Глава Держмитслужби Олександр Эгоров визнає, що однією з головних проблем у роботі митниці досі є корупція. Тепер з нею боротимуться за допомогою Стоп-карт.
Невеликий, розміром iз візитівку документ, загорнутий у пластик, iз рук uолови ДМСУ отримали 45 підприємців, — суб’єктів зовнішньої економічної діяльності — що працюють на ринку імпорту рибопродуктів, м’яса, м’ясопродуктів і домашніх тварин, а також члени Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів. Усі вони протягом листопада, а деякі ще в жовтні, підписали меморандум про співпрацю з Державною митною службою. Гарантом дотримання й, власне, ініціатором домовленостей виступила Рада з питань зовнішньоекономічної діяльності при Кабінеті Міністрів України (голова Лариса Татаринцева).
Нагадаємо, що ініціатива про підписання «мирних договорів» між бізнесом і митницею виникла ще навесні. Здійснити її вдалося багато в чому завдяки підтримці нового глави Держмитниці.
Меморандум про співпрацю з митницею підписується терміном на рік. Щоправда, він не має юридичної сили й передбачає, що підприємство-імпортер зобов’язується щомісяця подавати на митницю інформацію про ціну в своїй товарній групі й відповідно до неї заявляти митну вартість свого імпорту. У разі, коли митники виявляють факти імпорту за цінами, нижчими за заявлені імпортерами, які підписали цей меморандум, останні прилучаються як експерти для визначення реальної вартості такого імпорту. Підприємці також зобов’язуються надати чиновникам митної служби доступ до фінансових і банківських документів, що стосуються зовнішньоекономічної діяльності.
У відповідь митниця зобов’язується максимально спростити володарям Стоп-карти проходження й оформлення, якщо, звісно, документи й вантаж відповідають усім критеріям. Якщо до підприємства, яке уклало договір iз митницею, пред’являються необгрунтовані претензії з боку її співробітників, тоді можна пред’явити Стоп-карту, й тоді починає працювати механізм «потрійного захисту». І підприємство, і митник заявляють про дію Стоп-карти, начальник регіональної митниці проводить службове розслідування за фактом і усуває від виконання своїх обов’язків осіб, які припустилися порушень. Про дію Стоп-карти інформується безпосередньо голова Держмитниці.
Олександр Єгоров упевнений, що Стоп-карта не стане засобом залякування митників і створення пільгових умов для привілейованих бізнесменів — її заборонено пред’являти до початку митного оформлення. Крім того, вона діє тільки в разі порушення законних прав імпортера і є його відповіддю на неправомочні дії митників. Головний митник вважає, що функції Стоп-карти не каральні, а превентивні, спрямовані на те, щоб охолодити запал чиновників, які натякають на хабарі й перешкоджають проходженню вантажів.
Критерієм для відбору бізнесменів, які отримали карти, було лише їхнє бажання працювати з митницею на основі чесних домовленостей, підписати меморандум і виконувати його умови. Як виявилося, бажаючих піти таким шляхом стає дедалі більше.
Після підписання першого меморандуму з «рибниками» (70% ринку імпорту рибної продукції) багато хто скептично дивився на цю витівку, передрікаючи підвищення роздрібних цін на рибу, а також побоюючись можливих загроз унаслідок доступу чиновників до фінансових документів. Проте відважних побільшало, а вчора меморандум iз митницею підписали учасники одного з найбільш цивілізованих ринків України — імпортери тютюну.
Бізнес не менше за державу зацікавлений у скороченні обсягів «сірої» та «чорної» контрабанди. Отримуючи Стоп-карти, підприємці отримали крім небачених раніше прав ще й серйозну відповідальність: не просто везти «білий» імпорт, а й брати активну участь у боротьбі з контрабандою, з корупцією в масштабах країни на своєму сегменті ринку. Про це їм нагадали й представники Ради з питань ВЕД, і голова Держмитслужби. Про результати нововведень можна буде судити пізніше. Як пообіцяв Єгоров, вони будуть відкритими для суспільства. А поки й підприємці, й ДМСУ оптимістично оцінюють новий формат взаємин, що грунтується на довірі між державою й бізнесом.