Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Гра на вибивання конкурентів

2 грудня, 2000 - 00:00

Як відзначається в прес- релізі Держрезерву, його керівництво висловлює стурбованість тим, що новий власник ЗАлКу може не визнати за собою цих боргових зобов’язань, у зв’язку з чим агентство направило відповідні листи до Кабінету Міністрів та Фонду держмайна і сподівається, що умови конкурсу з продажу ВАТ «ЗАлК» будуть враховувати також і інтереси Держрезерву. У цій історії неясно одне: чому ці обставини дотепер не турбували Держрезерв?

Тим часом генеральний директор одного з учасників конкурсу з продажу ЗАлКу — консорціуму «Металургія» Анатолій Головко заявив, що йому не відомо про наявність боргу ЗАлКу перед Держрезервом. «Перш ніж прийняти рішення про участь у конкурсі, ми вивчали баланси підприємства, що нам надав організатор конкурсу (Фонд держмайна України. — Авт. )— і там нічого про цей борг не говорилося», — пояснив він агентству Інтерфакс-Україна. І отут виникає ще одне питання: виходить, що ФДМ приховував від конкурсантів настільки важливу для них інформацію?

Як відомо, довідавшись про неї, група компаній «Російський алюміній», представлена на конкурсі ВАТ «Об’єднана компанія «Сибірський алюміній», ВАТ «Миколаївський глиноземний завод» і ВАТ «Братський алюмінієвий завод», відмовилася від подальшої участі в конкурсі з продажу ЗАлКу. А якщо аналогічне рішення буде змушений прийняти і консорціум «Металургія»? Тоді єдиним учасником конкурсу залишиться консорціум «АвтоВАЗ-Інвест». (Два претенденти — ВАТ «Зовнішньоторговельна компанія КрАЗ» і ЗАТ «Ітера-Україна» не були допущені до проведення тендера, тому що не відповідали поняттю промисловий інвестор і не надали Антимонопольному комітету в необхідному обсязі інформацію про відносини контролю). Чи випадково, що одночасно з повідомленням Держрезерву, котре підтверджує наявність невідомого раніше боргу ЗАлКу, з’явилася звістка про те, що один з найбільших російських банків — Зовнішекономбанк надасть довгостроковий кредит для придбання ЗАлКу (?! — Ред. ) консорціуму «АвтоВАЗ-Інвест» (РФ). Причому мова йде не тільки про довгостроковий кредит для придбання 68,01% акцій ЗАлКу, але і про кошти, нібито надані для реалізації інвестиційної програми. Крім того, Зовнішекономбанк, у випадку перемоги «АвтоВАЗ-Інвесту» на конкурсі, висловив готовність погасити прострочені борги заводу по кредиту, отриманому ним в Італії під гарантії уряду України.

У прес-релізі «АвтоВАЗ- Інвесту» і Зовнішекономбанку відзначається, що після відмови групи компаній «Російський алюміній» від участі в тендері єдиним російським учасником конкурсу залишається «АвтоВАЗ-Інвест». Тим часом статутний фонд цієї організації, що визнана тендерною комісією ФДМ «промисловим інвестором» і допущена до третього етапу конкурсу, складає всього 100000 карбованців, що дорівнює $3586,8. При цьому комісія, що відсіяла в перших турах декількох учасників, як стверджують експерти , чомусь не звернула уваги на те, що в документах цієї компанії відсутній установчий договір, а також договір купівлі-продажу акцій «АвтоВАЗ-Інвест» АвтоВАЗом. Більш того, добре відомо, що консорціум «АвтоВАЗ-Інвест» створений ВАТ «АвтоВАЗ» (м. Тольятті, РФ) і холдинговою компанією «Арлан» (м. Москва) з метою участі в тендері з приватизації ЗАлКу.

Один iз топ-менеджерів «Російського алюмінію» Герман Ткаченко заявив про відкликання всіх трьох заявок. «Причиною є те, що даний проект (приватизації «ЗАлКу») був (для нас) на межі економічної доцільності. Вже в процесі конкурсу ми отримали підтвердження того, що борги підприємства вище заявлених», — повідомив він. Крім того, інвесторам «Російського алюмінію» стало ясно, що оборотні кошти комбінату сформовані за рахунок фірм, що поставляли йому сировину і отримували його продукцію (Г. Ткаченко в першу чергу назвав серед них «АвтоВАЗ- Інвест»). У такий спосіб додатково виникла заборгованість комерційним структурам порядку 30—40 млн. грн. У цьому випадку термiн окупності проекту, вважає Г.Ткаченко, збільшується (у залежності від кон’юнктури) з 4-5 до 8 років. І обсяг живих і одночасно таких найближчих інвестицій, на думку Г. Ткаченка, перевищує $250 млн. За такі гроші можна побудувати новий завод, вирішили в «Росiйському алюмінії» і відмовилися від боротьби.

Тим часом Г. Ткаченко заявив, що дуже здивований тим, що конкурс проходив «чесно» і став «найчеснішим конкурсом на Україні». За його словами, лобістський тиск був спрямований на голову Фонду, на конкурсну комісію, уряд приймав незрозумілі рішення, збирав наради, щоб скасувати рішення тендерної комісії і терміново повернути ЗАТ «Ітера-Україна» , що не потрапило до другого туру конкурсу.

Крім того, прем’єр-міністр Віктор Ющенко наклав резолюцію «Згодний» на пропозицію Запорізького губернатора Олексія Кучеренка, в якій той вимагає переглянути підсумки роботи тендерної комісії і допустити до участі в конкурсі усіх виключених з нього учасників.

У п’ятницю перший заступник голови ФДМУ Михайло Чечетов повідомив на прес- конференції, що в ході другого етапу конкурсу з продажу пакету акцій ЗАлКу, що передбачає внесення технічних пропозицій претендентів, промислово-інвестиційна компанія «Металургія» набрала 38,4 бала, ЗАТ «АвтоВАЗ-інвест» — 36,8 бала, НВО ім. Фрунзе — 37,4 бала, ВАТ «Братський алюмінієвий завод» — 37,4 бала, ВАТ «Об’єднана компанія «Сибірський алюміній» — 38,3 бала, ВАТ «Миколаївський алюмінієвий завод»— 36,3 бала. Як зазначив представник ФДМУ, максимальна кількість балів, яку можуть набрати конкурсанти — 50, мінімальна — 35.

ДО РЕЧІ

Шевченківський районний суд м. Києва в п’ятницю проінформував Фонд держмайна України про скасування винесеної напередодні ухвали про припинення будь-яких дій стосовно 68,01-вiдсоткового пакету акцій ВАТ «Запорізький алюмінієвий комбінат», в тому числі щодо його продажу. Суд відмінив також ухвалу про припинення виконання протоколу засідання тендерної комісії з продажу пакету акцій ЗАлКу від 21 листопада 2000 року (ймовірно, про відмову в участі у другому етапі конкурсу «ВТФ АвтоКрАЗ» і ЗАТ «Ітера-Україна»), повідомляє Інтерфакс-Україна.

Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»
Газета: