Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Увага: ДТП

25 жовтня, 2005 - 00:00

Парламентські слухання, які в рамках Дня уряду були присвячені обговоренню проблем, пов'язаних із дорожньо-транспортними пригодами та станом автошляхів України, наочно висвітлили страхітливу ситуацію: кожні 15 хвилин в Україні трапляється ДТП.

Наслідки цих пригод вражають.

Гинуть і стають каліками тисячі людей. Підприємства будуть оплачувати лікарняні, страхові компанії — компенсації, сім'ї утримуватимуть до кінця життя своїх родичів, які постраждали внаслідок чиєїсь недбалості та свідомого нехтування Правилами дорожнього руху.

Лише в період з 24 по 27 вересня цього року на автодорогах України було зареєстровано 538 ДТП, в результаті яких 79 осіб загинуло та 639 отримали тілесні ушкодження! Усього за 4 дні смерть і нещастя прийшли в домівки до 818 українців!

Хто і як має зупинити цю бійню? Це зобов'язана зробити влада!

Норми міжнародного права у сфері захисту прав людини є обов'язковими для всіх органів державної влади, їх посадових і службових осіб. Конституційні гарантії особистих прав і свобод людини і громадянина, їх захист і ефективна реалізація — одне з головних завдань будь-якої демократичної держави. Отже, відповідальність за щоденні вбивства на автошляхах має нести держава — Президент України, уряд, міністр внутрішніх справ, Державна автомобільна інспекція в особі кожного «даішника», бо всі вони є найманцями держави для організації дуже конкретного напрямку життєдіяльності. Невміння забезпечувати безпеку на автошляхах України або байдужість до вирішення цієї проблеми має кваліфікуватись прямо і однозначно: як бездіяльність влади і її посадових осіб.

Президент України В.Ющенко теж має усвідомлювати, що внаслідок ДТП він також, як безпосередній учасник руху, має підлягати кримінальному переслідуванню. Саме тому В.Ющенко впродовж усього періоду виконання обов'язків Президента України не має права особисто керувати будь-яким транспортним засобом, бо має особливий імунітет від переслідування.

У загальних рисах українці вже знають, що таке європейські стандарти. А якими ж є євростандарти для правоохоронних органів? Саме співробітники міліції зобов'язані служити спільноті та захищати всіх осіб від протизаконних дій, пам'ятаючи про покладену на них високу професійну відповідальність. Однак зрозуміло, що кожна дія і кожне обмеження прав мають бути лише такими, що відповідають вимогам демократичного суспільства, в тому числі — і запровадження суворих штрафних санкцій за порушення правил дорожнього руху. Наприклад, чи буде на користь суспільству впровадження штрафів, навіть якщо вони сягатимуть 867 грн. за повторне порушення? Очевидно, що суспільство має вітати ужорсточення заходів примусу, бо змиритись з матеріальними і моральними збитками та війною на автошляхах держава не має права, і приклад, знову ж таки, подають країни Європи. У Німеччині, Польщі та Угорщині штрафи сягають від 800 до 1400 євро, а в Латвії за керування авто в нетверезому стані запроваджують арешт від 5 до 15 діб і позбавлення права на управління до 2(!) років).

Дійові особи ДТП стають учасниками кримінального, цивільно-правового та адміністративного судочинства. А оскільки потрапити в ДТП може кожен, не зайвим буде, на нашу думку, нагадати, якими ж є міжнародні стандарти проведення досудового слідства (розслідування). Під час розслідувань, опитування свідків, потерпілих та підозрюваних, особистих обшуків, пошуку засобів пересування, обшуку та огляду приміщень, перехоплення особистої кореспонденції та прослуховування телефонних розмов кожен має право на особисту безпеку і право вважатися невинуватим до винесення судом вироку. Ніхто не може бути підданий вибірковому втручанню в особисте, сімейне життя та вторгненню в оселю, а також не може бути об'єктом протизаконних нападів на свою честь та репутацію. Звісно, що такі дії можуть вчинятися тільки за рішенням суду. Жоден тиск, фізичний або моральний, не може бути спрямований на підозрюваних, свідків або потерпілих під час спроби отримання інформації, катування та інше негуманне поводження або принизливе ставлення абсолютно неприйнятні. Органи, які проводять досудове слідство, та їхні посадові особи мають утримуватись від оприлюднення конфіденційної інформації. Заарештований чи затриманий має бути негайно поінформований про причини його арешту, про звинувачення, що висуваються проти нього, повинен належним чином постати перед судом для перегляду законності свого арешту або затримання і негайно звільнений, якщо його затримання буде визнане протизаконним. Заарештовані та затримані особи повинні мати доступ до адвоката або іншого юридичного представника, а також достатні можливості для свого захисту. Рішення щодо тривалості та правочинності затримання приймаються судовою або іншою відповідною інстанцією, однак законність затримання має бути встановлена впродовж 72 годин.

Ніхто не має права скористатися становищем затриманої особи, щоб змусити її зізнатися або іншим чином звинуватити себе чи іншу особу у вчиненні злочину.

Застосування сили співробітниками органів внутрішніх справ можливе лише тоді, коли це абсолютно необхідно, з метою охорони правопорядку, збитки та шкода мають бути мінімальними. У разі використання сили або вогнепальної зброї співробітники органів внутрішніх справ звітують у відповідній формі перед особами, начальником вищого рівня, які розглядають кожен із випадків окремо. Вищі посадові особи несуть повну відповідальність за дії підлеглих, що перебувають під їхнім началом, якщо ці вищі посадові особи знали або мали б знати про зловживання силою або зброєю, але не вдалися до конкретних дій щодо попередження таких випадків. Співробітники органів внутрішніх справ, які відмовилися виконувати протизаконні накази вищого керівництва, користуються недоторканністю.

Органи внутрішніх справ, охороняючи громадський порядок, захищаючи в межах своїх повноважень життя, здоров'я та свободи громадян, власність, довкілля, інтереси суспільства та держави від протиправних посягань, тим самим послідовно забезпечують законність у державі.

Ведення чіткої, повної та точної документації стосовно розслідувань, арештів, затримання, використання сили та вогнепальної зброї, допомоги постраждалим та всіх інших питань правоохоронної діяльності є найважливішим для встановлення всіх обставин вчинення злочину чи правопорушення.

Слід пам'ятати, що існує зафіксований відповідними інструкціями порядок розгляду скарг на співробітників органів внутрішніх справ від представників громадськості чи будь-якої особи. Розслідування цих порушень мають бути своєчасними, неупередженими і спрямованими на виявлення потерпілих, пошук свідків, розкриття причин, характеру, місця та часу вчинення порушення, а вищі посадові особи несуть відповідальність, якщо такі порушення мали місце, але не було вжито необхідних заходів.

Зміцнення законності й правопорядку, функціонування правової держави та громадянського суспільства в Україні в багатьох випадках залежить від органів внутрішніх справ, які мають поважати та захищати гідність людини, права всіх осіб. Однак без підтримки самого суспільства та щоденного інформаційного забезпечення діяльності міліції по забезпеченню безпеки на автошляхах «війна» на дорогах буде продовжуватись і приносити щоденно до домівок українців десятки повідомлень про загибель і каліцтво близьких їм людей.

Микола СЕЛЮК, юрист і правозахисник
Газета: 
Рубрика: