Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

На Тернопільщині посилюють конкуренцію за споживачів

11 лютого, 2003 - 00:00

Споживчі товариства в області до кінця 90-х років перестали бути основними постачальниками товарів масового вжитку, особливо в сільській місцевості. Здали позиції і кооперативні виробничі цехи, заклади громадського харчування, які не так давно доповнювали портрет могутньої торгово-виробничої імперії. Голова Тернопільської облспоживспілки Михайло Лазар наводить такі цифри. Коли, наприклад, за результатами 1991 року в системі споживчої кооперації області було продано 82,7 тисячi тонн хліба, то через десять років, у 2001 році, лише півтори тисячі. Продажі лікеро-горілчаних та тютюнових виробів теж не йдуть в жодні порівняння — вони скоротилися відповідно у 15 і 20 разів. Практично втрачено торгівлю непродовольчими товарами, частка яких в усій кооперативній торгівлі ледь перевищує 8 відсотків.

Але три роки тому в області почали з’являтися госпрозрахунково-відокремлені підприємства, які стали певним порятунком для споживчої кооперації. Вони об’єднують по 4 — 6 магазинів. Кожне ГВП має бухгалтера і директора, які визначають і роблять гнучкою асортиментну і цінову політику.

І ось у 44 селах Тернопільського району до занедбаних магазинів знову почали ходити люди.

— Ми були змушені продати 5-6 магазинів саме у тих селах, де збереглися інші, — розповідає голова тернопільського райСТ Лариса Чемера. Причому реалізовували майно удвічі дорожче від його балансової вартості. За рахунок виручених коштів відремонтували усі занедбані приміщення. А для того, щоб заново розпочати торгівлю і розширити асортимент, кожен iз працівників вніс своїх 500 гривень.

В масштабах області уже створено понад 100 гуртово-роздрібних відокремлених підприємств, майже третина з них працюють прибутково. У цьому році, каже пані Лариса Чемера, в селах Тернопільського району планується відкриття господарських магазинів. А через кілька років розпочнеться торгівля найнеобхіднішими медикаментами та лікарськими засобами.

До речі, з квітня цього року підприємства споживчої кооперації переходять на єдиний податок. Це зробить кооперативну торгівлю конкурентноздатнiшою з приватним бізнесом, від чого споживач залишиться тiльки у виграшу.

Роман ЯКЕЛЬ, Тернопіль
Газета: 
Рубрика: