Характеризуючи майбутню програму уряду, В. Янукович наголосив, що «рішення поставлених завдань приведуть до мети програми — поліпшенню життя народу». Глава уряду висловився за впровадження «жорсткої дисципліни». «Це — обов’язкова умова для виконання прийнятих рішень. Якщо ми не будемо з повагою ставитись до прийнятих Президентом, урядом рішень, ми ніколи нічого не побудуємо», — сказав він. У зв’язку з цим прем’єр висловив думку, що в ухвалених раніше програмах урядів «ми не завжди бачили системний підхід». «Вони були або цільовими, або спрямованими на вирішення деяких питань», — цитує прем’єра Інтерфакс—Україна. Зокрема, він наголосив, що «ще більше року тому було підписано указ Президента про стратегічний розвиток держави на період до 2011 року». «Але відпрацювання програми почалося в складних умовах, коли не було консолідації уряду і парламенту. До цього питання треба повертатися і виконувати його. У державі ще будуть зміни — будуть нові уряди, нові депутати, але розвиток країни має продовжуватися», — зазначив В. Янукович. Говорячи про бюджет на 2003 рік, прем’єр указав, що доходи державного бюджету України на 2003 рік мають бути заплановані в обсязі, який приблизно на 10% перевищує рівень доходів державного бюджету нинішнього року. «Бюджет, який пропонуватиметься урядом, буде бюджетом розвитку і буде мати збільшення проти бюджету 2002 року приблизно на 10%», — сказав прем’єр. За його словами, ця умова є запорукою реальності бюджету і стимулом для прийняття законопроектів, які б збільшували його доходну частину
Учора уряд Віктора Януковича провів своє перше робоче засідання, а потім прем’єр провів першу прес-конференцію.
Візит до Москви, з якого традиційно починається діяльність глав українського уряду, незважаючи на безліч добрих слів, якими обмінялися учасники переговорів, очевидно, не був проривом на росiйському напрямку. Про це можна судити хоч би з того, що вже наступного дня у Києві оголосили про санкції проти російського автомобільного імпорту (прийнята квота скорочує його майже вдвічі). Сам прем’єр, який чув у Москві здебільшого пропозиції про інтеграцію з Росією, після приїзду до Києва зробив акцент саме на євроінтеграції як українському виборі.
Не назвеш простою і бюджетну ситуацію, яку отримав новий уряд. 2002 рік, схоже, буде з цього погляду не дуже вдалим, навіть незважаючи на «облігаційні» гроші, якими уряд зумів компенсувати ненадходження від приватизації і розбіжності з міжнародними фінансовими організаціями. Ще більш проблематичним виглядає бюджет-2003, строк прийняття якого вже минув. Це ставить на порядок денний і робить прохідним надзвичайно небезпечний для уряду лозунг «краще поганий бюджет, ніж нiякий». I уряд, схоже, вимушений маневрувати, відкладаючи переділ комітетів — природний захід з цементування більшості, — до прийняття бюджету. Однак думка, що це свідчить не про силу, а про слабкості уряду, може виявитися помилковою. Янукович уже встиг показати, що популізму в його арсеналі немає. Про це може свідчити чітке неприйняття ним ухваленого парламентом закону про мінімальну зарплату на 2003 рік, яку не забезпечують бюджетні надходження. «Для його (закону. — Авт.) виконання треба як мінімум близько 1 млрд. грн., а щоб виконати — 14 млрд. грн., яких немає», — сказав Янукович (мінімальна зарплата у 2002 році становить 165 грн., а в 2003 р. передбачається довести її до 237 грн.).
Одна з переваг, як і проблем коаліційного уряду, полягає в тому, що цю коаліцію багато в чому побудовано ще й на регіональному принципі. Це сповільнить створення урядової програми, на яку чекає країна. Зі слів Януковича, до парламенту вона потрапить тільки наприкінці січня — початку лютого майбутнього року, оскільки, як сказав прем’єр, її розроблятимуть з безпосередньою участю народних депутатів і представників регіонів країни, що на практиці означає зведення до одного документа різноспрямованих і різномастих за виконанням, а часто навіть суперечливих за змістом документів, складених представниками регіональних еліт.
Утім, справа урядової програми знаходиться у досвідчених руках першого віце-прем’єра Миколи Азарова. Тому є шанс, що програма виходитиме з реальної економічної ситуації та бізнес-практики в Україні.
З цього погляду зроблену напередодні заяву прем’єра про необхідність консолідації українського суспільства і «повернення довіри людей до влади», можна насамперед віднести до очолюваного ним уряду. Успіх багато в чому залежатиме як від твердості його перших кроків, так і від того, наскільки вони будуть зрозумілими і як їх зрозуміють платники податків.