По-перше, умови страхування, пов’язані з майбутніми кредитами МВФ, будуть краще адаптовані під ситуацію в конкретній країні. Нова «Гнучка кредитна лінія» зробить доступними великі об’єми фінансування — ще до початку кризи — без будь-якої фактичної умовності щодо перевірених країн із сильними фундаментальними економічними принципами і політичними стандартами. Деякі спостерігачі прозвали нову схему кредитування «Легким кредитом» (EZ loan), хоча лише деякі з тих країн, що відповідають необхідним критеріям, погодилися б із тим, що їхні досягнення в питаннях політики — і зобов’язаннях зі встановлення подібної звітності — далися їм так вже «легко». Для інших країн обумовленість кредитів певними зобов’язаннями буде більше зосереджена на головних зонах відповідальності і «структурних» умовах, що вимагають жорстких тимчасових законодавчих заходів, і оцінюватимуться менш формальним способом.

По-друге, для тих, хто не відповідає вимогам нових інструментів, більш гнучкою відразу за кількома параметрами стане «Резервна угода», яка є найчастішою послугою Фонду при наданні кредиту. Це включає в себе надання доступу до великих об’ємів фінансування завчасно до початку кризи, і надання можливостей для використання більшої частини кредиту на початку терміну його дії.

По-третє, об’єми кредитування МВФ збільшуються значною мірою. Стандартні межі доступу до ресурсів МВФ розширяються вдвічі. Подібне перетворення логічно узгоджується із загальною згодою стосовно того, що об’єми кредитування Фонду повинні бути, щонайменше, подвоєні, враховуючи серйозність сьогоднішньої кризи. Це особливо важливе, оскільки мало що так сильно впливає на довіру до комплексу заходів у галузі економічної політики, як недостатнє фінансування.

Разом ці кроки направлені на розв’язання основних проблем, — клеймо ганьби, в минулому пов’язане з умовністю з боку МВФ, можливістю попереднього передкризового фінансування, а також повного розміру пакетів підтримки, — які іноді знижують ефективність ролі Фонду як кризового кредитора. Ринки, що розвиваються, які завчасно звертаються за допомогою до МВФ за передкризовим фінансуванням, знайдуть притулок від ураганів глобального скорочення ризикованих ринкових позицій, що у свою чергу допоможе стримати поширення кризи.

МВФ уже зумів швидко відреагувати і допомогти багато кому з наших держав-членів у період поточної кризи, включаючи захист соціальних витрат для пом’якшення впливу кризи на найслабше захищених. Реформи системи кредитування, прийняті цього тижня, дозволять нам бути ще гнучкішими і чуйнішими в питаннях надання допомоги навіть великим країнам.

Разом із тим ці реформи є лише частиною набагато масштабнішого плану з оновлення МВФ. Ініціативи зі збільшення концесійних позик країнам із низьким прибутком, які зачепила криза, все ще перебувають у розробці. Ці ініціативи націлені на посилення контролюючої функції Фонду і можливість попереднього сповіщення, а також поліпшення його керуючих структур таким способом, який би визнавав, що відсталі країни грають значущішу роль у світовій економіці.

Я дуже сподіваюся, що найближчими місяцями у всіх цих сферах будуть зроблені подальші кроки. Всі разом вони створюють поворотний момент у роботі МВФ, а також допоможуть Фонду ще краще служити своїм членам у всьому світі.

Домінік СТРОСС-КАН, керуючий директор Міжнародного валютного фонду. Проект Синдикат для «Дня»
Газета: 
Рубрика: