Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Мінтранс втомився від поганих доріг Проект будівництва мережі українських автобанів коштує 2,5 мільярда доларів

27 червня, 2002 - 00:00

Позичальником кредиту, за планами Міністерства транспорту, стане державна корпорація «Укравтодор», яка випустить облігації. Китайська сторона не наполягає на наданні Кабінетом Міністрів урядових гарантій на погашення кредиту. Умови позики, до речі, як для нашої країни, вельми прийнятні — погашення протягом 14 років за ставкою 7% річних. Перший транш кредиту становитиме 1 млрд. доларів, і може надійти на рахунки «Укравтодору» вже цього року. Міністр транспорту Георгій Кирпа запевняє, що реалізувати проект спорудження мережі автобанів цілком реально протягом 2-х років. «Йдеться про будівництво 3143 кілометрів доріг. У нас є такі можливості, і ми обов’язково це зробимо», — обіцяє міністр. За його словами, до проекту може приєднатися і Європейський банк реконструкції та розвитку, чиї представники також зараз ведуть iз Кабміном переговори з цього приводу. Частка ЄБРР у фінансуванні будівництва може скласти близько 70 мільйонів євро.

Міністр Георгій Кирпа вже узгодив ідею реалізації небувалого для нашої країни інвестиційного проекту з прем’єр-міністром і Президентом. Обидва дали попередню згоду. Єдиним, у кого до проекту є істотні зауваження, став міністр фінансів Ігор Юшко. Мінфін непокоїть походження коштів китайської страхової компанії. Зокрема, перевірки, що проводяться зараз, стосуються відповідей на запитання, чи не є кошти «брудними», тобто здобутими нечесним шляхом. Георгій Кирпа заявив, що повністю розуміє позицію Міністерства фінансів і сподівається на найшвидше завершення перевірки. «Ми й самі звичайно зацікавлені, щоб це не були «брудні» гроші», — зiзнався міністр. Судячи з усього, він абсолютно впевнений у підписанні кредитної угоди вже найближчим часом.

І все ж, при прийнятті ухвали Міністерство фінансів, безперечно, враховуватиме той факт, що «Укравтодор» є державною компанією, яка фінансується з бюджету. Відповідно, її борги також повинні будуть обслуговуватися за рахунок платників податків. 2,5 мільярди, сума досить велика, і навіть виплата 7% річних за таким кредитом може стати істотним навантаженням для скарбниці. Георгій Кирпа як одне з джерел погашення кредиту назвав запровадження платних ділянок дороги. «Частина автобанів, коли ми їх побудуємо, стануть платними, як заведено в усіх європейських країнах. Але для мешканців населених пунктів, через які проходитиме магістраль, це не стане проблемою, незаможні не платитимуть», — повідомив міністр. Не виключено, що частину концесії від платних доріг отримуватиме й китайський інвестор.

Міністр обмовився, що «китайська сторона в цьому проекті має не лише чисто грошовий інтерес». Але на пряме запитання про те, чому китайська страхова фірма раптом зацікавилася інвестуванням українського будівництва доріг, Георгій Кирпа не відповів, пославшись на деталі, які поки що розголосові не підлягають. Можна здогадуватися, що такою деталлю може стати подальша приватизація «Укравтодору» і належних йому магістральних доріг інвесторами. Але поки що це лише припущення.

Проте в будь-якому випадкові будівництво сучасних автобанів принесе нашій країні лише користь. Тим більше, що на сьогоднішній день якість українських доріг гіршає загрозливими темпами. Георгій Кирпа з цього приводу вельми відвертий: «Якщо говорити про динаміку капіталовкладень, то вона катастрофічна». За останні чотири роки обсяг будівництва доріг в Україні знизився в 7 разів, капіталовкладень — у 10 разів, держфінансування — втричі. Для визначення якості доріг у міжнародній практиці використовується показник річного капіталовкладення з розрахунку на кілометр дороги. Так ось, в Україні цей показник дорівнює 1103 долара, в Білорусі — 5540, Росії — 9800, Німеччині — 24500 доларів. За таких умов інвестиції були б вельми доречні.

Сергій СИРОВАТКА, «День»
Газета: