За повідомленням Мінфіну в Україні затверджено 11840 місцевих бюджетів, або 97,7%. Однак у решті населених пунктів або районів також живуть люди, які багато у чому (зарплата, допомога, робота шкіл та лікарень) залежать саме від бюджетної сфери. Подробиці — у вміщеній нижче статті.
Коли починаєш заглиблюватися у «таємничу кухню» бюджету — робиш цікаві відкриття. У Радехівській міській раді (Львівська обл.) основні доходи (майже 75% доходної частини) утворюються за рахунок 25% податку з доходів фізичних осіб, який збирається з мешканців міста. І ось тут бачимо перше відхилення від реальності. Якщо всі інші доходи бюджету встановлено на рівні фактичних минулорічних показників, то назване джерело надходжень завищено майже на 700 тисяч гривень проти реальної цифри. Хоча ставка цього податку зросла на два відсоткових пункти, має зрости мінімальна зарплата, напевно зросте середній рівень доходів, однак я пробував порахувати так, щоб зростання було аж 700 тисяч гривень. Ніяк не виходить.
Щодо видатків міської ради, то тут фінансові органи зовсім не беруть до уваги фактичні витрати. Розрахунок здійснюється за нормативами, які є мінімальними і фактично покривають лише витрати на оплату праці та енергоносії. Для прикладу, різниця між фактичними витратами на утримання дитячих садочків та розрахунковими становить майже 100 тисяч гривень. Бачите різницю в підходах: витрати міського бюджету занижуються до мінімально можливих, а доходи завищуються «дутими» цифрами. Для чого?
Все дуже просто. Існує так званий трансфер коштів, за яким кошти одного бюджету переходять «вищим» бюджетам. Все робиться в ім’я справедливості: забрати в «багатших» та передати «біднішим». Це якщо рахувати реальні й справедливі цифри. А коли «надувати доходи» та занижувати майбутні витрати — це просто забирати гроші в тих, у кого вони є. А вже тоді з «панської» руки «тому дала, а тому пальчика відірвала». Однак і на цьому несправедливості не закінчуються. Гроші вилучаються за «формулою», яка є надзвичайно простою: планові надходження бюджету мінус розрахункові витрати, а різниця множиться на коефіцієнт вирівнювання (від 0,6 до 1). Інакше кажучи, можна вилучити від 60 до 100% цієї різниці. Коефіцієнт визначається районними державними адміністраціями. Рідко в яких містах він є вищим ніж 0,8, бо кожен керівник розуміє, що вилучати всі гроші у райцентру недоцільно.
В нашому районі вирішили дещо по-іншому: доходи необґрунтовано збільшили, витрати зменшили до мінімального рівня, а коефіцієнт вилучення встановили максимальний — 1. Саме тому при затвердженні районного бюджету вилучили з нього майже 1,5 мільйона гривень! Райрада встановила своєрідний рекорд. І це при тому, що там чимало депутатів, які мешкають у Радехові, нарікають на погані дороги, незадовільне освітлення, очікують води, чистих вулиць чи прибирання сміття. Однак ніхто з тих, хто входить у місцеву більшість, не став на захист міста, всі сказали «одобрямс». Вислухали міського голову і навіть не поставили його пропозиції на обговорення! Мені особливо прикро, що серед тих, хто підтримав цей узаконений грабунок міста, були й мої колеги з фракції «Пора». Не під такими гаслами йшла ця сила на вибори, не такі ідеали відстоювала!
Тим часом дитячим садкам вже зараз слід готуватися до нових реальностей бюджету. Пільгове харчування стане для міського бюджету недосяжним. Чекатиме на кращі часи вуличне освітлення та ремонт міських доріг. Проблемним буде введення в дію нового полігону побутових відходів.
Тривалою і складною була бюджетна епопея у нашому місті. Однак на громадських слуханнях не було представників районної більшості, замість них виставили відповідати на запитання громади службовців середнього рангу, які «відбивалися» загальними фразами на кшталт «таке законодавство», «не знаю», «не наша компетенція», «така система». Та якщо ми підтримуватимемо віджилу неефективну систему, то вона й надалі діятиме. Отож, напевно, незабаром міська рада затвердить найнереальніший бюджет за всю свою історію. Для цього є один аргумент — загроза блокування рахунків міської ради. Така вже у нас демократія і таке місцеве самоврядування. Як наслідок, бюджет відповідатиме спущеним з району «контрольним цифрам», однак не інтересам громади міста. Я голосуватиму проти!