Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Як інтегруватися й не програти

На Київщині стартувала освітня програма для підприємців
22 березня, 2008 - 00:00

Незважаючи на те, що Україна вже фактично є членом СОТ, правила цієї організації та винятки з них для більшості вітчизняних підприємців усе ще залишаються за дверима за сімома печатками. «Наша мета — донести ту інформацію, яка зараз потрібна підприємцям...» — так розпочав у столиці перший з низки семінарів під назвою «Інтеграція в глобальну економіку: перспективи та виклики для українського малого та середнього бізнесу» заступник голови Київської облдержадміністрації Юрій Ковбасюк. За його словами, аналогічні курси, спрямовані на те, щоб підвищити рівень поінформованості суспільства з проблематики членства України в СОТ, пройдуть у більшості регіонів області. Наголос на регіонах зроблено не випадково. Адже саме у віддалених від центру місцевостях особливо гостро відчувається брак інформації.

На жаль, Київська область у цій справі не піонер. Виявляється, такі просвітні кроки вже зробили в більшості регіонів України. «Може, це смішно, але Київська область стала дев’ятнадцятою. А це несправедливо щодо її потенціалу», — зазначає один з організаторів семінару, виконавчий директор Українського центру міжнародної інтеграції Наталія Ясько. Виходячи з свого досвіду, вона твердить, що необхідної інформації обмаль і, очевидно, що «цю розмову треба поглиблювати». Задля цього між Центром інтеграції та обласною владою навіть був укладений Меморандум про співпрацю. Сторони домовилися спільними зусиллями поширювати інформацію щодо принципів, норм та правил СОТ серед представників малого та середнього бізнесу, сприяти підготовці бізнесу до роботи в нових економічних умовах.

Учасники семінару зійшлися в тому, що в умовах СОТ малий та середній бізнес, який сам по собі має величезний потенціал, повинен отримати додаткові можливості для розвитку. Але їх треба навчитися правильно використовувати. Однак виявляється, що вітчизняні підприємці не готові до цього. Адже підприємці не мають доступу до відповідної інформації.

«Є безліч проектів, які націлені на розвиток малого та середнього бізнесу з допомогою Європейського Союзу. Є відповідіні кроки, є плани, і якщо в нас все буде приведено до європейських норм, стандартів, то я гадаю, проблем із цим не буде. Нам буде легше інтегруватися в ЄС», — прокоментувала «Дню» співпрацю України з Європейським Союзом в плані розвитку малого та середнього бізнесу заступник директора департаменту співробітництва із СОТ Міністерства економіки України Лідія Мельник.

За її словами, малий та середній бізнес у розвинутих країнах є базою ефективної економіки. «Малі підприємства там дуже поширені... Наприклад, у США щороку створюється близько 700 тисяч нових компаній, і більшість із них — малі підприємства. У Японії половина всіх працюючих зайнята на найдрібніших підприємствах (до 20 чоловік). А разом з малими підприємствами, де працює до 100 чоловік, вони дають роботу 3/4 японців! Тобто там малий бізнес у кількісному відношенні складає значний сектор ринкової економіки. Проте він не лише кількісний, а й функціональний! Адже малий та середній бізнес зв’язують, інтегрують економіку в єдине ціле...» — стверджує Мельник.

В Україні ж, за її словами, 99,8% від 360 тисяч зареєстрованих підприємств становлять саме малі та середні. Окрім цього, підприємницьку діяльність здійснюють близько двох мільйонів фізичних осіб. Проте в розрахунку на тисячу населення Україна все ще значно відстає від країн Центральної та Східної Європи: у нас на тисячу жителів припадає сім підприємств та 41 фізична особа-підприємець, а в Угорщині відповідно 47 підприємств та 71 підприємець, у Чехії — 18 та 91...

Тож Мельник радить Мінекономіки та місцевій владі активніше вести діалог з бізнесом. «Ніхто, окрім бізнесу, не зможе краще визначити, що заважає суб’єктам господарювання», — зазначає вона. Інші спеціалісти, окрім цього, також радять представникам малого та середнього бізнесу гуртуватися в асоціації. Адже європейський досвід твердить про успішні наслідки цього процесу.

Та чи задовольнить така поверхова «просвіта» малих та середніх підприємців? «Прірва інтересів та поглядів» виявилася між присутніми на семінарі підприємцями та чиновниками, і порозумітися їм буде нелегко: підприємці вимагають чітких відповідей на конкретні запитання, а чиновники, як завжди, розповідають про все загалом, але ні про що конкретно...

Олексій САВИЦЬКИЙ, «День»
Газета: 
Рубрика: