Мінагрополітики зібрало у вівторок в Дніпропетровську бухгалтерів районних управлінь агропромислового розвитку і великих сільгосппідприємств. Мова йшла про актуальні питання обліку і оподаткування. Практики висловили при цьому чимало корисних зауважень щодо спрощення роботи бухгалтера і зменшення кількості форм, які заповнюються, потрібних при відображенні господарських операцій.
Але і спілкування з фахівцями міністерства також було недаремним для аграрних бухгалтерів. Головний фахівець Управління бухгалтерського обліку, звітності і ревізійної роботи МінАП Олена Бірюкова не тільки просвітила їх щодо ведення єдиних форм первинних бухгалтерських документів, але і ознайомила з новими правилами розрахунку фіксованого сільськогосподарського податку на 2008 рік. Зокрема, вона пояснила, що підприємствам, потерпілим від посухи цього року, якщо вони хочуть і наступного року залишатися платниками фіксованого сільгоспподатку, потрібно звернутися до Торговельно- промислової палати за письмовим підтвердженням форс- мажорних обставин.
При цьому експерт всеукраїнської бухгалтерської газети «Баланс-Агро» Світлана Мальшакова розповіла тим, хто зібрався, про те, як відобразити в бухгалтерському і податковому обліку збитки від посухи, пояснила особливості оподаткування державних дотацій, отриманих сільгосппідприємствами. Податкові органи часто вимагають сплачувати з отриманих сум ПДВ. Ці вимоги неправомірні, впевнена Мальшакова. За її словами, в законі «Про податок на додану вартість» чітко сказано, що об’єктом оподаткування є операції з продажу товарів, робіт або послуг. Тим часом отримання державної дотації — це не продаж, а отже — немає об’єкта для сплати ПДВ.
Директор працюючого в Дніпропетровську центру освітніх програм Марія Чумасова розказала бухгалтерам про нюанси взаємовідносин підприємств з контролюючими органами. Зокрема, за її словами, ані співробітники податкової міліції, ані органи МВС не мають права провести перевірку підприємства без достатніх на те підстав. Перевірка може бути проведена тільки при наявності направлення, скріпленого печаткою контролюючого органу з вказівкою її мети і назви підприємства, що перевіряється. Одкровенням для бухгалтерів стало і повідомлення про те, що співробітники податкових органів не мають права провести контрольні закупівлі і за їхніми підсумками штрафувати підприємство. Бухгалтери зітхнули з полегшенням, коли почули інформацію про спільний наказ, підписаний ДПАУ, КРУ і Міністерством фінансів. Зокрема, контролюючим органам в ньому наказано розробляти плани перевірок таким чином, щоб представники всіх контролюючих структур одночасно проводили планові перевірки підприємства. Таким чином, підприємство, переживши 20 днів спілкування з усіма контролерами одночасно, весь інший час може спокійно працювати. На жаль, ці вимоги на практиці часто не виконуються. Деякі підприємства перебувають у стані перевірки практично цілий рік. І Чумасова звернула увагу бухгалтерів також на те, що співробітники податкових органів не мають права самовільно продовжувати термін перевірки. Так, якщо згідно з направленням перевірка мала б проходити з 1 по 20 число, а перевірник вперше прийшов на підприємство лише 5, то закінчити перевірку він все одно має 20. А продовжити перевірку можна лише в тому разі, якщо є відповідний наказ начальника податкового органу. А з 25 грудня, після набрання чинності закону «Про основні принципи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», продовжувати планові і позапланові перевірки взагалі заборонено.
Колись в пресі існував такий штамп: після заходу учасники виходили окриленими. Цього разу бухгалтери, що спілкувалися з фахівцями МінАП, всього лише відчули, що держава не ставиться до них вороже, а ладна почути побажання і дати далеко небезкорисні поради.