Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Автомобілісти стають інвесторами

Страховий ринок отримав імпульс для розвитку
8 червня, 2004 - 00:00

Україна зробила важливий крок на шляху наближення до європейських стандартів у страхуванні: у четвер парламент ухвалив закон про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. Найважливішим результатом прийняття цього законопроекту може стати прискорення розвитку усього страхового ринку України: за оцінками експертів, цей сегмент страхового ринку зможе додатково отримати 500 млн. грн. На думку голови Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України Віктора Суслова, прийняття закону свідчить про поліпшення ситуації на українському страховому ринку, і тепер потрібно чекати його бурхливого розвитку.

Глава Держкомісії повідомив, що після підписання закону Президентом України буде створено робочу групу з метою підготовки набуття чинності цього закону вже з 1 січня 2005 року.

Новий законодавчий акт позитивно сприйнято вітчизняними страхувальниками. Закон про страхування автоцивільної відповідальності посилить соціальний захист учасників дорожнього руху, вважає президент ЗАТ «Українська акціонерна страхова компанія «АСКА-Життя» Олександр Сосіс. За його словами, однією з новацій закону є порядок страхового відшкодування у випадку ДТП — відтепер виплачуватимуться не фіксовані суми, як раніше, а вартість збитку, заподіяного потерпілим (або їхнім спадкоємцям) внаслідок аварії.

На думку заступника голови правління АСК «Остра-Київ» Тетяни Рижової, обсяги страхових премій зростуть у десятки, а у певних компаніях — у сотні разів. При цьому Т. Рижова сподівається, що закладені у законі базові ставки переглядатимуться, оскільки вони не відповідають статистиці збитковості цього вигляду страхування. Крім того, при розрахунку тарифів необхідно враховувати збитковість по регіонах.

За словами глави правління страхової групи «ТАС» Валерія Суксіна, очікується, що після набуття чинності закону обсяг страхових премій на цей вид страхування складе близько $130 млн. на рік, оскільки в Україні зареєстровано майже 10 млн. автомобілів, а поліс мають менше 1 млн. При цьому він посилався на досвід Росії, де за рік після прийняття аналогічного закону страхові поліси придбали 85% власників автотранспорту і було зібрано $1,5 млрд.

Закономірним є і отримання Україною наприкінці травня статусу повного члена бюро «Зелена карта» (членство набуває чинності з 1 січня 2005 року). Країни-учасниці цього об’єднання зобов’язалися визнавати на своїй території страхові поліси про страхування цивільної відповідальності — «зелені карти», придбані в інших країнах.

Інтеграційні процеси на страховому ринку, безумовно, посиляться після приєднання України до Світової організації торгівлі. На загальну думку, умови вступу нашої країни до СОТ стосовно страхового сектора досить ліберальні. Це пояснюється тим, що в Україні практично знято обмеження на діяльність іноземних страхових компаній. Сьогодні вже зареєстровано 55 страхових компаній з іноземним капіталом, з них чотири мають 100-процентний іноземний капітал і 17 — 50-процентний. Розмір їх статутних фондів у сумі наближається до 300 млн. грн.

Тим часом нові правила гри мають і «підводне каміння» у вигляді філіалів іноземних страхових компаній — найменш прозорих структур на ринку фінансових послуг. Українські страхувальники побоюються, що їх прихід призведе до дискримінації національних компаній і негативно вплине на розвиток внутрішнього ринку. «Прихід філіалів іноземних компаній — це об’єктивний процес. Питання у тому, наскільки ми будемо готові до співпраці, до конкуренції, наскільки зможемо використати те позитивне, що є у діяльності іноземних компаній», — вважає президент Ліги страхових організацій України Олександр Філонюк. Однак на першому місці, за його словами, має залишатися захист інтересів національних страхувальників.

Ліга страхових організацій України збирається звернутися до прем’єр-міністра України і голови Верховної Ради з пропозиціями, як убезпечити страховий сектор від можливих негативних наслідків. Левова частка превентивних заходів пов’язана з внесенням змін до чинного законодавства, для чого пропонується встановити для України як мінімум трирічний адаптаційний період у страховій сфері.

Страхувальники також пропонують встановити мінімальний розмір капіталу для філії іноземної компанії, що відкривається в Україні, обумовити наявність у страхової компанії десятирічного досвіду роботи, передбачити обмеження на переказ страхових премій за кордон. Крім того, на думку українських страхувальників, обов’язковим має бути дозвіл на відкриття філії від органу нагляду за страховою діяльністю у країні, де зареєстровано материнську компанію. Ліцензування філіалів іноземних страхових компаній має проводитись відповідно до норм українського законодавства. Необхідно ввести заборону і на участь філіалів іноземних компаній у програмах обов’язкового страхування.

Негативні наслідки приходу філіалів нерезидентів можна ослабити також за допомогою ефективного державного нагляду. За словами заступника директора департаменту Державної комісії з питань регулювання ринків фінансових послуг України Тетяни Мосейчук, регулювання ринку має здійснюватися шляхом укладання договорів між вітчизняним регулятором та регуляторами інших країн. Однак Держкомісія, що недавно стала членом організації міжнародного нагляду за страховими компаніями, поки що тільки готується укладати двосторонні договори. Тому у Держфінпослуг вважають, що адаптаційний період для українських страхувальників при вступі до СОТ має становити не менше десяти років.

Петро ІЖИК, «День»
Газета: 
Рубрика: