Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Журналістська кампанія «Не продаємося!» оголосила свою версію «найджинсовіших» телеканалів

14 грудня, 2007 - 00:00
МАЛЮНОК IГОРЯ ЛУК’ЯНЧЕНКА

За висновками експертної комісії у складі Ігоря Куляса («Інтерньюз-Україна»), Наталії Лігачової («Телекритика»), Вікторії Сюмар (Інститут масової інформації), Тараса Шевченка (Інститут медіа-права) та Віталія Максимова («Дело»), у листопаді найбільше інформаційно незбалансованих сюжетів було випущено в ефір телеканалами ICTV, «Ера» та «1+1». Найпродажнішою згідно з результатами дослідження виявилася інформаційна програма «Факти» на ICTV, далі — «Підсумки» на телеканалі «Ера», і нарешті ТСН на «1+1». Свої висновки спеціалісти у сфері інформації здійснили на основі результатів моніторингу журналістської ініціативи «Не продаємося!». Про це повідомляє офіційний сайт Інституту масової інформації.

У розмові з «Днем» виконавчий директор Інституту масової інформаці Вікторія Сюмар розповіла, що моніторингова група засекречена і весь проект здійснюється на добровільних засадах. «Моніторингова група засекречена, вона складається з журналістів, від яких надходить інформація: і з приводу тих сюжетів, які вони бачать у новинах (і які у них викликають сумніви), і щодо тих сюжетів, з приводу яких надходять «сигнали», наприклад, «примусив редактор». Нас як експертів попросили визначити, чи ці матеріали, на нашу думку, є сумнівними, і чи вони могли бути проплачені. Ми принципово вирішили робити цю акцію безкоштовною. Принципово, що ніхто за це грошей не отримує — ні експерти, ні моніторингова група, це абсолютно добровільно. Наша мета — не заробити на цьому, а змінити щось. Це справді щире бажання. Ми продовжуватимемо до того часу, доки це потребуватиме продовження. Ми б дуже хотіли, щоб через три місяці нам не було чого робити. Проблема корупції у медіа — дуже серйозна. Мені здається, що сьогодні її не дооцінюють: за впливом і за можливими наслідками».

Аналіз експертів будувався на таких критеріях як дотримання журналістських стандартів і актуальність висвітлюваної інформації. Із запропонованих комісії 56 матеріалів, експерти відібрали 26, які, на їхню думку, виявилися неактуальними, незбалансованими і однобоко висвітлювали тему.

«Переможцю» рейтингу телеканалу ICTV і його генеральному директору Олександру Богуцькому відправили поштовий переказ грошового еквіваленту антипремії у розмірі 30 гривень. Тим часом від публічних коментарів телеканал вирішив утриматися. Керівник відділу зв’язків із громадськістю телеканалу Анна Іллєнко заявила «Дню», що від коментарів ICTV відмовляється. «Офіційної реакції не було, але на каналах почалося обговорення, — розповідає Вікторія Сюмар, — ми знаємо, що на деяких телеканалах анонсовані сюжети були зняті, а це дуже серйозний результат. Я думаю, що реагувати потрібно не шляхом різних дзвінків, а думати над тим, як змінити редакційну політику в бік її пристосування до тих стандартів, які є загальноприйнятими в професії».

Наступного разу журналістська кампанія «Не продаємося!» обіцяє назвати також імена телеведучих, які «підводили» телеглядачів до перегляду явно замовних матеріалів. «На першому етапі ми свідомо називали тільки канали. Далі ми плануємо називати і прізвища ведучих. Вони несуть велику відповідальність, це впізнавані обличчя і від них великою мірою залежить, що буде в ефірі, — стверджує вікторія, — а вже потім ми вирішуватимемо, чи подавати імена журналістів, бо ми чудово розуміємо, що вони є заручниками цієї ситуації». Окрім цього, за словами Вікторії, виникла ідея запровадження подібного моніторингу друкованих видань.

Нагадаємо, що журналістська ініціатива «Не продаємося!», яка виступає проти замовних сюжетів на телебаченні стартувала на початку листопада, коли телеведучі, редактори та кореспонденти українських телеканалів зобов’язалися не подавати до ефіру замовні матеріали.

Маша ТОМАК, «День»
Газета: 
Рубрика: