Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Російський козир у Косово

25 вересня, 2007 - 00:00

Подивися, куди маєш намір стрибнути, перш ніж зробити це — прислів'я характерне як для зовнішньої політики, так і для всього життя. І все ж, адміністрація Буша в черговий раз готується до стрибка в невідомість. Навіть при тому, що частіше за все недалекоглядність розглядається як основна причина катастрофи в Іраку, США (ймовірно за підтримки Британії) тепер готуються в односторонньому порядку визнавати незалежність Косово — без оглядки на наслідки даного рішення для Європи і усього світу.

З 1999 року Косовом управляє місія Організації Об'єднаних Націй, яку охороняють війська НАТО, незважаючи на те, що формально Косово залишається частиною Сербії. Але, оскільки албанська етнічна більшість в Косово вимагає створення власної держави, а Росія відмовляється визнати план умовної незалежності посередника ООН Мартті Ахтісаарі, США готуються розпочати діяти самостійно. Замість того, щоб замислитися над тим, що Ахтісаарі вважав малоймовірним — поділ Косова з невеликою областю на півночі, що відходить Сербії, і передачею інших областей косовським етнічним побратимам в Албанії або утворення на них власної держави, США планують діяти без згоди ООН, стверджуючи, що тільки незалежне Косово принесе Західним Балканам стабільність.

Цей аргумент є спірним, а звіт Косовського уряду говорить про те, що він хибний. Але позиція США, безумовно, є помилковою, оскільки вони не думають про те, що «Косовський прецедент» спровокує нестабільність, а потенційно і насильство в інших регіонах.

Навіщо так квапитися з наданням незалежності Косову? Багато серйозних спірних питань протягом десятиріч так і залишаються невирішеними. Кашмірське питання залишається без відповіді з 1947 року, захоплення Туреччиною Північного Кіпру так і не було вирішено з 1974 року, а захоплення Ізраїлем Західного берега — з 1967 р. Проте, ніхто не пропонує одностороннє прийняття рішень в цих потенційних «гарячих» точках.

Проте США — і більшість членів ЄС — стверджують, що ситуація в Косово унікальна і вона не створить якого-небудь юридично обов'язкового міжнародного прецеденту. Але Росія бачить все це зовсім по- іншому. Дійсно, вона може намагатися використати цей прецедент, щоб знову встановити свою владу над націями і територіями, які були одного разу частиною Радянського Союзу.

Іспанія і Кіпр зі своїми сепаратистськими областями, побоюються будь-якого можливого претендента. Румунія побоюється негативних наслідків на території сусідньої Молдови в зв'язку з одностороннім наданням незалежності Косову. Занепокоєння полягає в тому, що Росія в односторонньому порядку може визнати територію Придністров'я, що відкололася, яку протягом 16 років підтримували російські війська і злочинні угрупування.

Україна — величезна винагорода за спроби Росії повернути свою колишню сферу впливу — також глибоко стурбована. Вона побоюється, що Росія буде підтримувати сепаратистські тенденції в Криму, де етнічні росіяни становлять більшість населення. (Крим був переданий Україні Микитою Хрущовим тільки 1954 року.) Росія може спробувати зловжити Косовським прецедентом в майбутньому, щоб розділити населення України на російськомовне і україномовне.

Але найбільші ризики, що з'являються через одностороннє визнання незалежності Косова, виникають на Південному Кавказі, регіоні, який межує з сьогоднішньою «порохівницею» Близького Сходу. Тут існує реальна небезпека того, що Росія може визнати ті області Південного Кавказу, що відкололися, і підтримати їх більш рішуче, ніж вона це робить сьогодні.

Ще навіть до того, як Володимир Путін став президентом Росії, Кремль завдавав шкоди Грузії, видаючи російські паспорти громадянам Абхазії (найбільшої області, що відкололася ) і вливаючи гроші в її економіку. Очікувані «російські війська підтримки миру» в Абхазії і Південній Осетії, іншій схильній до відділення області Грузії, фактично захистили їх бунтівні уряди. Росія також ввела повне торгове ембарго щодо Грузії в надії на ослаблення рішення її прозахідного президента Михаїла Саакашвілі.

Якщо Росія визнає незалежність Абхазії, то Саакашвілі, можливо, доведеться відповісти військовими діями, щоб перешкоджати розпаду своєї країни. Відновлення абхазького конфлікту призвело б не лише до ризику відкритої війни з Росією, але і до напружених відносин з Вірменією, оскільки в Абхазії проживає близько 50 000 вірмен, які підтримують уряд, що відколовся.

Інший ризик на Південному Кавказі полягає в тому, що Росія (за підтримки Вірменії) може визнати самопроголошену незалежність Нагірного Карабаху від Азербайджану. Нагірний Карабах, що історично належав Вірменії, пережив криваву сепаратистську війну з 1988 по 1994 роки, за якої було вбито 30 000 чоловік, а 14% території Азербайджану було зайнято вірменськими військами, що підтримуються росіянами.

Відтоді нарощування збройних сил Азербайджану підживлювала нафта. Таким чином, Бакинський уряд сьогодні набагато краще підготовлений до відновлення війни, ніж у 90-ті. Крім того, на його боці сусідня Туреччина. Туреччина вже впроваджує каральне економічне ембарго на Вірменію, включаючи закриття державного кордону.

Військове прогнозування США неодноразово доходило до висновку, що Азербайджан зазнає поразки в такому бою, навіть незважаючи на нещодавно закуплене обладнання і турецьку військову підтримку. Вірменські сили мають гарні укріплення, і вони отримали істотне якісне поліпшення за рахунок нещодавнього перекидання Росією важкого озброєння до Вірменії з деяких нещодавно закритих грузинських військових баз.

Іран також має стати однією зі складових даного рівняння, оскільки, будуючи завод з очищення нафти на кордоні з Вірменією, він стає стратегічним інвестором. Частково це є заходом безпеки у разі американського нападу, а часткове для скорочення нестачі бензину в Ірані. Крім того, Іран продовжує підтримувати азербайджанські реваншистські вимоги щодо великої азербайджанської меншини в північному Ірані.

Конфлікти в Придністров'ї і на Південному Кавказі звичайно називають «замороженими конфліктами», оскільки небагато що змінилося з моменту їх початку в 90-ті. Будь-яке одностороннє рішення з надання Косово незалежності, ймовірно, розморозить ці конфлікти, причому швидко і жорстоко. А таке потенційне кровопролиття на російському кордоні може дати Володимиру Путіну привід, якого б він, можливо, дуже хотів, продовжити своє правління за рамки конституційного мандата, який закінчується наприкінці наступного березня.

Чарльз ТАННОК — представник Консервативної партії Великої Британії з міжнародних питань в Європейському парламенті.

Чарльз ТАННОК. Проект Синдикат для «Дня»
Газета: 
Рубрика: