Схоже, все йде до того, що навесні 2008 року вслід за позачерговими виборами до Верховної Ради буде проведено вибори до органів місцевої влади.
Днями регіонал Олександр Єфремов сказав буквально ось що: «На сьогодні вже всі політичні сили висловили свій погляд, і він полягає в тому, що цілком логічно після виборів до Верховної Ради внести зміни до Конституції в плані поглиблення політичної реформи, і на підставі цих змін провести вибори і Президента, і місцевих органів влади».
Щодо виборів президента Олександр Сергійович, звiсно ж, погарячкував. А ось вибори місцевої влади — це цілком реально. Особливо в столиці. Київський міський голова Леонід Черновецький ухитрився об’єднати проти себе і БЮТ, і «Нашу Україну», а тепер уже й Партію регіонів.
Зараз регіонали всіляко дистанціюються від непопулярного міського голови, його одіозної команди, скандальних ухвал у питаннях землевідведення i тарифів. Черновецький повільно, але впевнено втрачає лояльну більшість у Київраді. Можна не мати сумніву, що якщо 30 вересня на парламентських виборах переможуть БЮТ і НУ— НС, то вже навесні—влітку Київ отримає іншого міського голову та іншу раду. І не лише Київ. Це може статися в масштабах усієї країни.
До речі, в Секретаріаті Президента й відповідно в «Нашій Україні» розглядають можливість повернення до виборів до місцевих рад на мажоритарній основі, «щоб виборець міг подивитися в очі своєму депутатові». Для набуття чинності такими змінами до Конституції потрібні двi сесії Верховної Ради. Тобто позачергові вибори до місцевих рад можливі знову ж таки не раніше аніж навесні—влітку 2008 року.
КОМЕНТАРІ
Ми спитали регіональних експертів «Дня»: чи потрібні після парламентських виборів дострокові вибори до місцевих рад?
Олесь СТАРОВОЙТ , депутат Львівської обласної ради:
— Вважаю однозначно, що вибори до Верховної Ради і до місцевих рад потрібно розвести в часі, і це дасть можливість політичним силам оперативно відреагувати на події в країні, а виборцям корегувати владу, яку вони надають тим чи іншим політичним угрупованням.
Якщо продовжаться політреформи, тоді, звичайно, дочасно треба проводити і вибори до місцевих рад. Пов’язано це із тим, що обрані депутати будуть наділені меншими повноваженнями, ніж їм дають зміни до Конституції. Тобто депутатів обирають за старими законами і повноваження їм прописані менші, ніж уже дає Конституція. Наявний певний дисбаланс влади. Зрештою, цей дисбаланс і призвів до політичної кризи в країні. Тому вочевидь, потрібно продовжити конституційний процес, унормувати, привести у відповідність Конституцію і решта законів в Україні, а тоді переобрати міські органи влади.
Щодо організації та проведення виборів до місцевих рад, то не йдеться про великі суми, як дехто вважає, і тому недоречно говорити тут про економію, яку дає можливість вибори звести разом. Я не знаю європейської країни, та й не тільки європейської, де вибори б до парламенту і до місцевих органів влади об’єднували. В Україні потрібно призначати вибори до місцевих рад на 2008 рік, максимальний строк — 2009 й.Адже далі йдуть президентські вибори, до яких теж треба підготуватися.
Сьогодні я вже впевнений, парламент все одно буде діяти, незалежно від того, скільки депутатів увійдуть в коаліцію. Адже законом передбачено, що один рік парламент може працювати і на такій умові, без створення коаліції. Можливо, буде створена ситуативна більшість, і це дозволить приймати реформістські закони, які дадуть можливість далі рухатися — не вилетіти із процесів економічних взаємостосунків з іншими країнами. Це сьогоднішній день i це є дуже важливо для України. Ми і так чимало позицій упустили.
Скажу таке, — зараз у нас дійсно порушена послідовність виборчого процесу, але з часом усе увійде у своє русло. І діятиме так званий англійський принцип: якщо місцева влада добре працює, ці політики мають шанс запропонувати себе і бути обраними до парламенту. Якщо погано працює — неодмінно політики цієї політичної сили програють наступні місцеві вибори. Відповідно саме місцеві вибори стануть основними, вони корегуватимуть діяльність великих політичних сил, саме місцеві вибори стануть ключовими і прогнозуватимуть результати парламентських виборів.
Так, зараз у нашій країні проходять вибори до Верховної Ради за партійним принципом. Можливо, загалом такий виборчий процес має починатися з виборів до місцевих рад. Однак з чогось потрібно починати і, можливо, за кілька виборів англійський принцип набуде свого реального впливу.
Цікаво, що обласні ради в Україні, незалежно від того, наскільки дієвим був парламент, усе ж таки працювали. Жодного протистояння не було. Лише Київська міськрада його демонструвала. Однак уже Київська обласна рада діяла. І це говорить про те, що життя в Україні вирує, незважаючи на те, наскільки активно голосують парламентарі. Звичайно, в даному випадку від них залежатиме, коли призначать дату виборів. Вона, ця дата, прояснить, чи буде логіка у парламентарів загалом?
Однак, якщо вірити соціологам, та, зрештою, ми й самі це бачимо, нова Верховна Рада буде дещо іншою, ніж попередня. Парламент буде значно структурованішим. Коаліція практично з першого дня визначить свої обриси, сформується і парламент матиме змогу приймати політичні рішення, в тому числі і стосовно строків виборів до місцевих рад.
Віктор БЕРІЗКА , голова громадської організації «Відродимо славу Придніпров’я!» (м. Дніпропетровськ ):
— Думаю, що дострокові вибори до Верховної Ради потягнуть за собою і перевибори місцевих рад. Адже переможці на парламентських виборах, напевно, захочуть закріпити успіх на регіональному рівні. У тому разі, якщо верх візьмуть пропрезидентські сили, що спираються в основному на електорат західних областей, їм захочеться взяти реванш і в провінції, просунути свій вплив на схід. І, навпаки, у Партії регіонів і її союзників, якщо перемога буде за ними, з’явиться бажання потіснити конкурентів на нових територіях. Цей процес уже почався під час нинішньої виборчої кампанії. Юлія Тимошенко оголосила «похід на схід». Президент В. Ющенко перед самими виборами поміняв губернатора на Дніпропетровщині. А регіонали «обробляють» області центральної України. Коротше кажучи, боротьба за владу на загальнонаціональному рівні обов’язково перекинеться і на регіони.
Інше питання, чи потрібні ці вибори самим виборцям. Відповідь дають соціологічні опитування. Вони засвідчують, що багато хто не хоче йти на вибори чи просто не розуміє, навіщо через рік опісля чергових виборів треба провести дострокові вибори до парламенту. Ще важче буде пояснити виборцям потребу нових виборів на місцевому рівні. Проте у нас думка громадян, на жаль, нікого не цікавить — питання буде знову вирішуватися у верхах. Причому перетягування канатів може на цьому не закінчитися, адже недарма політологи пророкують, що Україна вступила у смугу перманентних виборів і «коротких» парламентів.
Ігор ДИДЕВИЧ , член ради Донецької обласної організації партії «Народний союз — «Наша Україна»:
— Я вважаю, що дострокові парламентські вибори 30 вересня в нинішній ситуації не призведуть до перевиборів до місцевих рад. Однак якщо відразу після них будуть ухвалені зміни до Конституції, й зокрема нові положення про адміністративно- територіальний устрій, тоді вибори будуть навіть необхідні.
Хоча, на мій погляд, питання про необхідність цих виборів спірне — все залежить від того, які повноваження будуть визначені для місцевого самоврядування і чи будуть ці зміни настільки великими, що з ними не впорається вже діючий склад місцевих рад.
У будь-якому разі організація цих перевиборів, так само, як і затвердження змін, — це справа не одного дня. Я вважаю, що спочатку Верховна Рада мусить чітко прописати процес формування бюджету. Він має бути таким, як це обумовлено в бюджетному кодексі, але, на жаль, на сьогодні не виконується: бюджети повинні формуватися не за принципом «згори вниз», а навпаки — на місцях. Потім слід надати місцевому самоврядуванню більше повноважень і залишати на місцях більше коштів. Адже якщо ще 1991 року на місцях залишалося 70% надходжень, то сьогодні — лише 48%, що фактично робить місцеву владу залежною від Кабміну й від того, скільки він перерахує грошей.
Проте, до того як будуть впроваджені ці зміни, на мій погляд, необхідно передусім укріпити механізм контролю за місцевою владою, адже інакше може запросто розпочатися черговий дерибан: влада, підбадьорена відсутністю дієвих заходів контролю, загрузне в корупції в іще більших масштабах.
Володимир НАЗАРОВ , приватний юрист (м. Миколаїв):
— На мій погляд, нам треба переобирати і Верховну Раду, і місцеві ради, і Президента України. Проте робити це треба в правовому полі. На жаль, «гарант Конституції» порушив закон, коли видав чотири антиконституційні укази. Саме тому результати виборів 30 вересня можуть бути оскаржені, а потім визнані недійсними. Гадаю, що наші політики мають бути мудрішими й більше думати не про власний престиж, а про майбутнє України.
Михайло НЕМОВ , депутат Хмельницької обласної ради:
— На останній сесії Хмельницької міської ради віддали в оренду комунальне майно і дозволили велике будівництво на центральних вулицях. Хоча, відповідно до раніше ухвалених рішень, ці питання мають вирішуватися гласно — на аукціонах. Задовольнили приватні інтереси окремих депутатів, не зваживши на те, що свого часу обіцяли виборцям прозору і відкриту владу.
Мова — про явище, характерне не тільки для цієї міської ради. Дехто пішов у депутати, аби мати преференції. Не знічев’я ж сьогодні багато справедливих, обґрунтованих претензій до органів місцевого самоврядування. Орієнтуючись на партійних вождів, люди обрали «гуртовими партіями» депутатів, а потім, коли виявилося, кого саме обрали, як кажуть, аж за голови взялися.
Тому питання про перевибори до місцевих рад вельми актуальне. Та чи можливі вони після дочасних парламентських? Все залежатиме від конфігурації, що складеться у новій Верховній Раді. Якщо ПР об’єднається із блоком «НУ—НС», то, звісно ж, БЮТ піде в опозицію. І тоді всі зосередяться на підготовці до прийдешніх президентських виборів. Відтак депутати від БЮТу ніколи не проголосують за дочасні вибори до місцевих рад. Адже соратники Юлії Володимирівни й без того мають багато «своїх» міських голів, більшість у багатьох місцевих радах. Звісно ж, вони не зважаться на ризик, аби, бува, не втратити здобуте тяжкою і дорогою роботою з електоратом.
Якщо ж у новому парламенті БЮТ об’єднається із блоком «НУ—НС», то дочасні вибори до місцевих рад, мабуть, відбудуться. І треба, щоб відбулися. Однак раніше, ніж це станеться, народним депутатам доведеться почути голос народу. Передусім, вони мають зважити на те, що вибори до рад міського, обласного рівнів за партійними списками до певної міри дискредитували ідею місцевого самоврядування. Отже, слід повернутися до виборів на мажоритарній основі. Хай партії висувають своїх кандидатів, агітують за них, а потім відповідають за своїх висуванців. І, що дуже важливо, слід максимально спростити механізм відкликання тих міських, селищних голів і депутатів, які не виправдали довіру виборців.
Взагалі, місцеве самоврядування вимагає реформування. Тому раніше, ніж призначити дочасні вибори до місцевих рад, слід ретельно, зважаючи на думку громадськості, європейську практику територіального управління, внести зміни та доповнення до законодавства про місцеве самоврядування. Аби, нарешті, віддати всю територіальну владу громадам. До речі, це буде одним із кроків до подолання тотальної корупції.
Володимир ПРИТУЛА , політолог (Крим):
— Логіка суспільного розвитку говорить про те, що після обрання нового складу Верховної Ради України мають відбутися вибори місцевих рад, включно з Кримською ВР. Я думаю, що одним з перших завдань нової ВР України буде прийняття нового закону про вибори місцевих рад, включно з кримською Верховною Радою, який би усунув ті недоліки, які негативно позначились на нинішньому складі нинішніх місцевих органів.
Слід зробити все, щоб в якомога більшій мірі деполітизувати місцеві органи влади, щоб вони не займались питаннями НАТО та державної мови, а займались виключно питаннями покращення життя громад і підвищенням ефективності роботи місцевих органів управління. Для цього слід знову перевести обрання місцевих рад, включно з кримською Верховною Радою, виключно на мажоритарну систему виборів, коли б виборці добре знали, хто саме представляє їх у сільських, районних, міських, обласних радах і змогли спитати їх як за холод у будівлях узимку, так і за відсутність води чи невивезення сміття, за погані дороги, не освітлені вулиці, за всі місцеві негаразди.
Велике значення для цього матиме процес та зміст змін до Конституції. Багато громадських організацій, в тому числі і комітет з моніторингу свободи преси в Криму, який я очолюю, виступили з заявою, що помилки, які були допущені при так званій Конституційній реформі в Україні, мають бути виправлені відразу ж після проведення позачергових виборів.