Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Забули про економкоректність

ВВП і бюджет мають різну природу, зумовлену наявністю «тіні»
20 березня, 2007 - 00:00

Дискусія між Кабміном і Секретаріатом Президента про зміни до Держбюджету цього року, відповідно до яких збільшуються мінімальні зарплати й пенсії, полягала в основному в тому, яким повинно бути це збільшення, і де на нього взяти гроші. Мене зацікавила одна з пропозицій секретаріату — перерахувати ВВП за минулий рік. Зокрема, керівник служби соціально-економічного розвитку президентської канцелярії Олександр Шлапак вважає, що при розрахунку бюджетних параметрів уряд виходив з номінального ВВП 2006 р. у розмірі 496 мільярдів гривень, тоді як реальний ВВП насправді становив 535 мільярдів гривень. Іншими словами, розмір неврахованого ВВП при формуванні соціальних показників держбюджету на 2007 рік становив 39 мільярдів.

У результаті, з урахуванням перегляду Держкомстатом номінального ВВП у 2006 р. до 535,86 мільярда гривень, держбюджет минулого року повинен був отримати понад 10 мільярдів від понадпланового зростання ВВП. «Таким чином, в Бюджеті-2006 не було враховано майже 40 мільярдів гривень ВВП, або більше 10 млрд. гривень додаткових прибутків бюджету», — пояснював Шлапак. Іншими словами, він пропонував прямо зв’язати розмір ВВП iз величиною прибутків державного бюджету. Але це невірно, оскільки прибутки бюджету й ВВП — це величини, що мають різну природу. ВВП країни — це статистичний показник, який відображає кількість вироблених у країні товарів і послуг у грошовому вираженні. Прибутки бюджету — це плановий показник, що відображає намір уряду отримати від працюючих у економіці суб’єктів протягом року певну кількість грошових платежів у вигляді податків, мита, акцизів і т.iн. ВВП не є об’єктом оподаткування, тобто говорити про прямий зв’язок між зростанням ВВП на 10% і автоматичне зростання прибутків бюджету на 10% просто некоректно.

Справа в тому, що Держкомстат перераховує показник ВВП за даний рік чотири рази протягом наступного року, проте це абсолютно не означає, що одночасно з цим суб’єкти по-новому перераховують свої торішні податкові платежі до бюджету і «доплачують різницю». Іншими словами, ВВП — оцінний показник, і він може мінятися й перераховуватися, а прибутки бюджету — це фактичний показник: протягом року бюджет отримав певну суму у вигляді податків — і все.

Існує дві причини, з яких показник ВВП перераховується кілька разів. По-перше, ВВП — індикатор, що відображає стан всієї економіки в цілому, і для його підрахунку необхідно зібрати й проаналізувати безліч інформації. Тому попередня оцінка розміру ВВП за даний рік оголошується в січні або лютому наступного року, а інформація з різних джерел продовжує надходити в Держкомстат, через що розмір цього показника згодом уточнюється, а остаточна оцінка розміру валового внутрішнього продукту стає відомою лише рік опісля.

Друга причина — це велика частка тіньового сектору в українській економіці. ВВП можна рахувати кількома методами, в тому числі використовуючи так званий метод прибутків, при якому підсумовуються всі прибутки всіх суб’єктів економіки, і метод витрат, при якому підраховується сума всіх витрат цих суб’єктів. Оскільки витрати одного суб’єкта є прибутком іншого суб’єкта, то обидва методи повинні давати абсолютно однаковий результат. Однак в Україні прибутки громадян (зарплата) і підприємств (прибуток) є основним об’єктом оподаткування, тому вони частково приховуються (зарплати в конвертах, «сіра» й «чорна» бухгалтерія тощо). Таким чином, офіційна сума прибутків всіх суб’єктів економіки є істотно більш низькою, ніж фактична. Тому й розмір ВВП, розрахований за прибутками, є більш низьким, ніж той, який є насправді.

При цьому дані з загальних прибутків, оскільки вони є офіційними, стають відомими раніше. І перші оцінки розміру ВВП розраховуються саме за методом прибутків. Далі непрямими методами оцінюються витрати громадян і підприємств, які пізніше уточнюють розмір українського ВВП у бік збільшення.

Оскільки прибутки бюджету залежать тільки від прибутків (але не витрат) підприємств і громадян, що офіційно афішуються, то можна говорити про їхнiй зв’язок iз розміром ВВП, визначеним за методом прибутків. Звідси витікає, що подальші зміни оцінки ВВП на основі розрахунку реальних витрат економічних суб’єктів вже жодним чином не можуть вплинути ані на прибутки минулорічного бюджету, ані на прибутки бюджету року поточного.

У таких умовах при наявності великого тіньового сектору можливим виходом із ситуації могло б стати укладання двох прогнозів ВВП. Одного — офіційного, який афішується при визначенні розміру податкових платежів до бюджету і відповідає офіційним прибуткам всіх учасників економічного життя країни. Другого — що відображає й офіційний, і тіньовий сектори, і що підраховується непрямими методами. Сьогодні ці два показники змішуються, і часто незрозуміло, про розмір якого саме ВВП йдеться. Звідси і ростуть ноги у конфліктів, подібних до нещодавнього.

Євген НІКОЛАЄВ
Газета: 
Рубрика: