Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Ручна» робота

11 грудня, 2003 - 00:00

У Національній музичній академії України (НМАУ) ім. П. Чайковського, яка відзначає своє 90-річчя, вже третій місяць проходить ювілейний концертний фестиваль (до 1995 року НМАУ називалася Консерваторією). За роки роботи ВНЗ закінчили майже 8000 високопрофесійних музикантів, сотні з яких стали гордістю українського мистецтва, прославившись на весь світ. 20 років ректором НМАУ ім. Чайковского є відомий український хормейстер академік Олег Тимошенко, який віддав їй 50 років своєї праці. Серед дев’яти його попередників — чудові музиканти ХХ століття: піаніст Володимир Пухальський, диригент і піаніст Фелікс Блуменфельд, композитори Рейнгольд Гліер і Андрій Штогаренко, музикознавець Іван Ляшенко, співак Микола Кондратюк. З її стін вийшли композитори Борис Лятошинський, Левко Ревуцький, Юрій Іщенко, Платон і Григорій Майбороди, Олександр Білаш, Євген Станкович, Валентин Сільвестров, Леся Дичко, Іван Карабиць, Лев Колодуб. З консерваторією пов’язані імена видатних вчених-музикознавців Болеслава Яворського, Миколи Грінченка, Климента Квітки, композитора Мирослава Скорика. Тут вчилися світові оперні зірки Євгенія Мірошніченко (нині професор класу вокалу), Анатолій Солов’яненко, голос якого входив у двадцятку найкращих тенорів світу, солісти Віденської опери Вікторія Лук’янець і Анатолій Кочерга. НМАУ закінчили диригенти Володимир Кожухар (Національна опера), Роман Кофман (Київський камерний оркестр, Бонська опера та Бетховенський оркестр), Володимир Сіренко (Національний симфонічний оркестр України). Тут викладають головний хормейстер Національної опери Лев Венедиктов, капели «Думка» Є. Савчук, а студентським хором керує професор Павло Муравський. Працювали в консерваторії великі піаністи Григорій Беклемишев і Генріх Нейгауз, вчився Володимир Горовіц, а тепер викладають чудові педагоги... Загалом навчаються 1500 студентів, аспірантів, докторантів, яких навчають 500 професорів і викладачів: «три до одного, ручна робота», — жартують студенти. Тут ще в 50-ті роки почалася підготовка іноземних фахівців-музикантів. Сьогодні НМАУ співпрацює з десятками музичних ВНЗ, наприклад Національною консерваторією Франції, Лейпцигської вищою школою музики, а ще — Паризьким університетом Сорбонна. Вона, єдина на пострадянському просторі, входить до Європейської асоціації музичних ВНЗ.

Церемонія святкування відбулася у Великій залі. Були вітальні адреси, подарунки, квіти. У концерті представлені всі жанри: від окремих (чудових, до речі) солістів, до величезних студентських народного (диригент — професор Анатолій Дубіна) й симфонічного (диригент Роман Кофман) оркестрів.

У першому відділенні грали піаністи Марія Пухлянко та Артем Ляхович, вокалісти Сергій Ковнір, Тетяна Ганіна, тріо тенорів «Солов’ї України», бандурист Роман Гриньків, баяніст Павло Фенюк, віолончеліст Іван Кучер, органістка Надія Юрчук, цимбаліст Андрій Бойчук. Кожний iз них, незважаючи на відмінності у віці й виконавському досвіді, — зрілий сформований майстер. Величезну радість і задоволення слухачам принесли виступи ансамбля тромбоністів, камерний оркестр, дует кларнетистів, тріо бандуристів, унісон флейтистів, разом iз ансамблем ударників «Парад віртуозів», що пронеслися над залом в «Польоті джмеля» Римського-Корсакова, квартет саксофоністів, унісон балалаїчників. Після антракту солістка Віденської опери Вікторія Лук’янець блискуче, виразно, тонко й віртуозно заспівала Концерт для голосу Р. Гліера. Олесь Семчук, який приїхав на святкування з Італії, виконав фінал Скрипкового концерту Й. Брамса — яскраво, технічно, глибоко. Тарас Штонда, який нині за контрактом співає у Большому театрі в Москві, виконав своїм розкішним потужним басом Серенаду та Куплети Мефістофеля з «Фауста» Ш. Гуно. А на завершення виступила капела «Думка», студентський хор, четверо солістів, і всі вони разом урочисто закликали «обнятися мільйони» у фінальному пориві Бетховенської Дев’ятої симфонії.

Ольга КІЗЛОВА
Газета: 
Рубрика: