Згідно з Указом, ДПА дозволяється здійснювати контроль за проведенням операцій з грошовими коштами, в тому числі за банківськими рахунками. А як бути з банківською таємницею? «Банківська система готова надати повну інформацію по кожному підприємству, але у відповідності з законом — тобто, коли проти нього відкрито кримінальну справу і про це є відповідні документи. А податкова служба від нас хоче інформацію щодо будь-якого клієнта банку», — сказав минулої п’ятниці, виступаючи на з’їзді Асоціації українських банків, голова АУБ Олександр Сугоняко.
Окрім того, органам ДПА дозволяється «виконувати розшук коштів та іншого майна, отриманого злочинним шляхом», а також залучати до оподаткування доходи, що знаходяться в нелегальному обігу і не мають «злочинного походження». Тим часом в указі немає жодного слова про те, що висновки про «злочинне» чи «незлочинне» походження грошей має право робити один лише суд. Практика свідчить, що в разі, коли такі функції перебирають на себе органи державної влади, можливе дуже істотне зміщення цих понять, за якими стоять не просто гроші, а й долі людей. Тим паче, що згідно з Указом у складі ДПА мають бути створені спеціальні підрозділи по боротьбі з приховуванням не обкладених податком доходів.
Прагнення наповнити бюджет, безумовно, слід розглядати як позитивне і корисне. Але якщо, керуючись цим, ми надамо кожному міліціонеру право досліджувати гаманці громадян (чи немає в них раптом крадених грошей), то від цього вже зовсім недалеко і до того, щоб визнати наявність гаманця ознакою злочинця.
Голова Державної податкової адміністрації Микола Азаров в інтерв’ю газеті «Зеркало недели» характеризує цей указ поруч із законом про контроль над крупними витратами, який зараз готується, як батіг, за допомогою якого держава хоче змусити тіньовиків легалізувати свої доходи. Президент Спілки орендаторів і приватних власників Віктор Хмільовський вважає, що і останній Указ Президента, і законопроект щодо легалізації доходів громадян — «позитивні акти». «Нам важливо привести громадян України до законослухняності», — каже він. Однак керівник групи радників голови Нацбанку України Анатолій Дроб’язко має дещо іншу думку з цього приводу: «Дуже погано, коли однією рукою робиться одне, а іншою — друге. Ніколи порядку не буде». Народний депутат Анатолій Матвiєнко побоюється, що «в даному випадку судові органи мовби й непотрібні, адже можна конфіскувати без рішення суду, — відзначає він. — У нас уже є непоодинокі випадки, коли й без цього указу податкова адміністрація конфіскує і реалізовує, а потім після арбітражного суду стає перед проблемою: як повернути вже реалізоване. Указ — не закон, як закон він не може працювати, а от як прикриття незаконних дій він може бути використаним».
«Якщо говорити про проблему відмивання доходів і в тому числі у тіньовому секторі нашої економіки, то я впевнений, що ці проблеми слід розглядати як такі, що мають системний, комплексний характер і залежить не тільки від наявності в нашій економіці корумпованих структур, а й багато у чому від ефективності економічних, податкових, фінансових регуляторів, які визначають умови промислово-підприємницької діяльності, — відзначає народний депутат, президент УСПП Анатолій Кінах. — У тіньовому секторі економіки, і це дуже важливо зрозуміти всім, хто готує подібні документи, працюють не тільки кримінальні та корумповані структури. Там багато серйозних, чесних, порядних підприємців і бізнесменів, які внаслідок украй недосконалих правил гри в нашій економіці змушені йти в «тінь», коли спроба працювати у законодавчому полі закінчується для них поразкою — фінансовим крахом і не дозволяє далі займатися підприємницькою діяльністю. Тобто якщо ми розв’язуватимемо проблему відмивання доходів і скорочення тіньового сектора економіки тільки за рахунок силових, фіскальних заходів, перелічених у даному указі, то наслідки будуть протилежні бажаним. Цей указ матиме необхідні наслідки тільки в тому разі, якщо супроводжуватиметься послідовними кроками, спрямованими на створення сприятливих умов підприємницької діяльності та підвищення рівня правового захисту підприємців і всіх платників податків. Якщо це не буде зроблено в комплексі, то даний указ може призвести до пошуків найвишуканіших методів приховання доходів та до зростання тіньової економіки».