У Верховній Раді зареєстровано законопроект «Про внесення змін до Закону «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», який, зокрема, передбачає підвищення ставок акцизів на тютюнові вироби. Офіційні наміри в ініціаторів і авторів благородні — покращити здоров’я народу. Тим паче, що Україна взяла на себе міжнародні зобов’язання як учасник Рамкової конвенції Всесвітньої організації охорони здоров’я із боротьби проти тютюнопаління, в якій визнано, що «цінові й податкові заходи, крім наповнення бюджету, є ефективним і важливим засобом скорочення споживання тютюну різними групами населення, а особливо молоддю». Тож законодавча ініціатива має ще й важливе інтеграційне значення.
А воно для України вкрай актуальне... Адже, взявши на себе вищезгадані зобов’язання щодо боротьби з тютюнопалінням, країна насправді демонструє зовсім інші процеси. Так, за офіційними даними, поширеність паління серед українських чоловіків — 67%, що є найвищою цифрою в єврорегіоні! Чоловіків активно наздоганяють і жінки: у 2005 році серед них було 20% тих, хто палить, що, у свою чергу, є найвищим рівнем жіночого паління в країнах СНД.
Поліпшити ситуацію, на думку багатьох спеціалістів та авторів законопроекту, могло б підвищення акцизів. Як доказ, вони наводять міжнародний досвід, який стверджує, що одним із найефективніших інструментів зменшення рівня тютюнопаління є підвищення податків та цін на ці вироби. За даними нещодавнього звіту ВООЗ, збільшення цін на сигарети в світі на 70% здатне попередити чверть «тютюнових» смертей. А підвищення податків на тютюн на 10% зменшує його споживання на 4% та 8% залежно від прибутків громадян, проте підвищення податку не зменшує прибутків уряду, адже зростання акцизного збору на 10% призводить до підвищення прибутків на 7%. Подібне, власне, і передбачає підписана Україною Конвенція, а також закон «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення».
«Тож Кабінет Міністрів має розробляти пропозиції щодо удосконалення податкової та фінансової політики у сфері протидії поширенню паління... Проте, на жаль, з часу ухвалення цього закону такі пропозиції не були розроблені», — стверджує керівник відділу контролю над тютюном бюро ВООЗ в Україні та член Національної Ради з питань охорони здоров’я населення Костянтин Красовський. Тим часом, за його словами, ця шкідлива звичка завдала непоправної шкоди не лише людському здоров’ю, а й економіці держави... Це насамперед збитки через зменшення працездатності, пожежі, втрати на лікування тощо. До того ж, загальний баланс зовнішньої торгівлі тютюном та тютюновими виробами в Україні є негативним, через що протягом останніх 12 років наша держава втратила майже два мільярди доларів, — зазначає Красовський.
«Масла у вогонь» підлив і новий бюджет, що був покликаний посилити оподаткування, однак чомусь послабив, — переконаний екс-заступник міністра економіки України Володимир Рябошлик. В Україні, на його думку, тютюнові вироби надзвичайно дешеві, і їхня вартість серйозно не зростає на фоні постійного подорожчання інших продуктів. Це робить їх доступними, що суперечить «здоровому способу життя»...
«Законом про бюджет-2008 встановлено такі акцизи на тютюнові вироби, що у ціновому діапазоні від 3,5 гривні за пачку і вище акцизне оподаткування знизилося. Зокрема, за новорічну ніч бюджет втратив 23 копійки на пачці за сiм гривень. Цю «кричущу» помилку необхідно негайно виправити при корегуванні бюджету у першому кварталі і забезпечити, щоб найбільш масові сигарети вартістю до трьох гривень за пачку подорожчали приблизно на одну гривню, а дорогі сигарети подорожчали на три гривні за пачку. В середньому ж підвищити ціни сигарет треба на 40%!» — стверджує екс-заступник міністра економіки України.
Рябошлик пропонує встановити ставки таким чином, щоб вітчизняна середня ціна на сигарети вирівнялася з російською. Це, на його думку, допоможе не лише уникнути небажаної контрабанди, а й наздогнати відставання від інфляції, що накопичилося за п’ять років.
«Якщо ми були б упевнені, що наш кордон «на замку», то збільшили б ціни і в три-чотири рази! Однак...» — натякає на великі масштаби вітчизняної контрабанди Володимир Рябошлик. За його підрахунками, Україна в минулому році незаконно вивезла до країн ЄС 30 мільярдів пачок сигарет... Новий же закон покликаний ліквідувати таку практику взагалі.
Утім, начальник управління акцизного збору ДПА України Григорій Синиця стверджує, що контрабанда, яка може хлинути в Україну у випадку відчутного здорожчання тютюнових виробів, все ж може створити серйозні проблеми... «Економіка не терпить пустоти, піде контрабанда! І люди палитимуть контрабандні цигарки, і податки не платитимуться», — наголошує він. З двох зол обирають менше. Тож експерти радять так зробити і в даному випадку. Тим більше, що досвід інших країн, зокрема, Польщі, свідчить, що можна мати й цілком регульовану ситуацію з палінням, і гарні надходження до бюджету. «Краще мати контрабанду в країну, аніж з неї», — стверджує Костянтин Красовський, коментуючи практику поляків.
Отже, якщо за даний законопроект проголосує Верховна Рада й він буде підписаний Президентом, то за рахунок акцизів ціни на тютюнові вироби підуть угору, й відтоді періодично збільшуватимуться. Хоча навіть за таких умов, як зазначає Володимир Рябошлик, досягти європейського рівня акцизного податку та боротьби з палінням Україні не вдасться. Для цього вже сьогодні довелося б збільшити ставку акцизу аж у 20 разів!