Через надмірні соціальні зобов’язання по наданню послуг у неприбуткових сегментах ринку національний оператор зв’язку ВАТ «Укртелеком» має обмежені можливості інвестувати розвиток і модернізацію власної мережі, відтак Україна поступається країнам Центральної та Східної Європи за темпами телефонізації. Такого висновку дійшли експерти Міжнародного центру перспективних досліджень, які здійснили проект iз аналітичного забезпечення приватизації «Укртелекому». За словами директора центру Віри Нанівської, це дослідження мало на меті визначення необхідних елементів державної політики для проведення успішної приватизації компанії.
Безумовно, при визначенні стратегії продажу «Укртелекому» знайде відображення і точка зору Президента України, висловлена ним минулого тижня. Леонід Кучма звернув увагу на те, що найбільші європейські оператори зв’язку, зокрема німецький та французький телекоми, нині несуть великі збитки, і в такому ж стані перебувають приватизовані ними компанії в інших країнах. З огляду на цю ситуацію, він позитивно оцінив непродаж «Укртелекому», зазначивши, що на цей об’єкт немає великого попиту на ринку. Президент констатував, що зараз не варто продавати «Укртелеком», а треба серйозно зайнятися його підготовкою до продажу.
Точка зору глави держави знаходить підтвердження в сучасних тенденціях світового телекомунікаційного ринку. «Треба знайти спосіб і час проведення приватизації «Укртелекому», які б максимально відповідали поставленим цілям», — вважає директор Інституту економічних досліджень Нової Зеландії Алекс Сундаков. За його словами, українська приватизація телекомунікацій відзначається заполітизованістю процесу і численними дискусіями щодо доцільності приватизації, що притаманно й іншим країнам. «Не думаю, що в світі можна знайти ідеальну модель і перенести її в Україну», — вказує А.Сундаков. На його думку, українцям треба усвідомити, що досягти одразу всіх бажаних цілей від приватизації «Укртелекому» неможливо і треба бути готовим чимось поступитися. В світі, за словами експерта, відбувається переосмислення приватизаційних процесів в галузі зв’язку. Сподіватися, що тільки завдяки приватизації вдасться досягти ефективного управління телекомунікаційними компаніями, як показують численні приклади, вже не варто. Тих же цілей часто досягають за рахунок вдало проведеної комерціалізації. Зазнав ревізії й інший поширений приватизаційний постулат: треба продати об’єкт за максимально високою ціною, щоб залучити кошти до бюджету. Як підкреслив А.Сундаков, дуже вигідно продавати монополію, хоча передача державної монополії у приватні руки — це не гарне рішення. Багато країн, які пішли цим шляхом, все ж таки програли, бо створили неефективне середовище для розвитку телекомунікацій.