Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Квитковий «ліфтинг»

Приватний інтерес суперечить намірам чиновників
12 жовтня, 2004 - 00:00
ЗА ДАНИМИ МІНТРАНСЗВ’ЯЗКУ, НА 1 ЧЕРВНЯ 2004 р. В УКРАЇНІ ВИДАНО 54,2 ТИСЯЧІ ЛІЦЕНЗІЙ АВТОПЕРЕВІЗНИКАМ / ФОТО МИКОЛИ ЛАЗАРЕНКА / «День»

Вартість проїзду в маршрутках, попри бажання автоперевізників, не зростатиме прямо пропорційно світовим цінам на нафту, принаймні до виборів. Таку втішливу інформацію поширюють власники маршруток, але не тільки не виключають, а навіть упевнено прогнозують ймовірність зростання транспортних тарифів надалі. Питання про те, наскільки піднімуться ціни та чи варто стояти на шляху в цього процесу, поки що залишається відкритим.

Щоправда, згідно з орієнтирами уряду на недопущення інфляції на шляху в «паровоза» спробував стати голова Антимонопольного комітету Олексій Костусєв. За його словами, власники маршруток можуть опинитися в списку спекулянтів, які, «прикриваючись зростанням цін на бензин, накручують вартість проїзду». «Пальне справді подорожчало, але не на стільки, щоб удвічі підвищувати ціни. Підстав для цього немає», — вважає голова АМК.

Але в автоперевізників своя, ринкова, правда. За їхніми словами, тенденція зростання цін у маршрутках незабаром охопить усю країну. Хоч зараз про підвищення тарифів йдеться лише в трьох регіонах України (в столичному, а також на Львівщині та в Криму). Як заявив «Дню» президент Всеукраїнської асоціації автомобільних перевізників Віталій Рева, нові тарифи не виникають із повітря. Виявляється, днями Мінтранс, Мінекономіки та Мін’юст встановили новий тарифний коридор із верхньою межею рентабельності, в рамках якого може зростати вартість проїзду. «Сьогодні всі підприємства працюють на збиток, і це при тому, що вони не є державними, не отримують дотацій, компенсацій за провезення пільгового контингенту. А якщо й отримують, то зі спізненням на півроку. І їм треба якось виживати», — вважає Рева.

Автоперевізники стурбовані тим, що лише недавно вони отримали дотації на перевезення пільгового контингенту пасажирів за перше півріччя (це близько 70 млн. грн.). Але не погашена заборгованість за минулий рік (близько 100 млн. грн.). І надалі жодних гарантій, бо до бюджету 2005 року кошти на ці цілі не закладено.

«У нових тарифах йде підвищення на 10—12 копійок, і, я думаю, на даному етапі вони цілком обгрунтовані. Головне — працювати в межах тарифного коридору і при цьому щоб рентабельність була хоч би 10—15%», — пояснює Рева. Водночас, на його думку, до виборів ніхто нічого не робитиме. А після них, за прогнозом голови ВААП, тарифи на проїзд зростуть на 40—50%. «Джин вилетів із пляшки, — каже Рева про нафтові ціни застосовно до транспортних тарифів. — Цю тему треба було підіймати півроку тому, коли нафтотрейдери лише пробували підвищувати ціни. Якби Міністерство економіки спрогнозувало цю ситуацію, їй можна було б запобігти, а так — факт уже відбувся».

Згоден із президентом ВААП і генеральний директор ДП «Ярославъ» Михайло Підвисоцький. На його думку, ціни на пальне зростатимуть і до виборів, і після виборів. «Я не думаю, що якщо в усьому світі зростає ціна на нафту, то й в Україні її не зможуть втримати», — заявив він «Дню». Але при цьому М. Підвисоцький упевнений, що перевізники самі не підвищуватимуть ціни на проїзд, вони не мають такого права, та й договори з міськадміністраціями укладені. Але, на думку експерта, постійна робота за нульової рентабельності в кінцевому результаті поставить під сумнів сам факт існування автоперевізників.

Марина БРИКИМОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: