Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Нова стара казка

27 жовтня Національна опера України запрошує юних глядачів на прем'єру балету «Буратіно і чарівна скрипка»
25 жовтня, 2007 - 00:00
НА РЕПЕТИЦІЇ (ПРАВОРУЧ — ХОРЕОГРАФ ВІКТОР ЛИТВИНОВ) / ФОТО ОЛЕКСАНДРА ПУТРОВА

Музику до «Буратіно» написав відомий київський композитор Юрій Шевченко, фантастичні декорації вигадала художниця Марія Левитська; поставив балет хореограф Віктор Литвинов (він же є автором лібрето, написаного за мотивами казки Олексія Толстого «Золотий ключик, або Пригоди Буратіно»), диригент — Герман Макаренко, а костюми створила Наталя Кучеря.

Творча дружба композитора й балетмейстера почалася 15 років тому. Як зізнався Ю. Шевченко: «Для мене робота з Литвиновим стала чудовою школою, що дозволила фантазії розростися до масштабів великої постановки. Ідею створення «Буратіно» підказав Віктор Литвинов. Загалом (з перервами) я писав «Буратіно» чотири роки. Партитуру балету я присвятив пам'яті свого маленького сина, якого забрала тяжка невиліковна хвороба... Це мій перший великий балет. На репетиціях панувала неформальна й дуже творча атмосфера.

Віктор Литвинов, нині головний балетмейстер Муніципальної опери для дітей і юнацтва, досвідчений постановник, невичерпною фантазією якого серед іншого створено й дуже багато дитячих вистав, найважливішим вважає, щоб балет «Буратіно» став світлим і добрим.

— Значно змінивши всім відомий сюжет казки О. Толстого, у фіналі нашого балету всі персонажі стають добрими (це стосується Карабаса-Барабаса, Лисиці Аліси та Кота Базіліо). У нашій історії добро перемогло зло не шляхом відплати, а завдяки чарівним перетворенням і силою любові, — сказав В. Литвинов. — Ідея балету з'явилася давно. Її мені підказав Едуард Никифорович Яворський (екс-заступник директора театру, який потім очолював журнал «Музика», а нині пенсіонер). У процесі роботи ми з композитором Юрієм Шевченком дещо видозмінили ідею, оскільки версія, близька до оригіналів казки про дерев'яного хлопчика, містила моменти, які було б доволі складно втілити мовою балету. За нашим сюжетом уся дія цієї історії зосереджена в театрі, де директором є Карабас Барабас, а Тато Карло працює майстром з виготовлення й ремонту ляльок... Чарівна скрипка у нас грає роль Феї — обов'язковий персонаж старовинних балетів, створених на казковий сюжет.

У нашій постановці класика поєднується із сучасними елементами балету та пластикою. Глядачі одразу бачать, де негативний, а де позитивний герой. Яскравий, часом гротескний танець (негативних персонажів) протиставляється піднесеному танцю позитивних героїв. Я не стверджую, що це моє ноу- хау. Так зробив, наприклад, відомий хореограф Майоров, але завдяки цьому (мовою пластики й танцю) герої стають цікавими для глядачів. Усі танцівники активно підключилися до народження нашого балету й були не просто виконавцями завдань, поставлених мною як хореографом, а й самі намагалися знайти «ключик» до своєї ролі. Я сподіваюся, що наш «Буратіно» буде цікавий для сімейного перегляду й задоволення від казки отримають не лише діти, а й дорослі.

Наразі закінчуються репетиції балету. Роль Буратіно по черзі виконають танцівники: Вадим Буртан і Костянтин Пожарницький, над образом Мальвіни працюють Тетяна Лєзова і Катерина Алаєва, в ролі Тата Карло виступлять Дмитро Клявін і Володимир Чуприн, а Карабаса Барабаса зіграють Сергій Соловйов і Юрій Коробчевський та інші артисти театру.

Лариса ТАРАСЕНКО, спеціально для «Дня»
Газета: 
Рубрика: