Всеукраїнська суспільна організація «Телеглядацька асоціація батьків України» звернулася в комітет Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації і в Кабінет Міністрів України з пропозицією про внесення змін у чинне законодавство України, покликане регулювати процес поширення реклами на телебаченні, повідомляє Інтерфакс-Україна.
Зокрема, йдеться про те, щоб юридично закріпити норми, які б зобов’язали телеканали ввести обов’язковий супровід телевізійних рекламних блоків зворотним відліком часу для інформування громадян про загальну тривалість паузи між частинами фільму або передачі, які були перервані.
Представники організації стверджують, що існуючий спосіб розміщення реклами на телебаченні, яким звичайно переривають демонстрацію художніх фільмів або телепередач в їхні найкульмінаційніші моменти, є некоректним щодо споживачів- телеглядачів, оскільки телеканали не дають повну й достовірну інформацію про тривалість рекламних блоків. «Агресивне примушення громадян до засвоєння не всім потрібної рекламної інформації подібно тому, як в застійні радянські часи продавався дефіцитний шампунь з обов’язковим лотерейним квитком на додаток», — зазначається у зверненні асоціації.
На думку представників організації, такий «не властивий для постіндустріального суспільства диктат виробників і розповсюджувачів медіапродуктів є небезпечним атавізмом, здатним підмінити основи демократичного суспільства, орієнтованого не тільки на задоволення потреб населення, а й на свободу вибору».
За українським законодавством, трансляція кіно- й телефільмів, за умови їхньої тривалості до 42 хвилин, не може перериватися рекламою або будь-яким редакційним, авторським або інформаційним матеріалом (включаючи анонси передач). За умови тривалості фільмів від 42 до 70 хвилин трансляція може перериватися рекламою один раз, за умови їхньої тривалості від 70 до 90 хвилин — два рази. Трансляція кіно- й телефільмів тривалістю понад 90 хвилин може перериватися кожні 30 хвилин за умови, що після останньої перерви фільм продовжується не менше 20 хвилин. Трансляція концертно-видовищних програм може перериватися рекламою за умови, що між рекламними блоками передача триває не менше 30 хвилин. Реклама під час трансляції спортивних передач розміщується в перервах між їхніми частинами. За законодавством, реклама не повинна шкодити цілісності й змісту програм і передач.
КОМЕНТАР
Максим ЛАЗЕБНІК , виконавчий директор Всеукраїнської рекламної коаліції, продюсер київського Міжнародного фестивалю реклами:
— Ця заява — типова форма популізму, замаскована під деяким благим приводом, а фактично є самопіаром. Потрібно по-діловому, спокійно розглядати будь-які питання. Наприклад, повідомити про альтернативні джерела фінансування телебачення. Якщо не реклама, то що? І що важливіше: отримати якісний телепродукт (який, власне, і виготовляється за прибуток від реклами) і щоб діти (раз уже вони «Телеглядацька асоціація батьків України») отримували якісне телебачення — і тоді за це потрібно платити, дивлячись рекламу. Або вони хочуть сказати, що їм зовсім не потрібне ні телебачення, ні реклама. Тоді що? А в пропозиціях щодо лічильника немає нічого нового. Кілька років тому цю пропозицію хтось уже озвучував і дослідження показали, що в ньому немає ніяких економічних або будь-яких інших обгрунтувань. А зворотні лічильники я б із задоволення встановив у метро. Щоб бачити не наскільки ти спізнився на попередній потяг, а скільки часу залишилося до приходу наступного. Будь-яка пропозиція повинна бути конструктивною. Асоціація повинна прямо відповісти на запитання: вони «за» те, щоб на телебаченні була реклама, не важливо з лічильником або без, чи «проти». Особисто я спокійно ставлюся до подібних заяв, але одночасно вважаю, що телеканали повинні ретельно дотримуватися Закону України «Про рекламу». Саме в цій площині й потрібно ставити питання.