Учора прем’єр-міністр України Віктор Янукович і міністр палива й енергетики Юрій Бойко обговорили ситуацію з поставками газу в Україну за підсумками візиту міністра до Москви та переговорів із головою російського «Газпрому» Олексієм Міллером. Як повідомила «Дню» прес-служба уряду, одним із підсумків цієї поїздки стала домовленість про вирішення проблеми газового балансу України у четвертому кварталі 2006 року.
Україна розпочала масовану атаку з метою запустити, нарешті, в правильному, європейському, напрямку нафтопровід Одеса — Броди та постачати по ньому легку каспійську нафту (зараз цей дорогий комплекс, що вельми нелегко дався нашому народу, використовується для поставок російської нафти та завантажений аж ніяк не повністю).
Про серйозність українських намірів може свідчити не лише те, що за цю проблему майже одночасно і, мабуть, скоординовано взялися два перші керівники країни — Президент Віктор Ющенко та прем’єр-міністр Віктор Янукович (прем’єр нещодавно завершив свій візит до Польщі, територією якої — до Плоцька та Гданська — має пройти продовження українського нафтопроводу, а Президент ще вчора продовжував свій візит до Азербайджану, що є одним із головних потенційних учасників проекту — власником каспійської нафти). Про пріоритетність проблеми нафтопроводу Одеса — Броди для України може свідчити також і те, що це питання стало на порядок денний ще до того, як Україна провела переговори в Москві з газової проблеми. Експертів «Дня» у зв’язку з цим навіть дещо непокоїть можливе посилення Москвою своїх позицій щодо газових цін. Зокрема, звертає на себе увагу, що в повідомленні про зустріч Януковича з Бойком жодного разу не згадується проблема газових цін, хоча напередодні в Мінпаливенерго дуже багато говорили про ціни й обіцяли, що вони для України не піднімуться вище $130 за тисячу кубометрів. Більше того, 7 вересня в Москві, за словами Бойка, повинні були підписати контракт між російським «Газпромом» і Національною акціонерною компанією «Нафтогаз України», у якому знайде відображення весь комплекс питань, пов’язаних із поставкою газу на 2006—2007 рр. Голова Мінпаливенерго також пояснив, що в цих контрактах закладатиметься та ціна, яка вигідна обом сторонам з урахуванням цілої низки обставин. Не склалося, як бачимо. І не виключено, що однією з таких обставин, у яких нарівні зі створенням газотранспортного консорціуму з експлуатації газотранспортної системи України зацікавлена Москва, є збереження реверса нафтопроводу Одеса — Броди.
Чи можуть у Білокам’яній розраховувати на таку поступку з боку України? Увесь хід нещодавніх візитів Януковича до Польщі та Ющенка до Азербайджану свідчить про зворотне. Янукович у Польщі закликав покінчити з розмовами про нафтопровід і взятися до справи, давши польській стороні серйозний сигнал про те, що Україна більше не збирається відступати в цьому питанні, та закликав її впритул зайнятися будівництвом нафтопроводу по своїй території. Ющенко в Азербайджані вів переговори не лише з представниками держави (президент Азербайджану Ільхам Алієв заявив про готовність Азербайджану активно співпрацювати з різними партнерами, зокрема й з Україною, у проектах поставок нафти з Каспію на світові ринки), а й із бізнесом. «Ми вважаємо, що це перший етап взаємного проникнення в ринки та розвиток взаємних потенціалів», — заявив Ющенко, явно розраховуючи зацікавити азербайджанську сторону у зростаючому українському ринку. Але головне, про що за першої ж нагоди говорив в Азербайджані Президент України, це нафтопровід Одеса — Броди, маршрут якого в цьому випадку, звісно, розширявся: Одеса — Броди — Європейський ринок.
Безумовно, все це робиться, м’яко кажучи, з деякою, а насправді — з великою затримкою. Проте відступати тут нікуди, а для наступу — широке поле. І що глибше ми його оратимемо, то більше прислухатимуться до нас у Москві. Схоже, саме на ці позиції спирається сьогодні керівництво країни. І добре, що тут немає зайвих суперечок...