Мінфін тепер може спати спокійно: Верховна Рада в четвер ухвалила відомий під номером 4000-1 закон про внесення змін до низки законів з оподаткування у зв’язку з прийняттям держбюджету-2004. Із 440 депустатів, що зареєструвалися, «за» проголосували 296, проти — 1, з чого можна зробити висновок, що в принципі цей документ є плодом парламентського компромісу. А опозиція, що «утрималася» від голосування, лише продемонструвала таким чином уряду своє загальнополітичне «фе», пов’язане з конституційною реформою.
Новації закону, які, безумовно, спрямовані на вишукування додаткових прибутків бюджету, здатних компенсувати зниження податкових ставок, можна умовно поділити на дві групи. Перша охоплює певні товари й послуги, що користувалися раніше певними пільгами щодо оподаткування або просто приносили після оподаткування надто велику дельту, тобто чистий прибуток. Згідно із законом, ПДВ стягатимуться з операцій щодо продажу ліків, виробів медичного призначення (звільняються тільки операції з постачання ліків, зареєстрованих і допущених до застосування в Україні за переліком, що затверджується урядом), операцій з продажу (передплати) й доставки друкованих ЗМІ, періодичних видань, книжок (за винятком виданих українською мовою). Передбачається також стягувати ПДВ з операцій щодо первинного продажу житла. Збільшені з 30 євро до 14%, але не менш за 50 євро за тонну ставки акцизного збору на бензини моторні змісові з вмістом не менш як 5% високооктанових киснемістких домішок. Ставки акцизу підняті також на бензини всіх основних марок з 60 євро до 18%, але не менше за 66 євро за тонну. До 16 грн. за кілограм підвищуються ставки акцизного збору на високооктанові киснемісткі домішки до бензинів.
Завдяки цим нововведенням стає можливою друга група новацій. Зокрема, законом встановлюється, що обов’язковій реєстрації як платника ПДВ підлягає особа, в якої загальна сума компенсації вартості постачань товарів (послуг), що підлягають оподаткуванню, нарахована (сплачена) й надана такій особі або в рахунок погашення її зобов’язань третім особам, досягає за будь- який період протягом останніх 12 календарних місяців граничної суми в 300 тисяч гривень без урахування ПДВ. Нині поріг реєстрації платника ПДВ становить 61 тис. 200 грн. Закон ставить поза законом видані або отримані векселі (крім податкових). Вони відтепер не вважаються засобами платежу й не змінюють суму податкового кредиту або податкового зобов’язання щодо ПДВ.
Платники податків можуть радіти, що ставка ПДВ тільки з 1 січня 2004 року до 1 січня 2005 року становитиме 20%, а з 1 січня 2005 року (до 1 січня 2006 року) вона знижується до 17% і з 1 січня 2006 року — до 15%.
Складнішим буде ставлення до нових правил відшкодування ПДВ. Згідно із законом, від’ємна сума, яка має бути відшкодована з бюджету, зараховується до погашення минулих податкових зобов’язань (податкового боргу) або сум податкових зобов’язань, визначених у податкових векселях. Після цього сума, що залишилася, зараховується в податковий кредит наступного податкового періоду. Якщо й після цього така сума має від’ємне значення, то зараховується в погашення податкових зобов’язань, визначених у податкових векселях, а її залишок підлягає відшкодуванню з бюджету.
Закон вводить термін «сумлінний платник ПДВ». І тому, хто отримає це звання, бюджетне відшкодування надаватиметься без перевірок податковими органами. Забороняється обумовлювати виплату бюджетного відшкодування наявністю або відсутністю прибутків, отриманих державним бюджетом від сплати цього податку в тих чи інших регіонах України, а також відсутністю відповідних бюджетних призначень. Щоправда, такий порядок набирає чинності починаючи з першого податкового періоду 2005 року.
Напевно, не обійдеться без незадоволення і протестів проти запровадження ПДВ також і в практику сільськогосподарського виробництва. Відтепер будь-яка юридична або фізична особа, яка займається підприємницькою діяльністю у сфері сільського й лісового господарства, рибальства, обробки або переробки продукції цієї сфери, а також надаванням супутніх послуг може вибирати спеціальний (пільговий) режим оподаткування податку на додану вартість. Відповідна норма застосовуватиметься з 1 січня 2005 року. Якщо Президент підпише закон 4000-1, то він набере чинності з 1 січня нинішнього року, тобто заднім числом, що, безумовно, дасть додаткову роботу українським судам.