Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

У Запоріжжі — «трамвайне» протистояння влади

17 березня, 2001 - 00:00

Передостанньою краплею в чаші терпіння депутатів послужило намагання мера прибрати з головного проспекту міста трамвайну колію. На адресу ради, виконкому і особисто мера надійшло безліч листів від жителів міста — незаможних верств населення, громадських організацій і трудових колективів із проханням дати трамваю спокій. Це — один із нечисленних доступних видів транспорту, яким люди мають можливість добратися в порт Леніна, а також до місця роботи (трамвай з’єднує центральний житловий масив із багатьма найбільшими промисловими підприємствами, такими, як «Запоріжсталь», «Дніпроспецсталь», «Феросплавний завод», «Коксохім» тощо). Однак наміри мера залишилися непохитними. «Виконком — це колегіальний орган. Це не Поляк, — заявив міський голова, — ми маємо керуватися інтересами народу. Тільки цим і керуємося. Але якщо сядуть троє і почнуть обговорювати, скажімо, артиста, то думка буде в кожного своя! Радитися з директорами підприємств? Однак мене ж не директори обирали!»

Міський голова Запоріжжя проти трамвая на центральному проспекті з декількох причин. По-перше, підприємство «Запоріжелектротранс» перебуває в критичному фінансовому становищі. Борги — 11 млн. грн. Повертати нічим. Підвищення вартості проїзду до 50 коп. ситуацію не поліпшило. За словами Олександра Поляка, якщо не зробити щось кардинальне та конструктивне, то завтра місто може залишитися без трамвая взагалі. По-друге, Поляк вважає, що вібрація, спричинена трамваєм, руйнує навколишні житлові будівлі.

У свою чергу, народні обранці не можуть зрозуміти, яким чином борги «Запоріжелектротрансу» збільшилися за один тільки рік до 11 млн. грн? На 1 січня 2000-го збитки транспортників, накопичені роками, становили 5 млн! У всіх містах трамвай і тролейбус дотуються з місцевих бюджетів. Поляк твердить, що коштів на дотацію електротранспорту в скарбниці немає. Минулого року підприємство одержало від міськвиконкому всього 5 млн. 4 тис. грн., хоча в бюджеті було заплановано суму майже в 17 млн. Тож у депутатів виникло таке питання: якщо грошей немає, то звідки вони взялися на заміну ліхтарів, широкомасштабні акції з вирубування дерев та озеленення Запоріжжя молодими саджанцями, інші маленькі радощі? Чому мер, якого обирав народ, не поцікавився його думкою, не спитав, що для нього важливіше?

«Не хочеться твердити, — ділиться із «Днем» голова обласної організації Демократичної партії України Михайло Левченко, — що трамвай прибирають із проспекту для того, щоб маршрутне таксі купувало чийсь бензин. Хочеться твердити, що мер проти трамвая на проспекті через якісь великі цілі! Проте ми не бачимо цих великих цілей! Збитковість «Запоріжелектротрансу»? Так, він збитковий. Однак порахуймо! Якщо трамвай прибрати із проспекту, то транспортники щорічно економитимуть 700 тис. грн. Одночасно із цим місту доведеться викласти з бюджету на придбання нових тролейбусів або ж «довгих» автобусів — 22 млн.! Причому автопарки так само потребуватимуть дотацій. Де взяти таку суму? Утім, є інший варіант. Міськвиконком може не витрачати 22 млн. і віддати транспортне забезпечення проспекту приватному перевізнику. Це означає, що поняття «пільговик» зникне. Це означає, що автотранспортні підприємства, які справно платять податки, які мають законне право, також і дозволи міської влади працювати на маршрутах, збанкрутують. Це означає, що кримінальні розбірки між приватниками і водіями АТП досягнуть рівня цілковитого свавілля. Ви ж знаєте, що днями приватники мало не вбили трьох водіїв. Ми не бачимо логіки в діях мера», — підкреслив Левченко.

«Усі знають, що цей трамвай було створено у важкі роки, — ділиться своїм поглядом депутат Борисенко. — Наші батьки, наші діди відривали від сім’ї і будували його. Сьогодні перекреслити все це задля незрозумілих мотивів виконавчої влади, я вважаю, блюзнірство. На мою думку, такі питання мають вирішуватися на міському референдумі. Якщо Поляк казав, що господар у місті — його жителі, значить, жителі і мають вирішувати».

І останнє. Депутати відстояли трамвай. Проти намагань міського голови Запоріжжя проголосували двома третинами голосів. Виборці, які настирливо чекали закінчення сесії біля стін міськвиконкому, тріумфуючи, поздоровили депутатів із перемогою.

Дмитро БРОВКІН, «День»
Газета: 
Рубрика: