За вісім років свого існування харківська телерадіокомпанія «Simon» пройшла усі типові для пострадянського простору етапи розвитку успішних незалежних медіа: збираючи спочатку глядачів у нічному ефірі, поступово розширювала час мовлення за рахунок широкого діапазону програм власного виробництва. Усіх нехарківчан завжди інтригує незвична назва компанії. Але у неї дуже просте пояснення: одним із засновників ТРК «Simon» і першим її ведучим був португалець Сімон Уїлсон Мендеш. Після його смерті акціонери ТРК «Simon» вирішили залишити його ім’я за каналом. Незалежна і — що важливо — впевнена позиція, яку зайняла ця компанія в регіоні, не може не викликати поваги. З ними рахується влада, їм довіряють глядачі. Про них знають за кордоном, у них у прямому ефірі нещодавно виступав американський посол Карлос Паскуаль. Сьогодні на запитання «Дня» відповідає ТРК «Simon» Олександр ДАВТЯН .
— Які особливості нинішнього періоду розвитку місцевого телебачення, на ваш погляд, є характерними? Які тенденції допомагають, а які придушують розвиток місцевого телебачення? Яка роль глядача у цьому?
— Сьогодні регіональні телекомпанії повторюють долю регіональних радіокомпаній. Практично усі місцеві канали або стали «додатком» до столичних ТРК, або ретранслюють російські канали в домінуючому об’ємі. Якість місцевого телевізійного продукту істотно нижча за більшість столичних програм, причому не тільки стосовно технічного виконання. Йде постійний процес «вимивання» найбільш талановитих і успішних журналістів, операторів і режисерів з регіону в Київ та Москву.
З іншого боку, регіональні ЗМІ менше контролюються владою, менше заангажовані. Нам більше «сходить з рук». На «малому телебаченні» простіше стартувати — глядачі явно налаштовані на продукт більш низької якості і спокійніше ставляться до експериментів та новаторства.
— Чи можливо сьогодні говорити про незалежність регіональних ЗМІ? За яких умов це може стати реальністю?
— Говорити можна про що завгодно. Існує явна різниця у ставленні місцевої влади до державних та недержавних ЗМІ. Незалежні вважаються такими, які не контролюються і тому від них краще триматися подалі. Їм важко пояснити, «як слід», відповідно, легше працювати з державними. І в результаті глядач — слухач — читач отримує думку тільки однієї сторони.
— Що забезпечує або може забезпечувати свободу слова в регіональних ЗМІ?
— Для забезпечення свободи слова в регіональних ЗМІ потрібно дотримуватися всього-навсього одного простого правила: виконання кожним чиновником Закону України «Про інформацію». На регіональному рівні посадові особи частенько мотивують відмову надавати інформацію ... своїм небажанням.
Щодо інших перешкод — найбільших проблем завдають місцеві діячі, що незадоволені тією інформацією про них, яка потрапляє на екрани. Звідси — судове переслідування (мільйонні позови) і разом iз тим — «карне» переслідування: загрози фізичною розправою, залякування журналістів, шантаж безпекою близьких і т.iн.
Телерадіокомпанія «Simon» вважає одним із своїх основоположних принципів надання глядачам об’єктивної інформації. Будь-який політичний рух, партія або об’єднання, що діють в рамках закону, мають можливість висловити свою позицію в нашому ефірі. Ми співробітничаємо практично з усіма регіональними відділеннями політичних партій, які зареєстровані і діють в Харківській області.
— Як регіональні журналісти оцінюють роль столичної та місцевої преси в «касетному скандалі»?
— Ніяк не оцінюють. Оцінювати, власне, немає чого — інформація крутиться в межах Хрещатика; тут же відбуваються усі подальші події.
Роль столичної преси в скандалі — домінуюча. Власне, весь скандал, починаючи з цифрового запису і закінчуючи поширенням записів в Інтернеті, — за визначенням медійний.
— Новий склад Нацради з питань телебачення і радіомовлення почав процес ліцензування, вносить нові пропозиції щодо реформування телерадіопростору України, стверджуючи, що він тим самим хоче підтримати вітчизняного виробника. Чи є довіра до Нацради у регіональників? Чи готова, на вашу думку, Нацрада прислухатися до пропозицій практиків? Які з її пропозицій ви готові підтримати, а які —ні?
— Робота Національної ради з питань телебачення і радіомовлення в нашому регіоні практично непомітна. Що стосується ліцензування, то, звичайно, держава має право знати, хто і що показує по телевізору або говорить на радіо. Але, на жаль, Нацрада явно спотворює поняття «підтримки вітчизняного виробника». Не приймаються до уваги особливості конкретного, «російськомовного» регіону. «Вимучений» «україномовний» продукт не запитаний, і, відповідно, приносить компанії падіння рейтингу та матеріальні збитки. У нас досить інших проблем, якими варто було б зайнятися Нацраді, а на якій мові нам спілкуватися з глядачем, ми з ним самі розберемося.
— Цифрове телебачення — реальність завтрашнього дня. Наскільки ваша компанія готова до цього?
— Для ТРК «Simon» цифрове телебачення — не завтрашній день, а практично сьогоднішній. Компанія стоїть буквально на порозі цифрового телебачення. Нами укладено великий контракт на постачання цифрового обладнання (ТЖК і монтажного). Відтепер і надалі формат S-VHS буде мати для нас виключно «архівний» інтерес.
— Які з телепрограм ТРК «Simon», на вашу думку, успішно конкурують зі столичними? Які користуються найбільшою популярністю у харківського глядача і чим ви це пояснюєте?
— Ми робимо інформаційно-аналітичну програму «Об’єктив-но», яка понад півтора року користується великим успіхом у глядачів. Це чи не єдина «жива» (мається на увазі не тільки технічно, але і по суті) програма на нашому, регіональному українському телебаченні. Секрет успіху більш ніж простий: автор і ведучий програми, Зураб Аласанія, називає речі своїми іменами.
Успішна програма «Діалоги» — ведуча Наталя Статівко в бесідах iз чиновником будь-якого рангу знаходить те, що неможливо виявити в офіційних документах і біографіях.
Запущена в ефір і вмить оцінена глядачами програма «Прес-пап’є» — своєрідний (вельми) огляд друкарської преси Миколою Криволаповим.
ДОВІДКА «Дня»
Телерадіокомпанія «Simon» була заснована в 1992 році і на даний момент є однією з найбільших інформаційних структур регіону. У початковий період діяльності телерадіокомпанія обмежувалася мовленням тільки розважальних програм у нічному ефірі.
Сьогодні телерадіокомпанія «Simon» виходить в ефір дев’ятнадцять годин на добу, виробляє понад сорок авторських програм на тиждень. Інформаційно-публіцистичні та музично-розважальні програми користуються популярністю не тільки в Харківській області, але і в Полтавській, Кіровоградській та Бєлгородській областях. Кількість телеглядачів і радіослухачів «Simon» досягла трьох мільйонів чоловік. У вересні 1999 року в рамках ТРК «Simon» утворено ще одну інформаційну структуру — Медіа-групу «Об’єктив», до складу якої входить і однойменний друкарський орган — тижневик «Об’єктив-но». Телерадіокомпанія «Simon» значно укріпила співпрацю з популярними російськими телеканалами; з квітня 1999-го року ведеться пряме мовлення інформаційних програм НТВ «Итоги», «Сегодня».