Знаменитий Берлінський міжнародний кінофестиваль стартував учора, уже 51-й раз. 14 тисяч гостей із 100 країн світу, десятки фільмів — у конкурсі і поза конкурсом. Скажу одразу, що із всіх країн СНД в офіційній програмі представлено тільки один фільм — «Другорядні люди» нашої Кіри Муратової (у «Панорамі»). Стрічку брали і в конкурс, одначе продюсери не змогли дати 100-відсоткову гарантію готовності копії до фестивалю, робота на завершальному етапі триває. Будемо сподіватися, що все буде гаразд.
А на відкритті показали «Ворога біля воріт» (німецько- американська копродукція, режисер Жан-Жак Анно) — про Сталінградську битву. Щоби воно значило, отакий початок? Загалом у конкурсі — 24 фільми, котрі і позмагаються за Золотого та срібних ведмедів. Гостей удруге приймає новісінький фестивальний центр. Американський продюсер Біл Моканік очолює велике журі.
Знову добре представлене французьке кіно: «Фелікс і Лола» Патріса Леконта, «Інтимність» Патріса Шеро, «Моїй сестрі» Катрін Брейа. Італійців так само звично негусто — «Lе fаte ignoranti» Ферзана Озпетека. З Британії мають бути «Шоколад» Лассе Хальстрема, «Вимога» Майкла Уінтерботтома (iз Настасією Кінскі та Мілою Йовович), «Кравець iз панами», «Розум» Майкла Ніколса з Еммою Томпсон у головній ролі. З інтересом очікується датський фільм «Італійська мова для початківців» Ломе Шерфіг (перша жіноча Догма).
Звісно, у конкурсі є американці: «Обманутий» Спайка Лі, «Обітниця» Шона Пенна iз Джеком Ніколсоном та Міккі Рурком, «Траффік» Стівена Содерберга з Майклом Дугласом, «У пошуках Форрестера» Гаса ван Сента. Як бачимо, знайомі все імена.
Ну що ж, поїхали. Берлінале починає світовий кіносезон — так що майте це на увазі. Кіно не спорт, звичайно, а все ж елемент змагальності тут присутній також. Постежимо...
ДОВIДКА «Дня»
У програмі «Форум молодого кіно» представлено три картини з Росії. І всі вони зроблені на межі кіно авторського й майже розгнуздано експериментального (що для «Форуму» й бажано).
По-перше, фільм незалежного режисера-продюсера Катерини Харламової «Текст, або Апологія коментарю». В основі двох її новел — байки Фаїни Раневської та оповідання Володимира Набокова «Забутий поет». За жанром фільм можна віднести до такого собі філософського есе, що трактує життя як текст, а прагнення людини його пізнати — як звернення до «коментарів».
По-друге, документальний телефільм Ренати Литвинової «Немає смерті для мене» виробництва російського телебачення. У ньому нова зірка-вамп чесно взяла інтерв’ю у своїх колег, зірок минулого — Тетяни Самойлової, Нонни Мордюкової та Лідії Смирнової, Тетяни Окуневської та Віри Васильєвої. І дізналася від них багато таємно-жіночого. Наприклад, яким чином і в старості все ще подобатися протилежній статі. Тобто картина відмічена істинною авторською зацікавленістю в матеріалі, що, звичайно ж, приваблює. Невідомо, однак, як її сприйме феміністично освічена аудиторія Берліна. «Кохання та інші кошмари» Андрія Некрасова — третій учасник Форуму від Росії, хоча Некрасов уже давно живе у Великiй Британії, одружений на англійці й закінчив кіношколу в Брістолі.
51-му Берлінале передувала багатомісячна «розбірка» у зв’язку з некоректним звільненням Моріца Де Хадельна, котрий 22 роки очолював фестиваль (очевидно, у відносно нового канцлера Г. Шредера дiйшли, нарешті, руки до кадрової політики у сфері культури). У результаті у свій останній директорський рік Де Хадельн представить програму «Вибір Моріца». До неї увійшли картини, які берлінський директор вважає у світовому кіно останніх 20 років особливо значущими. У цю програму потрапив «Комісар» Олександра Аскольдова.
До журі також увійшли Фатіх Акін, німецький актор і режисер турецького походження, дві актриси — всесвітньо відома Жаклін Біссе і француженка Домінік Бланк, майстер фільму жахів Даріо Ардженто, бразильський режисер Ектор Бабенко, молодий режисер iз Китаю Ксі Фей і два кінознавці — японець Кіоко Хірано та Дієго Галан, який є й директором кінофестивалю у Сан-Себастьяні.
Окремими подіями Берліна-2001 стануть європейські прем’єри «Пера маркіза Де Сада» Філіппа Кауфмана (самі розумієте, про великого «лібертена») та «Ганнібал», продовження «Мовчання ягнят», режисером якого став Рідлі Скотт («Той, що біжить по лезу», «Тельма і Луїза»), а Джоді Фостер відмовилася в ньому зніматися через те, що її героїня також виявляється... канібалом. У результаті в дуеті з Ентоні Хопкінсом виступить Джуліанна Мур.